Print Friendly and PDF Min paleo verden: Naturlig skønhedspleje - Idé til værtindegave

mandag den 10. december 2012

Naturlig skønhedspleje - Idé til værtindegave

Når man nu går så meget op i at spise den rigtige kost, og undgå tilsætning i maden, så virker det lidt dumt at smøre og sprøjte kemikalier på kroppen, ikke?
Nu skal jeg ikke spille hellig, for jeg bruger, ligesom de fleste andre, masser af kemi i det daglige: sæber, rengøringsmidler, vaskepulver osv. osv.
Dog har jeg udskiftet diverse cremer med jojobaolie, (også til ansigtet), og deodoranterne er skippet til fordel for enten kokosolie (ja, den man bruger til madlavning) eller zinksalve.
Faktisk er kokosolien rigtig lækker som fugtighedscreme, og fordi den har antibakterielle egenskaber er den fremragende som deodorantcreme.

Her følger 2 opskrifter på lækre, naturlige skønhedsprodukter du nemt selv kan lave. Og står du og skal til julefrokoster, er jeg sikker på, at sådan en hjemmelavet sag ville være en lækker værtindegave.

Skrubbecreme. Sådan en, eller to, har vel alle kvinder stående i badet. Men det er helt utroligt nemt at lave en selv.
Basisopskriften indeholder faktisk kun 2 ingredienser: sukker og olie. Det er da nemt. Og fordi der er olie i, behøver man ikke yderligere creme når man kommer ud af badet. Smaaart.
Jeg har pimpet grundopskriften lidt:



Du skal bruge:
- Sukker (så finkornet som muligt er rarest)
- 1-1,2 dl. Olie (mandel og jojoba er super, men alle olier kan i teorien bruges)
- 1 spsk. kaffepulver (ikke instant)
- 1 spsk. kakaopulver
- 1 tsk. kanel
- 1 knivspids muskat
- 1 knivspids stødt ingefær

- Bland alt, undtagen olien, godt sammen.
- Tilsæt halvdelen af olien, og bland grundigt.
- Tilsæt gradvist lidt mere olie, til du har den ønskede konsistens. Blandingen skal ikke være for våd.
 


- Hæld skrubbecremen på en lufttæt beholder.
Hvis du vil forære den væk, så pift den lidt op med et bånd eller andet.
Skriv gerne på et kort, hvilke ingredienser der er i, i tilfælde af, at modtageren har nogle allergier du ikke kender til.


****************************

Hvis man har skiftet deodoranten ud med kokosolie eller andet neutralt, kan man måske godt savne at dufte af noget.
Det er der råd for med næste opskrift på parfumecreme, som jeg har fundet her. (Brug lidt tid på den hjemmeside, som er fyldt med gør-det-selv naturlig skønhedspleje)


Du skal bruge:

- Mandelolie (eller anden olie)
- Bivoks (jeg fandt det dog billigt på ebay)
- Æteriske olier (dem du bedste kan lide, og som passer sammen)
- Små beholdere (jeg har fundet de viste i Tiger)
 


Der skal bruges lige dele voks og olie, og til 4 tsk af den blanding, skal der bruges ca. 40-45 dråber æterisk olie. Så regner du selv lige ud, hvor meget du skal bruge af hvert :)

- Start med at måle, (og blande hvis du bruger mere end én slags) den æteriske olie af, i en lille skål.
- Hæld den ønskede mængde bivoks op i en skål, som stilles over en gryde der koger med vand i. (vær sikker på din skål kan tåle den høje varme)
- Når voksen er smeltet tilsættes den rette mængde olie. Det vil få noget af voksen til at stivne, så lad det smelte igen.
- Tag skålen af varmen, og rør hurtigt den æteriske olie i.
- Hæld nu straks på de små beholdere.
Vær opmærksom på, at blandingen stivner meget hurtigt, så der skal arbejdes lidt hurtigt.
 


I løbet af 5-10 minutter er cremen helt stivnet, og klar til brug.
Igen vil jeg minde om, at skrive en lille seddel med ingredienserne, hvis du vil give en væk som gave. Nogen kan være allergiske overfor æteriske olier, og nogen har alvorlige nøddeallergier som kan udelukke diverse nøddeolier.

*Obs: Bivoks kan være svært at få af skåle og skeer, som du har brugt under fremstillingen. Overhældning med rigeligt kogende vand kan dog løsne det. Ellers kan du købe en billig skål og en ske i en genbrugs, til ingen penge til formålet.

                           
                            God fornøjelse med de naturlige produkter :)

4 kommentarer:

  1. Nej hvor smart! Jeg vil lave min egen duftcreme :-)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Stinna det er nemlig lidt smart. Har allerede foræret 3 væk, og modtagerne blev meget glade.
      Så kan kun anbefale det :)

      Slet
  2. Hej Lykke.
    Så kom morgenen, hvor jeg skulle afprøve, den skrubbecreme, jeg fik af dig til jul. HOLD SÅ KÆFT, den er lækker - (det er min hud også nu) - over al forventning. Min hud har ALDRIG før været så blød og smidig, og jeg har da smurt den ind i mange gode sager. Og idag var det slet ikke nødvendigt med bodylotion. Jeg glæder mig til at komme i bad igen! I, som læser dette, skal virkelig ta og lave et glas af dette vidunder-middel til Jer selv og Jeres veninder.
    Det er absolut min FAVORIT fra nu af.
    Så 1000 tak for det Lykke.
    Mange kærlige hilsner
    Gotte

    SvarSlet
  3. Jeg sagde jo at den var lækker :) Og så er det helt naturlige ting der er i, plus det er nemt og billigt at lave selv. Det bliver da ikke bedre :)
    /Lykke

    SvarSlet