Print Friendly and PDF Min paleo verden: Dagens retro-ret: Citronfromage-hapsere med lakridslåg

tirsdag den 11. december 2012

Dagens retro-ret: Citronfromage-hapsere med lakridslåg

Efter at have brugt agar agar til både min andesylte, og til mandelmoussen, er jeg blevet ret begejstret for produktet, og pludselig fik jeg citronfromage på hjernen.
Citronfromagen var en yndet dessertspise i mit barndomshjem, og jeg synes ærligt talt det er en skam, at den er gået lidt i glemmebogen.
Det forsøger jeg nu at rette op på, i en mere moderne udgave, som jeg udtænkte, og afprøvede med stor succes her til aften.
I får den her, helt frisk fra mit køkken:



Du skal bruge:
Til citronfromagen:

- 3/4 dl. citronsaft
- 20-30 g. honning eller palmesukker (smag til, alt efter hvor sødt du vil have det)
- 1 lille dåse kokosmælk (165 ml.)
- ½ tsk. vanille (pulver eller fra stang)
- 1 tsk. agar agar (afmål nøjagtigt, da det er kraftigt stivende)
- ca. 1/4 tsk. gurkemeje (udelukkende for at farve gul. Afgiver ingen smag)

- Det hele blandes sammen i en lille gryde. Bringes i kog, smages til, og koger i 1-2 minutter.
- Fordel blandingen i små silikone-muffinsforme. (Der bliver til 6 stk.)
- Lad dem afkøle kort, mens du laver lakridslåget. De må ikke stivne ret meget, da lakridslaget så ikke fæstner ordentligt. Men skal være så stivnede, at det øverste lag ikke bare render igennem.


Til lakridslåget:

- 1 dl. kokosmælk
- ca. 15 g. honning eller palmesukker (smag til
, alt efter hvor sødt du vil have det)
- 1 tsk. lakridspulver (jeg bruger den Iranske fra Tiger. Bruger du en stærkere, skal der muligvis bruges mindre)
- 1/4 tsk. agar agar (afmål nøjagtigt, da det er kraftigt stivende)
- Evt. rålakridspulver til at drysse på toppen. (Den almindelige er sikkert ligeså god til det)


- Det hele blandes sammen i en lille gryde. Bringes i kog, smages til, og koger i 1-2 minutter.
 


- Fordel nu lakridsblandingen ovenpå citronlaget. Der er ca. 1 spsk til hver form.
- Drys evt. med lakridspulver.
- Stil på køl et par timer, til de er kolde og stivnede, før du spiser af dem.
 


Og her ser vi så de små hapsere i al deres skønhed :)

Når man laver dem i silikoneforme, er de meget nemme at vippe ud af formene (som jeg ikke smurte med noget).
Konsistensen er på ingen måde fromage-agtig, nærmere som en fast gelé, uden at være blævrende, budding-agtig på den klamme måde.

Jeg vil eksperimentere meget mere med agar agar, som jeg ser utrolig mange muligheder i. Stay tuned :)


4 kommentarer:

  1. Det ser for vildt lækkert ud det der!

    SvarSlet
  2. Hej Lykke
    Tak for en super blog. Jeg har lige lavet disse og de blev bare så fine og lækre. Jeg var dog nødt til at lade dem stivne ca 15-20 min inden jeg kunne komme låget på, da det ellers bare rendte igennem :) og de hang fint fast alligevel. Jeg lavet låget med chokolade i stedet for lakrids og det var også super lækkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Velbekomme, dejligt den kan bruges, og dejligt du har afprøvet opskriften her med succes :)
      Ja, de skal selvfølgelig lige stivne så meget, at det øverste lag ikke bare render igennem. Godt du fik det til at virke :)
      Lyder rigtig lækkert med chokolade-låg :)
      ~Lykke

      Slet