Print Friendly and PDF Min paleo verden: De falske flødekartofler

lørdag den 22. december 2012

De falske flødekartofler

En paleoficering af de gode, gamle flødekartofler skulle jeg mene var ret nem. Man udskifter vel bare kartoflerne med rodfrugter, og fløden med kokosmælk?
Jeg har lige prøvet, og kan berette at ja, det er lige hvad man gør.
Men derfor kan jeg jo godt komme med en lille opskrift :)



Du skal bruge: (har ingen mængdeangivelser, da det naturligvis kommer an på, hvor stor portion du laver)
- Rodfrugter i tynde skiver (her brugte jeg kun pastinak)
- Løg i tynde skiver
- Kokosmælk
- Krydderier (salt, peber, muskat, og hvad du ellers har lyst til)
- Evt. arrowroot, hvis du som mig, vil jævne sovsen lidt



- I et ildfast fad lægges et lag rodfrugtskiver og løg.
- Drys med salt og peber.
- Gentag til du har de ønskede antal lag.
- Afslut med et rodfrugtlag.



- Bland kokosmælk med de ønskede krydderier.
- Smag til.
- Du kan bare hælde det over rodfrugterne sådan, eller du kan jævne sovsen lidt først. Det gør jeg, fordi jeg ikke bryder mig om en tynd sovs, der flyder ud på hele tallerkenen.

- Hvis du vil jævne, så hæld kokosmælk og krydderier i en lille gryde.
- Lav en jævning af arrowroot (følg anvisning på pakken).
- Tilsæt jævningen til sovsen, og giv den et kort opkog.
- Hæld over rodfrugterne.
- Drys med revet muskatnød.
- Bag i ovnen ved 175 grader i 30-40 minutter. (stik en skarp kniv i, for at mærke om rodfrugterne er møre)
- Lad fadet stå i 10-15 minutter inden servering.



Jeg gav mit lille fad 45 minutter, og det var lidt for meget, så tjek undervejs. Ikke alle rodfrugter kræver lige lang tid.
Men smagen, som jo er den vigtigste, var helt i top. Slet ikke kokos-agtig. Og så var jeg vældig begejstret for, at toppen blev gylden, helt uden brug af ostedrys. Spiser man lidt mejeriprodukter, er jeg sikker på, at et drys frisk parmesan ville smage helt ok :)


2 kommentarer:

  1. Kan lidt Agar agar ikke bruges som jævning? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej. Agar agar skal varmes op for at blive 'aktiveret', derefter køles ned, for at få den stivende virkning. Derfor mest egnet til kolde retter, typisk desserter: mousse, gelé, budding etc.

      Slet