Print Friendly and PDF Min paleo verden: Frugtlæder med æble & kanel

torsdag den 18. april 2013

Frugtlæder med æble & kanel

Frugtlæder er ikke nogen ny opfindelse, men derfor kan man jo godt lave det alligevel :)

Da jeg havde en flok rynkede æbler, der nærmest tiggede om at blive brugt, skulle dette så være dagen, hvor jeg prøvede at lave frugtlæder for første gang. Det bliver ikke den sidste :)

Her har jeg, som sagt, brugt æbler, men man kan sådan set lave det af de fleste frugter og bær.
Opskrifterne jeg har set rundt omkring, har været tilsat en hel del sukker. Det er der naturligvis ikke i den her, men man kan selvfølgelig søde med lidt dadler, honning, eller palmesukker, hvis man synes det er nødvendigt.

Du skal bruge:
- Æbler
- ½-1 dl. vand
- Citronsaft
- Kanel
- Vanille (pulver eller fra stang)



- Befri æblerne for skræl og kernehus, og skær i mindre stykker.
- Smid dem op i en gryde med resten af ingredienserne. Den lille smule vand er kun for, at undgå at æblerne brænder på inden de smider deres egen saft.
- Kog æblerne møre, og blend herefter til det hele er jævnt. (jeg brugte bare min stavblender)
- Smag til. Måske synes du der skal mere kanel i, og måske en lille smule sødning.

- Nu har du sådan set bare lavet en æblemos/grød, som også kan bruges som den er, som fx. marmelade. Men nu er det jo frugtlæder vi har gang i, så læs videre :)

- Bred mosen ud på en bageplade (silikonemåtte gør det nemmere at få læderet af når det er færdigt, men bagepapir kan også bruges). Mosen skal bredes tyndt ud i et ca. 3-4 mm. lag.
- Nu skal det i ovnen og tørre ved 60 grader (jeg brugte varmluft) i en del timer. Jeg har læst mig frem til typisk 8-12 timer, men mit var altså færdigt efter kun 4 timer. (kommer også an på, hvor tykt/tyndt du har spredt din frugtmos) Så kig til det undervejs. Når overfladen ikke længere er fugtig og blød når man prikker til det med en finger, burde det være færdigt. 


- Frugtlæderet skulle nu være lige til at hive af silikonemåtten. Løsn forsigtigt hele vejen rundt først, og fjern det så helt fra papiret. Klistrer det til papiret, er det ikke færdigt, og du må smide det i ovnen igen.

- Det er nemmest at bruge en saks til at skære frugtlæderet i mindre stykker.
- Klip i lange strimler, og klip derefter noget bagepapir i samme størrelser.



- Rul frugtlæderstrimlerne ind i bagepapirsstrimlerne. Luk evt. enden med et stykke tape.

- Opbevar lufttæt.

Frugtlæder med ribs

Det er oplagt som sundt slik til ungerne, og det er nemt at give dem en rulle med i madkassen.
Eller hvad med at snuppe et par ruller med i biografen?

Man kan jo variere sådan noget frugtlæder lige som man har lyst til. Mulighederne er mange. Jeg tænker lakridspulver :)



13 kommentarer:

  1. Hej Lykke
    Det er ganske enkelt bare genialt fundet på.. og det smager fantastisk :)
    Skøn forening af æble og kanel.
    Og det passer mig så godt, at du har sorteret alt det sukker fra.
    Tak for opskriften og den kanon søde ide med at lave "rulle-pakkerne" :)
    En lækkerbidsken for både store og små :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Jeg kan ikke tage æren for opfindelsen, men kan være jeg kan være med til at udbrede kendskabet til denne lille snack:)
      Ja, sukker er slet ikke nødvendigt her, og det passer jo fint, når vi nu alligevel ikke spiser sukker på stenalderkost:)
      Velbekomme, dejligt du kan lide idéerne :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Spændende... Det tror jeg aldrig jeg har set før, men det skal da nok afprøves snarest :)
    - Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Det er heller ikke noget man hører så meget om faktisk, og det er lidt synd, for det smager skønt:)
      Kan bestemt anbefale at eksperimentere med frugtlæder. God fornøjelse:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Hej Lykke.
    Det lyder spændende med frugtlæder, tror jeg vil prøve det, jeg har aldrig hørt om det før, men hyggeligt, du lige har en opskrift på din blog. Og igen - nogle flotte billeder :O) Go weekend.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Det ser ud til, at der er mange der aldrig har hørt om det. Så synes jeg det er ekstra godt, at jeg kan lære folk det at kende:)
      Mange tak. Og en god weekend til jer herfra:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Wauw! Det er helt fantastisk med lakridspulver - minder en del om de lakridsruller man køber :o) og børnebørnene elsker dem!
    Tak for fantastiske opskrifter, Lykke - din side har fået mig tilbage på Paleo, som jeg ellers havde sluppet på trods af indkøb af en del gode bøger... hos dig finder jeg bare SÅ mange dejlige opskrifter og får lyst til at prøve det meste .
    Kh Ann

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann,
      Jeg har endnu ikke prøvet med lakridspulver, men det må jeg da vist hellere. Skønt at børnebørnene er vilde med dem:)

      Tusind tak for de flotte ord. Det gør mig virkelig glad at høre, at det jeg laver kan bruges, og endda har fået dig tilbage på vognen:)

      Mange hilsner,
      ~Lykke

      Slet
  5. Ej, dem skal jeg også prøve!! Og man kan lave det med det meste frugt? Tænker en hindbær/lakrids version vil være lige mig.. ;)
    Har du nogen fornemmelse af, hvor længe de kan holde?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også gode:) Ja, det meste frugt vil jeg mene. Ville nok selv gå udenom at bruge fx. meloner, bananer, og sikkert flere jeg ikke kan komme i tanke om nu:)
      Jeg har for nylig lavet med ribs, så hindbær kan du helt sikkert godt bruge. Jeg ville så køre min 'hindbærgrød' gennem en sigte, for at fjerne kernerne, som jeg ikke tror er så rare i frugtlæderet.

      Hvor længe de kan holde? Længe. Indlægget her er fra 18 april, og jeg har her i ugens løb faktisk spist den sidste rulle fra den her portion, og den fejlede intet. Evt. kunne man opbevare på køl, hvilket jeg dog ikke har gjort.
      ~Lykke

      Slet
  6. Hej Lykke fantastisk opskrift. Mine Veninder elsker dette her frugtlæder mindst lige så meget som mig, men det er lang tid siden jeg sidst har lavet det.... Hvor mange æbler synes du er nogenlunde passende. Knus Pige på !2 år

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at både du og veninderne kan lide det :)
      Jamen det kommer jo helt an på, hvor meget du vil lave ;) Det færdige frugtlæder kan holde sig i månedsvis i en lufttæt beholder, og da man skal have ovnen kørende i en del timer, synes jeg ligeså godt man kan lave et par plader ad gangen.
      Det er flere år siden jeg selv har lavet, og kan desværre ikke lige komme med noget præcist antal. Men jeg ville koge en stor gryde æbler :)

      Slet
  7. Et forslag når nu du som jeg ikke er pjattet med at komme sukker i er, at æblemosen får lov at karamellisere lidt, før den bredes ud. Det er også virkelig lækkert.

    SvarSlet