Print Friendly and PDF Min paleo verden: Madlavning

fredag den 23. november 2012

Madlavning

Indrømmer blankt, at jeg, i mit voksne liv, ikke har været så begejstret for at lave mad. Jo, når jeg laver mad fordi jeg får en gæst på besøg, så er det noget andet. Men at sætte hele køkkenet på den anden ende, for at lave en lækker ret, som man så sidder og spiser alene foran fjernsynet, det har jeg oftest lidt svært ved at hidse mig op til.
Efter jeg er startet med at spise stenaldermad, har jeg brugt utallige timer i køkkenet, og jeg har ovenikøbet nydt det. Jeg får eksperimenteret en helt masse, og synes faktisk det er skide sjovt. Jeg er også begyndt at bruge flere penge på mad. Mit budget er meget stramt i forvejen, så det med at prioritere økologisk er ikke realistisk for mig.

Jeg vil her på siden skrive om de retter jeg får, enten afprøvet, eller selv udtænker.
Oftest følger jeg ikke nogen opskrift, men vil prøve mit bedste at give sådan nogenlunde nøjagtige mål ;)
Jeg har gennem de sidste par måneder taget billeder af, noget af, den mad jeg har lavet, så jeg har allerede til en hel del blogindlæg.

Mange synes det må være meeeget besværligt at lave mad uden alle de ingredienser vi er vant til, men det er det altså slet ikke.
Jo, hvis man er en af dem, som kun kan lave mad ved slavisk at følge en opskrift, og slet ikke kan regne ud hvordan man laver en frikadellefars uden mel eller rasp, så ryger man måske i problemer.

Jeg prøver mig lidt frem, og finder ud af hvad der virker, og hvad der måske ikke gør. Jeg har ikke nogen paleokogebog, for det synes jeg ikke man behøver. Det handler jo bare om at bruge de ingredienser der er tilladte, og undgå resten. Hvor svært kan det være?

Billede lånt her 

Og så er der jo også det der 'Google', som er et nyttigt værktøj. Vil man gerne finde ud af, hvordan man laver fx en pandekagedej på paleomåden, jamen så brug da google. En søgning på 'pandekager paleo' gav mig lige nu 24.700 hits på Google Kan man lidt engelsk så giver søgningen 'pancakes paleo' 1.300.000 hits.
Så det er slut med dårlige undskyldninger :)

En god mulighed, hvis man stadig har lidt startvanskeligheder, er at melde sig ind i gruppen Paleo Danmark  på Facebook. Her er pt. over 7000 medlemmer, og er man i tvivl om noget, er der med garanti en derinde der har svaret. Derudover bliver der dagligt uploadet billeder og opskrifter. Så der er virkelig inspiration, tips og tricks at hente dér.

Nå, less talk, more cooking :) Jeg har lige hevet 3 bageplader ristede løg ud ad ovnen. Mere om det i et senere indlæg. Stay tuned :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar