Print Friendly and PDF Min paleo verden: Æblepandekager

søndag den 23. december 2012

Æblepandekager

Jeg elsker pandekager, og kunne spise dem hver eneste dag. Jeg plejer at lave en simpel pandekagedej af æg og banan, som giver nogen skrøbelige pandekager, der kan være svære at vende. De her er meget nemmere at vende.
Nå ja, og så smager de skønt :)



Du skal bruge:
-
  1 æble
- 1 æg
- 1½ spsk. fedtstof
- 4 spsk. kokosmælk
- 1 tsk. palmesukker (evt. honning)
- 1½ spsk. kokosmel (alm. kokosmel kværnet i fx. kaffekværn)
- ½ tsk. FiberHUSK, eller 1 tsk. HUSK
- ½ tsk. kanel
- ½ tsk. vanille (pulver eller fra stang)
- 1 knivspids salt
- Fedtstof til stegning.




- På nær kokosmel og FiberHUSK, piskes alt andet godt sammen.
- Tilsæt nu den fine kokosmel og FiberHUSK, og pisk det godt i.
- Lad dejen stå og tykne i ca. 5 minutter.

- Skræl æblet, og skær det i ikke for tynde, ikke for tykke skiver. Jeg fik 7 skiver af mit middelstore æble.
- Fjern kernehus.
- Varm en pande op. Middelvarme.

- Dejen skulle nu gerne være blevet en del tykkere. Det er pga. HUSK produktet, som kan absorbere en hel del væske.
Hvis den er blevet for tyk, kan du piske en smule vand i.
- Med en tandstik eller to, vendes æbleskiverne i dejen. Dejen skal være tyk nok til, at dejen hænger godt ved.
- Steg i lidt fedtstof til pandekagerne er gyldne og lækre.
 



Hvad du spiser til må du helt selv om. Kompot/marmelade ville være oplagt, men jeg havde ikke lige noget. Jeg spiste et par stykker med min hjemmelavede apple butter, og fiskede så en kakao/bananis op ad fryseren, og det var ik' så ring' endda :)


6 kommentarer:

  1. Lyder som en virkelig lækker opskrift, den skal helt sikkert prøves.
    Kan det lade sig gøre, at smide en opskrift op på isen? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er gode, så kan bestemt anbefale dem :)
      Må indrømme at opskriften på isen for længst er smidt væk, da jeg faktisk ikke synes den var særlig god.
      Men en lækker og nem 'is' kan laves ved at smide skrællede, skiveskårne bananer i fryseren. Når de er gennemfrosne skal de simpelthen bare blendes/køres på foodprocessor, evt. tilsat lidt kokosmælk. Man kan tilsætte forskellige ting, fx. vanillepulver, kakao, lakridspulver etc., eller bare spise den som den er. Det er min favorit is:)
      ~Lykke

      Slet
  2. Hej
    Det kokosmel du bruger som som er i din ingrediens liste, er noget specielt
    Men her stå man kan kværne almindelige, kan man altid det eller det er speciale bedre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Det er 2 helt forskellig ting, med helt forskellige bageegenskaber. De kan ikke skiftes ud med hinanden, så brug altid den slags der står beskrevet i opskriften :)

      Slet
  3. Kan man lave kokosmælk efter din opskrift og bruge det kokosmel til den her opskrift eller ville det være en dårlig ide?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver jo en lidt anderledes kokosmel man får efter at have lavet mælk, da det meste fedt bliver trukket ud i mælken. Altså er det hjemmelavede, og den købte kokosmel/rasp 2 forskellige ting.
      Så du må gøre forsøget, og se hvad der sker. Umiddelbart tror jeg sagtens det kan virke, og hvis dejen skulle blive for tyk, må du tynde den lidt ud med mere kokosmælk:)

      Slet