Print Friendly and PDF Min paleo verden: Andesylte

søndag den 9. december 2012

Andesylte

Jeg tror aldrig jeg har spist et stykke sylte, og har altid rynket på næsen af retten.
Men hvis nu man selv laver den, så ved man jo præcis hvad der er kommet i den.

Så da jeg faldt over opskriften 
på andesylte hos Klidmoster.dk, vidste jeg tiden var kommet til, at min syltemødom skulle poppes. Især fordi det jo også er 'syltesæson' i øjeblikket.
Som sagt, så gjort.

Du skal bruge:
Jeg kan ikke give nogen nøjagtige mål, for det kommer helt an på hvor stor en portion du vil lave, men ingredienserne er:
- Tilberedt andekød (jeg brugte et confiteret bryst herfra)
- Fjerkræ- eller grøntssagsfond (jeg havde en hjemmelavet portion i fryseren)
- Gulerod
- Pastinak
- Porre
-Agar agar (vegetabilsk gelatine)



- Gulerod, pastinak og kød skæres ud i små tern.
- Porren skæres i tynde skiver.
- Bring fonden i kog, og tilsæt grøntsagerne.
- Kog i 5 minutter, og tilsæt så kødet.
 


- Rør agar agar (følg anvisningen på pakken) ud i 1 spsk. koldt vand, og lidt af den varme fond. Hæld det i gryden.
- Lad det hele koge 2 minutter.
- Smag til.
- Hæld det hele i en passende beholder. Jeg forede min form med film, så jeg nemt kunne tage sylten ud når den var stivnet.
- Afkøl sylten lidt, og stil den så på køl i mindst 4-5 timer inden du spiser af den.
 


Her er så min færdige sylte. Det var mit første forsøg med agar agar, og det lykkedes rigtig godt.
Dog skulle jeg have brugt mindre grøntsager til den lille portion kød jeg havde, for der er alt for lidt kød i ift. grønt. Det ved jeg til næste gang, for det er bestemt ikke sidste gang jeg laver sådan en sylte :)



Den traditionelle måde at spise sylte på, er noget med rugbrød, syltede rødbeder og sennep.
Det går ikke her, så jeg legede med lidt nye måder at servere sådan en sylte på:

- Som pindemad på
brød og med lidt pandestegte rødbedetern.
- Serveret på en grøn vaffel, smurt med lidt dip af grillede peberfrugter, og drysset med de stegte rødbedetern, og lidt frisk forårsløg.

- Viklet ind i en tynd skive squash.


Skal du ikke også have lavet en sylte?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar