Print Friendly and PDF Min paleo verden: Apple butter

lørdag den 8. december 2012

Apple butter

Eller på dansk 'æblesmør'. Har intet med smør at gøre, men er en krydret, indkogt æblemos som kan smøres på brød, spises på pandekager, til kødretter, og hvor man ellers synes det passer ind.
Jeg har fundet inspiration i de mange opskrifter på Apple butter man kan finde på Google, og har lavet min egen udgave.

Det er simpelt at lave, og du kan med fordel bruge nogen af de lidt triste, stødte æbler nederst fra frugtskålen.
Lav af mindst 2-3 kg æbler, for selvom det ser ud af meget lige når man har skåret æblerne, så svinder det rigtig meget.

Jeg startede denne gang med 3-4 kg. æbler, og det gav 4 glas færdigt æblesmør. Bare for at give dig en idé om, hvor meget det faktisk skal koges ind.



Du skal bruge:
- Æbler
- Stødte krydderier (kanel, allehånde, muskat, nelliker, stjerneanis, kardemomme, ingefær, vanille)
- Citronsaft og skal
- Sødning (honning, dadler, palmesukker)

-Skær æblerne i mindre stykker. De skal ikke skrælles eller befries for kernehus.
-Æblerne kommes i en stor gryde sammen med 1 dl. vand, og bringes i kog.


-Lad æblerne simre ved middelvarme til de er kogt godt ud. Det tog 45-60 minutter for mine.
-Hæld lidt æblemos op i en sigte, og gnid med bagsiden af en grydeske, for at passere æblerne igennem ned i en skål.
-Nu har du en glat æblemos, fri for skræl og kernehus.

-Hæld mosen tilbage i gryden.


-Så er tiden kommet til at krydre. Brug de krydderier (af de nævnte) du kan lide, eller gerne lidt af allesammen. Lad være med at krydre for voldsomt, da smagen intensiveres jo mere mosen indkoges. Så hellere smage til igen til sidst.
-Tilsæt også citronsaft og skal.

-Nu skal mosen simre ved svag varme i 3-4 timer. Rør jævnligt i den, og pas på den ikke brænder på.
-Smag på mosen flere gange undervejs. Hvis du synes den bliver ved med at være en smule for sur, så må du søde den lidt. Jeg endte med at bruge ca. 4 spsk. palmesukker til min store portion.
-Når du synes mosen har en passende smag og konsistens (den skal være tyk, men tykner også mere når den bliver kold), så er æblesmørret klar til at komme på glas.
 


-Rene glas skoldes i kogende vand. Det samme gøres med lågene.
For en sikkerheds skyld desinficerer jeg også glassene med vodka.
Det gøres bare ved at hælde en lille skvis vodka i et af glassene, låg på, og ryst så vodkaen skyller hele glasset og låget. Hæld derefter vodkaen videre over til det næste glas, og gentag.
-Hæld æblesmørret på de rene glas, og voilà
.
-Opbevar mørkt og koldt. Da der ikke er sukker i, (som konserverer) eller brugt atamon, er det en god idé at opbevare på køl, hvis muligt. Det ville være så ærgerligt, hvis der gik mug i dine anstrengelser.

Sådan et lækkert glas æblesmør ville være en fin lille værtindegave til en af de mange julefrokoster. 

Jeg ville ihvertfald blive rigtig glad for sådan et glas :)


4 kommentarer:

  1. Hejsa
    Snuser lige rundt i din dejlige blog og fandt denne opskrift som skal prøves snarest da jeg har lidt æbler som SKAL bruges. Tænkte om Æblesmør kan fryses fordi jeg tror ikke jeg skal spise det for ofte og heller ikke have det stående for fristelsen skyld. Tak for en fantastisk inspirerende rejse i dine opskrifter.
    Med venlig hilsen
    Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit,
      Jeg har ikke selv prøvet, men det tror jeg bestemt det kan. Jeg fryser ofte æblegrød, og det her er jo også en slags æblegrød.
      Velbekomme, dejligt du kan bruge siden her :)

      Slet
    2. Hejsa Lykke
      SÅ er min første portion af "Æble-smør" snart færdig ,,,Hold nu op det smager fantastisk ,,kan næsten ikke vente til det er koldt. Mange hilsner Margit

      Slet
    3. Hej igen Margit,
      Hvor er det dejligt at høre, at du kan lide resultatet :)

      Slet