Print Friendly and PDF Min paleo verden: Kyllingenuggets

søndag den 21. april 2013

Kyllingenuggets

Kyllingenuggets kender vi nok alle. Men tror desværre ikke der er meget reelt kyllingekød i de friturestegte klumper burgerkæderne sælger, og som bliver solgt i massevis.
Det kan vi heldigvis lave om på ved at lave vores egne, som indeholder rigtigt kød, og ingen friturestegning.



Du skal bruge:
- Kylllingekød (skåret i passende stykker)

- 1 æg
- 1 spsk. olie
- Kokosmel/rasp
- Sesamfrø
- Krydderier (jeg brugte paprika, hvidløgspulver og salt)





- Dup kyllingekødet tørt med lidt køkkenrulle.
- I en skål piskes ægget godt sammen med olien. Olien tilsættes for at sikre sprødhed og bruning i ovnen, når vi nu ikke frituresteger.
- I en anden skål blandes kokosmel, sesamfrø og de valgte krydderier.
- Panér nu kyllingestykkerne. Dyp først i æg, og derefter i paneringen. Sørg for den dækker.
- Bag de små nuggets i ovnen ved 225 grader, og vend dem halvejs gennem tilberedningstiden. Hvor længe afhænger selvfølgelig af, hvor små/store stykker kød du har brugt. Mine stykker, som var inderfilet delt i 2, fik ialt 15 minutter.

- Du kan sagtens stege dine nuggets på panden, hvis du hellere vil det. Jeg synes bare det er super nemt, at smide dem i ovnen, for så kan jeg tilberede grøntsagstilbehør imens de bliver tilberedt.
Steger du dem på panden kræver det desuden en pæn portion fedtstof.



Så er der nuggets :)

En rigtig 'børneklassiker', som næsten kræver en god klat hjemmelavet ketchup at dyppe i. Hvilket minder mig om, at jeg hellere snart må få lagt en opskrift på ketchup op her :)


22 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser de sprøde og lækre ud! :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      De er også rigtig gode. Håber du kan lide dem, hvis du beslutter dig for at afprøve opskriften:)
      ~Lykke

      Slet
  2. Mumme - dine hjemmelavede kyllingenuggets ser super lækre ud, og ja, så ved vi jo, hvad de indeholder. Jeg har allerede skrevet dem på vores madplan, jeg vil prøve dem onsdag aften! Mange tak for opskriften, Lykke.
    Hej hej fra Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også lækre, og ikke fyldt med skrammel :) Dejligt du vil prøve dem, håber I kan lide dem:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Mums!!! så lækkert, jeg elsker nuggets. Dét glæder jeg mig til at prøve

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,
      Ja, de er rigtig gode. Håber du kan lide dem :)
      ~Lykke

      Slet
  4. Wauv.. de kyllingenuggets kan klart anbefales :)
    Vi spiste og spiste og nød dem total, sprøde og lækre blev de.
    Den skønne kombination med sesam, kokos og rasp var/er super lækkert.
    Dog gik der mere til end jeg troede - og jeg var lidt i tvivl om det skulle være varmluftsovn - så jeg valgte alm. ovn (da jeg kunne se i nogle af dine andre opskrifter at havde du skrevet varmluftsovn).
    Så opskriften gemmes og laves igen og igen.
    Tak for opskriften :)
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt i kunne lide dem:)
      Rasp? Det bruger jeg bestemt ikke, og det er der heller ingen grund til.
      Jeg bruger altid varmluft, det er nok bare en vane.
      Velbekomme:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Hmm.. Kan/må vi ikke, please..
    Få opskriften på dit lækre farsbrød og de der kyllingeruller med tomater og ramsløg..
    Det ser så hammer godt ud og sikke flotte billeder :)
    Jeg kan næsten ikke vente..
    Så forresten ramsløg i Rema idag 20kr for en meget lille bitte portion - tænk alt det vi plukkede, der var jo for 1000 kr ;)
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Må indrømme, at det ikke er noget jeg har tænkt mig at ligge ind her, da jeg ikke har nogen decideret opskrift. Det er jo bare noget jeg bikser sammen, og ligger billeder af på Facebooksiden, for at inspirere. Plus der ikke er noget særlig avanceret i det, eller noget der besværliggør de ting ift. paleo.
      Jeg prøver, så vidt muligt, at bringe opskrifter her, som kan være lidt mere udfordrende at paleoficere. Det er farsbrød, og kylling rullet med tomat og ramsløg ikke.
      Tænk, at ramsløg er blevet så trendy, at man nu kan købe det. Godt vi kan plukke uanede mængder gratis:)
      ~Lykke

      Slet
    2. Nå da da.. og ups :)
      ..i opskriften står der ellers sesam/kokos/rasp ??
      så jeg brugte 1dl sesam og 1/2dl kokos og 1/2dl rasps
      og de smagte mega godt :)
      Jammen så må jeg jo også bare bikse noget kylling og fars sammen med tomater og ramsløg, for lækkert ser det altså ud, mums :)
      Imens jeg pænt venter på noget mere udfordrende paleoficeret :)
      Birgit

      Slet
    3. Der står 'kokosmel/rasp', da kokosmel også bliver kaldt kokosrasp. Det er for at gøre det 100% forståeligt, da kokosmel kan forveksles med kokosfibre, som også bliver kaldt kokosmel, men som er noget andet end det vi, i daglig tale, kalder kokosmel.
      Almindeligt rasp = tørret brød, og da vi ikke spiser nogen former for korn er rasp selvfølgeligt ikke tilladt.
      Hvis vi kunne spise rasp, var der jo ingen udfordring i, at lave panerede ting:) Udfordringen er jo netop, at finde et alternativ til raspen, og det synes jeg er lykkedes her.
      ~Lykke

      Slet
    4. Tusind tak for forklaringen.
      Og ja jeg bliver klogere og klogere :)
      Jeg må sige.. jeg er temmelig imponeret over, at du udfordre og finder de mange gode og sunde muligheder/alternativer.
      Super cool :)

      Slet
  6. Tak for mad... ;-)
    Har lige lavet disse, og de er bare super gode. Er generelt ikke til "rigtige" panerede ting, så super Nice at disse bare er så lækre

    Næste gang skal jeg lige have lavet den hjemmelavede ketchup også.

    Mvh TOGO
    Paleo på 6. Dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej TOGO,
      Velbekomme. Dejligt du kan lide opskriften:) Ja, ketchup er altid godt til nuggets, så det må du prøve:)
      Held og lykke med din nye paleo-livsstil :)
      ~Lykke

      Slet
  7. De ser super lækre ud og vil bestemt prøve det af snarest!
    Men ville bare høre hvilke krydderier du brugte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, de er også rigtig gode:)
      Krydderierne jeg brugte står skam i opskriften :)
      ~Lykke

      Slet
  8. sådan ca. hvor lang tid bagte du dem i ovnen:)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det står skam i opskriften :)

      Slet
    2. HOVSA, ja det gør det også! Tak alligevel:)

      Slet
  9. Uuuuhm, de smager bare super godt! :D
    Ved du om de kan fryses ned? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kan lide dem :)
      Jeg har ikke selv prøvet at fryse dem ned, så ved ikke hvordan de bliver efter optøning. Du må prøve:)

      Slet