Print Friendly and PDF Min paleo verden: 'Risotto'

lørdag den 12. januar 2013

'Risotto'

Synes tit jeg ender med at lave det samme grøntsags tilbehør igen og igen, og det kører man hurtigt sur i.
Her til aften har jeg forsøgt mig med en slags grøntsagsrisotto. Den smager glimrende, men hvor meget risotto der egentlig er over den ved jeg ikke. Døm selv :)



Du skal bruge:
- 500 g. butternut squash (skrællet, renset og i tern)
- 2 spsk. olivenolie
- 1 løg (finthakket)
- 2 fed hvidløg (finthakket)
- 2 spsk. olie eller ghee til stegning
- 700 g. grøntsager (kørt til 'ris' i foodprocessor. Jeg brugte pastinak, gulerod, blomkål og squash)
- 2,5 dl. fond (deles i 4 lige store portioner)
- Frisk timian
- Fintrevet citronskal
- Salt, peber og chili
 



- Butternut-ternene vendes med olivenolien, drysses med salt og peber, og bages møre i ovnen ved 225 grader i 20-25 minutter.
- Sammen med 1 del af fonden, køres de møre tern nu til en jævn puré i foodprocessor eller blender.



- Løg og hvidløg steges mørt.
- Tilsæt grøntsags'risene', og lad dem stege med i et par minutter.
- Tilsæt nu 1 del fond. Lad risene absorbere væsken, og gentag så med de resterende 2 dele fond.
- Lad risene koge til du synes de er møre.
- Tilsæt nu butternutpuré'en, timian og citronskal. Rør godt rundt.
- Smag til med salt, peber, chili, citronskal, og hvad du evt. ellers synes der skal til.
 



Hvis du spiser lidt af de gode mejeriprodukter, er jeg sikker på at en god klat smør, og en håndfuld revet parmesan ville kunne indgå i skøn forening, som det jo hører sig til i en risotto.
Idag nøjedes jeg dog med en portion deller on the side :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar