Print Friendly and PDF Min paleo verden: Ærtemel

mandag den 25. marts 2013

Ærtemel

Jeg er stor fan af nøddemel, men vi kommer ikke udenom at det indeholder store mængder fedt, og at det ikke altid er den sunde slags.
Jeg har før kværnet tørrede svampe til mel, som dog kan være lidt kraftigt i smagen.

Men idag fik jeg en idé: Hvad nu hvis man kværnede helt almindelige gule ærter i sin elektriske kaffekværn. Ville det mon kunne erstatte mel i diverse opskrifter?
Jeg drønede straks i supermarkedet, og erhvervede mig en æske 'Møllerens gule ærter'. (
et granulat af forkogte modnede ærter) Tænker at denne udgave er lettere for kværnen, end hele gule ærter.
(Jeg har ikke selv prøvet at bruge hele/halve gule ærter, så tør ikke garantere at de er ligeså gode at bruge, eller reagerer på samme måde, da de ikke er forkogte.)


Jeg gav dem en tur i min kaffekværn. (har du ikke en kaffekværn, så kan en blender også bruges. Den skal have fuld skrue, og det tager lidt tid, men kan sagtens lade sig gøre. Det er også nemmere, at smide en hel pose ærter i blenderen, istedet for at stå med små portioner i kaffekværnen)

Jo jo, det blev da til noget der lignede mel. Men kunne det mon bruges?


Mit første, og endnu eneste, førsøg blev rigtig vellykket:
Jeg blendede (stavblender) 2 æg med krydderier, og ca. 5 tsk. ærtemel, og bagte det på panden til en stor pandekage.

Den rullede jeg omkring noget krydret spinatfyld.
Det var slet ikke tosset. 

Man kan se, at pandekagen bliver tyk, og får en mere brød-agtig konsistens, ift. de mere almindelige æggewraps.

Jeg synes det var et hit, og glæder mig til at eksperimentere meget mere med ærtemel.
Er helt sikker på, at den også egner sig i rørt fars, hvor mange synes de mangler mel.

Men hvordan er det nu det er med ærter, for det er jo ikke paleo at spise bælgfrugter, som ærter jo er?
Grunden til, at vi ikke spiser bælgfrugter er pga. indholdet af lektin. Almindelige grønne ærter skulle være fri for lektin, og derfor helt fine at spise.
Gule ærter er tørrede grønne ærter.
Men læs om det, og tag så dit eget informerede valg.

Der skal eksperimenteres med ærtemel nu :)

26 kommentarer:

  1. Nej hvor smart, det skal jeg så meget afprøve!!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, synes også det var en genial idé jeg fik der. Synes bestemt du skal prøve det :)

      Slet
  2. Hej Lykke.
    Det lyder meget spændende og også fantastisk - gule ærter kværnet til mel, og ja jeg er også vild med nøddemel, men som du skriver, fedtindholdet er stort. Men så er det jo dejligt, du lige kommer med dette geniale fif :O) Mange tak, det vil jeg helt sikkert prøve !!!
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, prøv det. Jeg synes det er lidt genialt. Har nu også prøvet at lave lækre pandekager med melet, og det blev også rigtig gode :)
      /Lykke

      Slet
  3. Jeg har prøvet at lave pizzabund af det... det blev rigtig godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt Jimmi:)
      Pizzabund er også på listen af ting jeg skal have prøvet med ærtemel :)

      Slet
    2. Er der mulighed for at få en opskrift på pizzabund??

      Slet
    3. Opskriften på pizzabund er her:
      http://minpaleoverden.blogspot.dk/2013/04/nddefrit-brd.html

      Slet
  4. FANTASTISK!!! Tak af hjertet! :-)
    Hilsner fra ny i Paleo ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt du kan bruge idéen:)
      Og velkommen til din nye livsstil:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Fantastisk idé med ærtemel! :) ved du om det er nødvendigt at ærterne enten har været i blød eller er forkogte? Har købt en pose med 900g for 18kr og det fungerer smukt, men ærterne har ikke været behandlet på nogen måde, og møllernes gule ærter har vist ligget i blød eller er forkogte?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laura,
      Dejligt du kan bruge idéen :)
      Jeg skriver faktisk her i indlægget at Møllerens gule ærter er 'et granulat af forkogte modnede ærter'. Det gør at, hvis man laver den klassiske ret 'Gule ærter', så behøver disse kun 5 minutters kogetid for at være møre. Jeg har valgt disse, som jeg også skriver, fordi de er lettere for kværnen at klare.
      Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan hele, tørrede ærter opfører sig. Du må lave en sammenligning:)
      ~Lykke

      Slet
    2. Melet bliver ganske fortrinligt..det var mere om der var en sundedsmæssig fordel i at koge/sætte i blød? Ligesom det er tilfældet med feks kikærter.

      Slet
    3. Super :)
      Jeg tror det ikke, da ærter kan spises rå, uden skadevirkining, i modsætning til de fleste andre bælgfrugter. Hvilket er grunden til at de ikke er paleogodkendte.
      En af dem fra paleo facebookgruppen, som virkelig har styr på det hele, har skrevet følgende på sin egen side. Måske det kan hjælpe på forståelsen:
      http://hambenberg.dk/?page_id=30

      Slet
  6. Det er alt for ginialt det der ! Det må jeg prøve! har allerede nogle idéer :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes også selv det er skide smart, og eksperimenterer helt vildt med det.
      Dejligt du også er blevet inspireret :)
      ~Lykke

      Slet
  7. Fint med gulærtenel, men er det ikke de 'forbudte' bælgfrugter? Ligesom kikærter, som du kan købe som mel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skriver jo netop en kort forklaring til sidst i indlægget her. Jeg skriver også, at man bør opsøge mere information, så man kan tage sit eget informerede valg omkring ærter.
      Men jeg kan da smide et link til lidt mere info:
      http://hambenberg.dk/?page_id=30
      ~Lykke

      Slet
  8. Men er gule ærter paleo?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mads,
      Spørgsmålet er allerede besvaret i indlægget, og i kommentaren over din, hvor jeg har smidt et link til yderligere info.
      ~Lykke

      Slet
  9. SIKKE en god idé. Det må jeg straks få prøvet af. Og ifølge palæo 3.0 så må man gerne spise ærter ;-) Skøn idé!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg synes også selv det er ret genialt:)
      Jeg følger selv primært den traditionelle paleo (1.0), og forholder mig til følgende: http://hambenberg.dk/?page_id=30 Jeg kan simpelthen ikke se logikken i, at netop ærter skal være 'forbudte'. Rigtig mange 1.0'ere er begyndt at inddrage dem i deres kost, og det giver jo skønne muligheder:)
      ~Lykke

      Slet
  10. Pulveriserede flækærter? Hvad har det med palæo at gøre? Det er da forarbejdet :/ Desuden indeholder nødder kun sunde fedtstoffer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det står dig skam frit for, ikke at bruge ærtemel ;) Mange andre har haft glæde af opfindelsen, men man bestemmer jo selv.
      Nødder (og kerner/frø) har ofte en skæv fordeling af omega 3 og 6, og det anbefales at indtage nødder i moderation.
      Hvis man samtidig gerne vil spare lidt på kalorierne, er det en god idé, at skære nødderne helt væk.

      Slet
  11. Du kan købe kikærtemel Besan i de etniske butikker. Det har en let bitter smag. Så slipper du for at kværne selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Men kikærter er desværre ikke paleo ;)

      Slet