Print Friendly and PDF Min paleo verden: Pebernødder

fredag den 7. december 2012

Pebernødder

Hvad er mere julet end pebernødder? Ikke meget.
Der poppede en opskrift op i Paleo NOT.0 gruppen på Facebook forleden, og jeg har netop afprøvet den tilsat mit eget twist.

Du skal bruge:
- 200 g. dadler, eller dadelmasse (se nedenfor)
- 100 g. mandelmel (mandler kværnet i kaffekværn)
- 2 spsk. kokosolie
- 2 spsk. honning
- 1 tsk. kanel
- 1 tsk. kardemomme
- 1 tsk. ingefærpulver
- ½ tsk. hvid peber
-----------------------
- 1 tsk. lakridspulver
- revet citronskal
- revet appelsinskal


Dadelmasse

Jeg synes dadelmasse er dejligt nemt at bruge.
Du finder det hos de fleste etniske grønthandlere.
Her i Århus har jeg købt det i både Bazar Vest og i Klostergrønt & FrugtDet koster typisk 20-30 kr. for sådan en pakke.
Du kan naturligvis også bare bruge almindelige, tørrede dadler uden sten.


- Alle ingredienser (på nær lakrids, citron- og appelsinskal) køres i en foodprocessor. Det kræver en god maskine når man skal kværne dadler. Så det er på eget ansvar :)
- Kør til massen ligner den på billedet. Den samler sig ikke mere end det. Men det klares nemt ved at smide det hele ud på bordet og ælte det sammen.


Du kan nu trille dejen til kugler og bage, eller du kan gøre som jeg gjorde:

- Del dejen i 2 lige store dele.
- Den ene halvdel blandes med 1 tsk. lakridspulver, og fintrevet skal fra en lille citron. I Tiger har de en lækker lakridspulver (den på billedet). Er sikker på, at den populære lakridspulver fra
Johan Bülow  også ville være lækker. Dog skal der måske bruges lidt mindre. Smag på dejen for at justere.

- Den anden halvdel blandes med fintrevet skal fra 1 lille appelsin.

- Rul nu dejen til kugler, og læg dem på en bageplade. Jeg gav dem et lille tryk, så de ikke lå og trillede rundt :)


Bag i 10-15 minutter ved 160 grader, afkøl, spis og vær glad :)

Teknisk set, så er det her jo bare en krydret, bagt dadelkugle. Dvs. at man kan spise kuglerne rå som en slags konfekt, hvilket bestemt også er et hit. Især hvis man lige pimper dem lidt ved at rulle dem i lidt kokosmel, lakridspulver, kakaopulver, hakkede nødder etc.
Når de bliver bagte, og er afkølede, får de en let sprød, sej konsistens, som er rigtig lækker.

Skal du også bage pebernødder idag? :)


4 kommentarer:

  1. Hvor længe holder pebernødderne ca+ :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, jeg har ikke bagt dem siden jeg lagde denne opskrift op for 1 år siden, så det husker jeg simpelthen ikke :)
      De er bedst friskbagte, hvor de bliver en smule sprøde udenpå. Men, som jeg skriver, behøver man egentlig ikke bage dem, for de er også gode som en slags pebernødde-dadelkugler, og de kan ihvertfald holde sig et par uger på køl.

      Slet
  2. Hej Lykke:-) Tusind tak for endnu en dejlig opskrift:-) Jeg bagte i går med mine børnebørne med stor succes, vi nød dem både bagte og ubagte og så er det dejligt at arbejde med. Vi gav dem lidt længere i ovnen en den tid du har angivet, men det kan jo godt være vi havde lavet dem lidt større. De smager forrygende, sprøde udenpå og lidt seje indeni, MUMS:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Velbekomme. Hvor dejligt at høre, at du og børnebørnene har nydt godt af opskriften:)
      Ja, det kan være I havde lavet dem lidt større, så godt I kunne finde ud af at justere bagetiden:)
      Ja, det sprøde ydre og seje indre er en god kombination :)

      Slet