Print Friendly and PDF Min paleo verden: Små tykke pandekager

onsdag den 27. marts 2013

Små tykke pandekager

(Scroll down for recipe in English)


(Sæt dig ind i tingene, og tag derefter et informeret valg omkring ærter. Du skal selvfølgelig ikke inkludere dem, hvis du ikke kan se logikken i, at de bør være paleo-egnede. Du kan læse lidt mere om problematikken HER)


Efter min succes med at lave, og bage med, hjemmelavet ærtemel, er eksperimenterne gået igang.
(Pandekagerne her fungerer ligeså godt med kokosfibre istedetfor ærtemel.)

Idag har jeg kastet mig over lækre, tykke pandekager, og fået high 5 da jeg serverede dem for en god ikke-paleo-spisende kammerat:)



Du skal bruge: (giver ca. 6 pandekager)

- 3 æg
- 1 banan
- 50 g. ærtemel, eller 25 g. kokosfibre
- ½ tsk vanillepulver
- 1 nip salt
- ½ tsk. kardemomme
- ½ tsk. natron + 1 tsk. citronsaft (syre er nødvendigt for at natron virker)

- Evt. friske blåbær
- Evt. kakaopulver
- Evt. revet citron- eller appelsinskal

- Pånær mel, blendes de øvrige ingredienser. (Jeg bruger min stavblender i et højt blenderglas, eller min mini-foodprocessor)
- Tilsæt ærtemel (eller kokosfibre), og blend sammen med resten.

- Steg pandekagerne på en varm pande i fx. kokosolie. Jeg bruger 1½-2 spsk. dej pr. pandekage.
- Bruger du friske blåbær, smider du dem ovenpå dejen, når den er lagt på panden.


Så er der pandekager, som kan spises med, næsten, god samvittighed :)
Servér med hvad du synes: bananskiver, friske bær, bærkompot, kokossmør, is osv. osv.


Her er pandekager med kakao i dejen, serveret med en rabarberkompot (rabarber kogt med lidt palme/kokossukker, masser af vanille, og ingefær- og lakridspulver)



Er du mere til de almindelige, tynde pandekager som på billedet herover, så har jeg selvfølgelig også en opskrift på dem lige HER.


Spis og vær glad :)
Facebook
Instagram


******************************

What's better than pnacakes? Not much in my opinion. These are my go to pancakes, for pancake sunday......or any other day:)



What you need: (makes about 6 pancakes)
- 3 eggs
- 1 banana
- 25 grams of coconut flour
- ½ tsp. pure vanilla powder
- pinch of salt
- ½ tsp. cardamom (don't like cardamom? Leave it out)
- ½ tsp. baking powder

Optional additions:
- fresh blueberries
- cocoa powder
- lemon- or orange zest


- Except for coconut flour, blend everything together (stick blender or small foodprocessor)
- Add coconut flour, and blend again.

- Cook the pancakes in coconut oil (or oil of choice) Use about 1½ tbsp. batter per pancake.
If using fresh blueberries, place them on top of the batter once it's in the pan.

If you're more into a crepe style pancake, I've got you covered :)
Click HERE for my recipe for plantain crepes.

18 kommentarer:

  1. Ærtemel, det har jeg ligegodt aldrig hørt om før.. genialt fundet på af dig :)
    Ja og langt billigere end både mandel og nøddemel, selvom det nu også altid er lækkert.
    Pandekagerne ser kanon lækre ud, så jeg er vist nødt til at prøve din opfindsomme opkrift,
    så tak på forhånd.
    Uhm.. jeg bliver bare så lækker sulten af at se dine flotte pandekage billeder :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en tanke, som viste sig at være en genial idé :)
      Nøddemel er absolut lækkert, men på denne måde sparer man både på kalorierne, og pengepungen. Det bliver ikke bedre :)
      Synes bestemt du skal prøve dem. Er sikker på du kan lide dem :)
      /Lykke

      Slet
  2. Hvor ser det lækkert ud! Jeg glæder mig til at prøve din opskrift, og jeg er spændt på at bruge ærtemel for første gang. Tak for dit fine blogindlæg - hilsen Lisa.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisa,
      Håber du kan lide pandekagerne, men det garanterer jeg næsten at du kan;)
      Jeg er blevet helt besat af det ærtemel efter jeg 'opfandt' det, så håber også du får nogen succesoplevelser med det:)
      Velbekomme, dejligt du læser med:)
      /Lykke

      Slet
  3. Nu har jeg siddet og kigget lidt på dine ærtemelseksperimenter. Mon det kan bruges til nogle lidt større pandekager ala tortillas? For helt ærligt synes jeg ikke æggewraps er det samme...

    Tak for spændende læsning

    Venligst
    Maj-Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maj-Britt,
      Ja, det kan du sagtens. Det allerførste eksperiment jeg lavede med ærtemel, var en stor madpandekage, som ses i indlægget om ærtemel.
      Prøv dig lidt frem med mængden af ærtemel, og husk at det er meget absorberende, så dejen vil tykne når den står lidt. God fornøjelse:)

      Velbekomme, dejligt du læser med her:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Hej

    Tak for mange laekre opaskrifter :-)
    Jeg bor ikke i DK og har ikke kunnet finde aerter her, saa vil hoere om jeg evt kan bruge kastanjemel istedet for?
    Koeber helt sikkert aerter naar jeg skal til Dk om 5 uger, men saa laenge kan jeg da ikke vente paa pandekager ;-)

    Venlig hilsen Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Velbekomme, dejligt du kan bruge siden:)

      Altså du kan sagtens bage med kastanjemel, men da det bla. har et lavere proteinindhold end gule ærter, vil doseringen givetvis være en anden. Så der må du prøve dig lidt frem.
      ~Lykke

      Slet
  5. ser super lækkert ud det skal jeg helt sikkert prøve - har lige bagt boller med spinat, guleod, æg, mandler (knust til mel) og dit ærte mel og de blev fantastiske - super, super opfindelse :-)

    mvh Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene,
      De her pandekager er jeg selv helt vild med, så dem må du prøve:)
      Lyder som nogen rigtig lækre boller du har fået lavet der. Dejligt du kan lide ærtemelsidéen. Jeg er også selv meget begejstret:)
      ~Lykke

      Slet
  6. Hej Lykke
    Nu har jeg lige købt ærteprotein pulver, og det smager - ja ærlig talt - rædselsfuldt. Tænker derfor, om det måske kunne bruges som ærtemel, hvad tænker du?
    Hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia,
      Jeg kender ikke lige til ærteproteinpulver, og ved ikke hvordan det reagerer, hvilken sugeevne det har etc. Så der er ikke andet for end at prøve, og se hvordan det bliver:)

      Slet
  7. Sikke en skøn opskrift. Det var lige hvad jeg trængte til her på Grundlovsdag. Jeg synes godt det kan blive lidt ensformigt i længden med paleo morgenmad. Men her fik jeg da lige et lille pift.
    Jeg er ked af at du har givet lidt op, men forstår dig godt. Men jeg ville nu ønske at du genoptog dit fantastiske arbejde. Følger dig også på fb. Men jeg synes at det er nemmere at slå opskrifter op her på siden. God pinse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Dejligt du kunne lide pandekagerne. De er også bare gode :)
      Jeg har ingen planer om at genoptage bloggen desværre, men smider af og til lidt på Facebook, men også der er der skåret ned.
      Tak, også en god pinse til dig :)

      Slet
  8. Undskylder hvis du på en ell anden måde allerede har svaret (synes jeg har læst grundigt ;-) ). Opskrift på ærtemel? Du lavede det selv, ikk :-)? De pandekager ser fantastiske ud :-)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt der står skrevet med grønt, er links. Så trykker du de par steder, hvor ærtemel er skrevet med grønt, bliver du ført til opskriften :) Alternativt kan du selvfølgelig finde den i opskriftsindekset:)
      De er virkelig også gode. Håber du kan lide dem, hvis du kaster dig ud i det:)

      Slet
  9. Bare en lille note; natron fungerer fint som hævemiddel uden tilsat syre. Den kemiske reaktion sker ved opvarmning uanset om der er syre tilstede eller ej. Men det er en god ide at tilføre syre ved brug af natron, da det smagsneutraliserer, ellers kan natron give en dårlig smag. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, det er det totalt modsatte af, hvad jeg er blevet oplyst om, men godt at vide:)
      Jeg synes faktisk altid natron, selvom der er tilsat syre, har en grim, gennemtrængende smag desværre.

      Slet