Print Friendly and PDF Min paleo verden: Ketchup - den hurtige & den langsomme

onsdag den 24. april 2013

Ketchup - den hurtige & den langsomme

Ketchup er vel nærmest en basisvare i de fleste køleskabe. Vi er så vant til, at hive en flaske ned fra hylden i supermarkedet, at vi måske slet ikke engang har overvejet, at man selv kan lave det.
Men selvfølgelig kan man det, og når man spiser stenalderkost er man nødt til det, for købeketchup indeholder bla. masser af sukker.

Det er såmænd ikke fordi det er svært, at lave sin egen ketchup, men jeg har set mange efterspørge en opskrift, så synes det er oplagt at have sådan en liggende her :)

De fleste ketchupingredienser starter ud med tomater, løg og æble, som så skal tilføjes noget sødt, noget surt, og nogen krydderier, som kan varieres i det uendelige, og tilpasses netop dine egne smagsløg.

Jeg har her 2 opskrifter på ketchup:
- Den hurtige og nemme, som kan bikses sammen på 10 minutter.
- Den langsomme, som kun er langsom pga. lang kogetid, men selve arbejdstiden er ca. den samme.



Lad os starte med den langsomme, og mest traditionelle:

Du skal bruge:
- 1 dåse flåede tomater (eller friske tomater)
- 1 lille løg i tern
- 1 æble (skrællet og i tern)
- Salt
- Palmesukker (evt. dadelpuré, eller honning)
- Citronsaft (istedet for den traditionelle eddike)
- Allehånde (vær varsom med doseringen)
- Stødt nellike (vær varsom med doseringen)
- Valgfri variationer: hvidløgspulver, røget paprika, kanel, chili, cayennepeber etc.

- Start med at svitse løg i lidt olie. De skal ikke tage farve, bare blive møre.
- Tilsæt æble, og tomater.
- Lad simre i ca. 25 minutter.
- Blend sammen til en jævn masse. (jeg bruger stavblender)

- Nu skal der så tilsættes lidt af de øvrige ingredienser. Svært at give nøjagtige mål her, da det kommer an på dine smagsløg. Smag til et par gange, til du synes du rammer en god smag.

- Så skal ketchuppen simre lidt igen. Dels for at smagene kan blande sig, og dels for at koge den lidt ind, så den bliver tykkere.
- Det sprøjter temmelig meget nu, hvor det hele er blendet. Det er nærmest tomatlava der spyer op ad gryden, så pas på, og læg et låg på klem henover gryden, og tag den af varmen, hvis du vil smage på den. Læg ikke låget helt på, for så koger ketchuppen ikke rigtigt ind.

- Hvor længe den nu skal simre er lidt op til dig. Jeg gav min ca. 25-30 minutter, og var tilfreds med konsistensen.
- Smag til endnu engang, og justér evt. med lidt flere krydderier.


- Hæld ketchuppen på rene, skoldede glas.

- Efter afkøling skal ketchuppen opbevares på køl, og da der ikke er tilsat konserveringsmidler, har den naturligvis en begrænset holdbarhed.

- Man kunne evt. fryse mindre portioner ned i små bøtter.



Så er vi nået til den hurtige ketchup, som kan bikses sammen i en håndevending:


 Du skal bruge:
- 2 store dåser tomatpuré (ialt 280 g.)
- 2½ dl. vand
- ca. 2 spsk. citronsaft
- ca. ½ tsk. hvidløgspulver
- ca. ½ tsk. løgpulver
- ca. 1/4 tsk. allehånde
- 1 knivspids stødt nellike
- Palmesukker 
(evt. dadelpuré, eller honning)
- Valgfrit: 
røget paprika, kanel, chili, cayennepeber etc.

- Det hele smides i en lille gryde, og simrer nu 5 minutter, under ofte omrøring. Den her sprutter og sprøjter også en del, så læg låg på, og tag den af varmen, når du vil røre og smage.
- Smag til et par gange, for at ramme den ønskede smag.


- Hæld på rene, skoldede glas.

- Efter afkøling skal ketchuppen opbevares på køl, og da der ikke er tilsat konserveringsmidler, har den naturligvis en begrænset holdbarhed.
Frys evt. mindre portioner ned i små bøtter.


Og hvilken smager så bedst? Jamen det er en smagssag. Prøv evt. at lav begge udgaver, og se hvilken du synes bedst om.
Men jeg kan afsløre, at den hurtige udgave er den der, i konsistens, minder mest om traditionel ketchup.


Nu er der ingen undskyldning for ikke, at lave sin egen ketchup :)


11 kommentarer:

  1. lyder som 2 rigtig gode opskrifter på ketchup, tror jeg vil prøve den hurtige udgave først. Vil lige fortælle, at jeg i aftes fik prøvet din opskrift på kyllingenuggets - det blev en stor succes :O) lækre sprøde og de smagte rigtig godt, så de står snart på menuen igen, evt med hjemmelavet ketchup.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt I kunne lide de gode nuggets. Det passer jo perfekt med at du nu kan lave ketchup, og servere til dem en anden aften :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Og jeg som elsker Heinz ketchup..
    Men jeg må s.. "tage hatten af" for dig, nu da du både giver os den hurtige og langsomme variation.
    Tja.. på et eller andet tidspunkt må jeg vel igang, det ser ihvertfald lækkert ud i konsistensen..
    Så kan jeg jo lave en ketchup smagning med "drengene" :)
    Hvad er det der palmesukker egetligt - hvor kommer det fra ? Jeg troede det var sukker (bare sundere udgave).
    Ja de der kyllingenuggets skal jeg også prøve, de ser bare helt vild lækre ud, og genialt at de kan laves i ovnen :)
    Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Heinz elsker jeg også, men det går jo desværre ikke længere:) Ja, sådan en smagstest lyder da helt perfekt:)
      Palmesukker er sukker fremstillet ved at inddampe de søde safter fra palmer fx dadelpalmer eller kokospalmer.(Tror faktisk jeg viste dig det i Kinabutikken her i Århus.) Det er ikke raffineret, og har desuden, modsat alm sukker, et lavt glykæmisk indeks, og giver derfor en langt mindre blodsukkerstigning. Du kan få den dyre, øko udgave i helsekostbutikker, eller den billigere udgave i asiatiske supermarkeder.
      Ja, mine kyllingenuggets er super gode. Dem må I også prøve:)
      ~Lykke

      Slet
    2. Jo jo, du viste mig det flotte palmesukker i flere udgaver ved "kinamanden" - jeg var bare lidt nysgerrig efter at få lidt mere info om det, så jeg takker endnu engang :)
      I aften skal jeg lave kyllingenuggets, spændt på at smage dem, dine ser ihvertfald lækre ud :)
      Lidt ramsløgspesto og tomater som tilbehør, så den hjemmelavede ketchup får lige lov at vente lidt endnu.
      ps. brødrene price bruger også palmesukker har jeg set..

      Rigtig god lørdag til dig.
      Kh. Birgit

      Slet
    3. Velbekomme:) Ja, jeg har også set Price brødrene bruge palmesukker. De bruger en anden slags end mig, nemlig det sukker som er presset sammen i hårde kugler, som man så skærer et stykke af. Jeg bruger en stødt, mørk variant, som er noget lettere at dosere, og som smager lidt karamelagtigt:)
      Håber i kan lide mine nuggets. Flere har allerede meldt tilbage, at de synes de er et super hit:)

      Også god weekend til jer herfra:)
      ~Lykke

      Slet
    4. Wauv..
      Dine kyllinge nuggets er bare super super lækre :)
      Skøn kombination med sesam og kokos og kanon ide med olie i ægget.
      Okay.. så må vi købe palmesukker ved "din" kina-købmand :)

      Slet
  3. Den skal prøves. Den ser sund og billig ud. Har haft nogle kede erfaringer med købe ketup som er blevet dårlig uden at jeg først for sent blev om opmærksom på det.
    Måske man skulle give den et fed hvidløg eller to til at for "forpeste"omgivelserne

    SvarSlet
    Svar
    1. De er begge sunde, nemme og billige at lave:)
      Ja, man kan jo pifte den op som man lyster, og hvidløg er da ikke nogen dårlig idé:)

      Slet
  4. Hejsa :-) Den hurtige er perfekt til den grill-aften, jeg skal lave mad til i morgen :-)
    Hvor meget palmesukker? vil nødigt putte for meget i til at starte med.. :-) snakker vi knivspids, teske, spsk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michelle,
      Super, du lige kan bruge den hurtige ketchup så:)
      Jeg ville nok starte ud med ½-1 tsk, og så smage til et par gange undervejs. Hvor sød man kan lide sin ketchup er jo lidt en smagssag, så du må lige smage nogle gange undervejs, og justere til den sidder lige i skabet:)

      Slet