Print Friendly and PDF Min paleo verden: Kransekage og white paleo russian

onsdag den 26. december 2012

Kransekage og white paleo russian


Knap er julen ovre, før den næste fest står for døren.
Jeg vil allerede idag præsentere opskriften på kransekage, og et drinks alternativ til champagnen.
Så har du også god tid til at få købt ind, og måske lave en omgang at smage på inden det går løs :)



Til kransekage skal du bruge: (lille portion, som du jo bare kan fordoble eller tredoble)
- 100 g. mandler (kørt til mel i kaffekværn)
- 30 g. dadelpuré (dadler blendet med kogende vand til en tyk puré)
- ½ æggehvide (brug pasteuriseret hvis du er bange for salmonella)


- Mandelmel og dadelpuré røres grundigt sammen. Jeg synes det er nemmest at bruge en spiseske, og så nærmest mase det hele sammen med bagsiden af skeen.
- Tilsæt nu æggehviden, og få den blandet godt ind i massen.



- Dejen er klistret, og derfor bruger jeg en sprøjtepose. Eller det vil sige, at jeg bruger en ganske almindelig frysepose.
-Jeg fylder massen i det ene hjørne af posen. Det er nemmest at gøre ved at hænge posen udover et glas, som du kan se på billedet.
- Klip et lille hul i hjørnet af posen, og sprøjt, efter bedste evne, massen ud på bagepapir i den ønskede form.
- Du kan rette lidt til bagefter med en finger du fugter let i vand.
- Kagerne skal bages på 2 bageplader stillet ovenpå hinanden. Ellers kan man risikere, at de får for meget farve i bunden.
- Bages ved 200 grader i 8-10 minutter. Mine fik 8 minutter med varmluft.



Når kagerne er afkølede, kan de pyntes. Brug lige det du har lyst til.
Jeg brugte:
kokossmør
- hakkede pistacienødder
- frysetørrede hindbær
 



Det der med paleo og alkohol kan godt hænge sammen, så længe man ikke går amok i det.
Rødvin og ren alkohol (ikke små grå, Kaptajn Morgan og andre blandingsprodukter) kan man tillade sig at drikke ca. 12 cl. af pr uge.

Jeg elsker White Russian, og har lavet en paleoudgave, som man kan drikke med god samvittighed.

Du skal bruge:
- Mandelmælk (gerne let sødet) HER kan du se, hvordan man selv laver det.
- Kaffe frosset til isterninger
- Vodka


- Hæld vodka i glasset.
- Smid det ønskede antal kaffeisterninger i.
- Fyld op med kold mandelmælk.



Godt nytår :)


8 kommentarer:

  1. Lyder som en "rigtig" kransekage og lækkert ser den ud :)
    Heldigvis har jeg både mandler og dadler på lager, så det skal da prøves, tak for opskriften og rigtig Godt Nytår Lykke :)
    ps. Vodka og kaffe har jeg sandelig også, men desværre ingen mandelmælk...

    SvarSlet
  2. Den er overraskende god :)
    Hvis du har mandler på lager, så kan du jo nemt lige lave en omgang mandelmælk:)
    Godt nytår :)

    SvarSlet
  3. Ja smart Lykke ;) jeg har masser af mandler på lager...
    Så det er vist bare med at komme igang..
    først yde så nyde :)
    Kh. Birgit

    SvarSlet
  4. Så er det bare med at få dem sat i blød, så kan du lave mandelmælk imorgen på 5 minutter :)
    /Lykke

    SvarSlet
  5. Hej Lykke. Det er da vildt spændende og flot - jeg har meget lyst til at prøve, og tror jeg gør det :O)
    Kh Inger

    SvarSlet
  6. Hej Inger,
    Og så er det nemt at lave, og sundere end de almindelige alternativer. Prøv:)
    /Lykke.

    SvarSlet
  7. Hej Lykke
    kan jeg lave kransekage af det der er til overs når jeg har lavet mandel mælk? - kan ikke holde ud at det skal kasseres.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine,
      Nej, det kan du ikke. Det mandelmasse du har tilbage når du har lavet mandelmælk, vil være presset fri for en del fedt, og opfører sig derfor anderledes end hele kværnede mandler.
      Som jeg skriver i mandelmælksopskriften, kan du tørre det der er tilovers i ovnen, og du har nu en slags fedtreduceret/affedtet mandelmel til bagning, så kasser det endelig ikke :)

      Slet