Print Friendly and PDF Min paleo verden: Makiruller - Paleo sushi

torsdag den 17. januar 2013

Makiruller - Paleo sushi

Da jeg forleden stod med de marinerede blomkålsris til min couscous salat, kom jeg straks til at tænke på de marinerede ris man bruger til sushi.
Mon ikke man kunne lave en makirulle med de blomkålsris?
Efter en hurtig tur i Kinabiksen efter tangplader, kastede jeg mig ud i forsøget.
Jeg er yderst tilfreds med resultatet, så opskriften kommer her.



Du skal bruge: (fyld kan jo varieres alt efter hvad du bedst kan lide)
- Blomkål (kørt til 'ris' på foodprocessor)
- Tangplader

- Chilimayonnaise (hjemmerørt mayo smagt til med chilipulver)

- Rejer eller fisk
- Agurk i tynde strimler
- Rød peber i tynde strimler
- Avocado i tynde strimler

Dressing:
- Olie (brug den du bedst kan lide)
- Citrussaft (citron, appelsin eller begge dele)
- Salt
- Lidt honning 


Fremgangsmåden med 'risene' er den samme som ved couscoussalaten, men jeg gentager den for en god ordens skyld:
- Blomkålsrisen skal tilberedes. Jeg dampede min i mikroovnen. Har du en aversion mod mikroovne, eller har du ikke en, så damp på almindelig vis i en gryde, eller steg det mørt på en pande.
- Hæld de dampede blomkålsris i en stor skål, og stil til side så de kan køle lidt af.
- Bland dressingen. Jeg smider det hele i et gammelt syltetøjsglas, låget på, og så ryste, ryste, ryste.
Oliedressinger blandes i forholdet 3:1. Dvs 3 dele olie til 1 del syre (her citrussaften). Smag den til med salt og peber, og honning.
- Hæld dressingen over blomkålsrisene mens de stadig er varme/lune, og lad dem herefter køle helt af.


Når risene er kølet helt af, kan vi gå videre.
- Læg et lag blomkålsris på en tangplade. Lad et lille stykke tang være frit i enden længst væk fra dig, og fugt det med lidt vand.
- Læg chilimayo, peberfrugt, agurk, avocado og rejer/fisk på risene i den modsatte ende.
- Rul nu tangen stramt sammen om fyldet. (Man behøver ikke sådan en sushimåtte som jeg har)
- Skær rullen ud i passende skiver. 
Jeg vil anbefale, at skære skiver af rullen med det samme, og ikke ligge den på køl, og skære senere. Jeg har prøvet begge dele, og den der havde ligget på køl var væsentligt sværere at skære pæne stykker af. Tangen bliver en smule sej af at være på køl, eller måske er det fordi den suger fugt fra fyldet, og bliver svær at skære pænt.


Man plejer vist at dyppe sushi i en blanding af soyasauce og wasabi. Jeg ved ikke hvad en færdigrørt wasabi indeholder, men man kan købe wasabipulver som man selv rører op med vand.
Soyasauce går ikke, men der findes et alternativ, nemlig Coconut Aminos. Det fåes dog endnu ikke i Danmark, og de steder jeg har fundet den på nettet i England er der en helt uhyrlig fragtpris, som desværre har afholdt mig fra at købe produktet. Men det findes altså derude.

Mon ikke sådan et fad paleoruller her vækker begejstring ved enhver tøsefrokost?:)



26 kommentarer:

  1. Wow det ser virkelig lækkert ud. Det vil jeg helt sikkert prøve. Elsker sushi. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så synes jeg bestemt du skal prøve dem her. Synes de er fremragende, og meget tæt på de rigtige :)

      Slet
  2. Hej Lykke.
    Hvor ser det lækkert ud.
    Gotte

    SvarSlet
  3. Hej Lykke.
    Det ser bare kanon lækkert ud, sikke flotte billeder.
    Og ja, så er det jo hammer sundt helt uden ris..
    Perfekt til slankekuren her i januar :)
    Snevejrshilsner, Birgit

    SvarSlet
  4. Hejsa igen
    Jeg leder efter din pesto opskrift,
    men desværre kan ikke lige finde den??
    Hvad skal jeg søge under??
    Tak og go weekend :)
    Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke nogen pestoopskrift, men jeg har linket til en i en af min opskrifter. Hvis du bruger søgefeltet herinde i højre side, vil du kunne finde frem til den.
      Men her er linket direkte til pestoen:
      http://paleo-opskrifter.dk/paleo-pesto/#5

      God weekend,
      /Lykke

      Slet
    2. Tak :)
      det var lige præcis den pesto opskrift jeg ledte efter :)

      Slet
  5. Total inspireret af dette indlæg har jeg lige lavet sushi til min madpakke i morgen - så derfor med røget laks!! Og har spist endestykkerne, som smagte helt fantastisk og meget meget lig rigtig sushi (som jeg elsker og som er en af de ting jeg bare skal have engang i mellem - low carb or not)

    Tak for inspirationen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er rigtig glad for at høre du kan lide opskriften :)
      Jeg synes også de her smager meget tæt på 'the real thing', og så kan man spise dem med god samvittighed :)

      /Lykke

      Slet
  6. Næææ, hvor spændende - dem vil jeg gerne smage engang ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Næste gang du kommer forbi skal du få dem serveret :)

      Slet
  7. Wuhuu, afprøvede din opskrift i weekenden og det blev fantastisk. (Men ikke så flotte som dine.)
    Jeg har blogget om det her:
    http://paleolivet.blogspot.dk/2013/02/yummi-mumse-paleo-sushi.html

    Mine drenge på 10 og 13 år var også vilde med dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Dejligt du fik afprøvet opskriften med succes hos hele familien. Og de ser da rigtig fine ud :)
      /Lykke

      Slet
  8. Hvor ser de lækre ud. Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor går det ikke med soyasauce? Der er 6½ g kulhydrat/ 100 g, men det er jo meget lidt, man spiser af det? Jeg ville være ked af at undvære det, da soya og sushi hører tæt sammen i min verden.
    Mvh Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har intet med kulhydratindholdet i soyasaucen at gøre.
      Alt der indeholder soya er totalt bandlyst når man spiser efter paleoprincipperne.
      Læs evt, her hvorfor:
      http://www.eat-real-food-paleodietitian.com/paleo-diet-and-soy.html
      Og ellers kan du google 'soya paleo' og læse meget mere.
      /Lykke

      Slet
    2. Nu blev jeg nysgerrig.
      Er HELT ny i det her. (Dog mere grundet jeg kedede mig over madlavning og trængte til ny inspiration.)

      Jeg spiser dog ikke Paleo med LCHF, men er grunden til Paleo ikke spiser soya KUN at det er nyt. (For der er LCHF jo ikke lige sådan)

      Er bare interesseret i om soya kun er banlyst for paleo el. også for LCHF, hvis du altså ved det. :)

      Slet
    3. I kommentaren over din, har jeg allerede linket til en side, der forklarer lidt om hvorfor soja skal undgåes. Det har ikke noget at gøre med, at det er nyt, på ingen måde. Ingen mennesker burde, efter min overbevisning, spise sojaprodukter, da det for det første er en genmodificeret afgrøde. Derudeover indeholder det masser af antinæringsstoffer, og endnu værre er det hormonforstyrrende. Men istedetfor at jeg googler en masse links, så lav selv en søgning :)
      Jeg ved desværre ikke noget om LCHF, så kan ikke svare på, om soja er tilladt der, men jeg vil personligt ikke anbefale nogen at indtage sojaprodukter.
      ~Lykke

      Slet
  9. Fantastiske opskrifter - så inspirerende!
    -Tak, du gav mig lige mod på at droppe kartofler, ris og pasta igen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Tanja:) Wauw, det er jeg super glad for jeg kunne hjælpe med at inspirere til :D
      ~Lykke

      Slet
  10. Dejligt at se en så engageret i mad - meget inspirerende :o)

    Jeg skal holde tøsefrokost i weekenden, her bestile vi godt nok fra www.karmasushi.dk , men næste gang vil jeg nok hoppe ud i kunsten at lave det selv, ligesom du har gjort. Kan være jeg låner din opskrift ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have:)
      Du skal være mere end velkommen til at låne opskriften her. Og hvis du ikke siger noget til veninderne, er det slet ikke sikkert de opdager at der faktisk ikke er ris i:)
      ~Lykke

      Slet
  11. Det ser rigtig lækkert ud - det vil jeg prøve. Er dog i tvivl om hvordan man laver den Chilimayonnaise.. har du opskrift på den? synes ikke jeg kan finde den herinde nogen steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig godt:)
      Jeg skriver jo at chilimayonnaise = hjemmerørt mayo smagt til med chili:)
      En hjemmelavet mayo er æggeblomme hvor olie piskes i LIDT ad gangen. Brug en så smagsneutral olie, som du kan finde indenfor paleogrænserne. (Olivenolie giver en bitter mayo)
      Smages til med lidt citronsaft og salt. (Og så smager du den derefter til med chili.)

      Slet
    2. Mange, mange tak!!!!!

      Slet
  12. Tak, TAK for ideen og opskriften. Det blev til enormt velsmagende aftensmad :-)
    http://goo.gl/jclIgF

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Dejligt du kunne lide dem :)
      Minder mig om, at det er alt for længe siden jeg selv har fået sådan en omgang sushi her.:)

      Slet