Print Friendly and PDF Min paleo verden: Nøddefrit brød

onsdag den 10. april 2013

Nøddefrit brød

(Sæt dig ind i tingene, og tag derefter et informeret valg omkring ærter. Du skal selvfølgelig ikke inkludere dem, hvis du ikke kan se logikken i, at de bør være paleo-egnede)

Da jeg fik idéen med ærtemel,
udsprang det af en lyst til at kunne bage et brød med få, eller helst slet ingen, nødder/kerner af nogen slags. 
Jeg elsker nødder og kerner, men man kan hurtigt få kørt en for stor mængde ind, især hvis man bager brød med nøddemel, og jeg vil hellere spise mine nødder som de er.
Der er allerede kommet et par gode bud på boller med ærtemel i den store Paleo gruppe på Facebook, som dog alle har indeholdt kokos.

Jeg har eksperimenteret i køkkenet, og kan nu præsentere et brød helt uden nødder, som jeg synes fungerer glimrende.
Dejen kan også bruges som pizzabund, som jeg kommer ind på til sidst i dette indlæg.




Du skal bruge:

- 2 mellemstore, revne gulerødder
- 4 æg
- 100 g. ærtemel
- 1 spsk olie (oliven, kokos etc.)
- ½ tsk. salt
- Evt. birkes, sesamfrø etc. til drys.







- Tænd ovnen på 160 grader. (jeg bruger varmluft)
- Smid de revne gulerødder ned i en foodprocessor.
-
 Pisk de 4 æg godt sammen. Jeg bruger min stavblender som har et piskerblad. En håndmixer kan fint bruges. Æggene piskes for at få dejen så luftig som muligt, da der jo ikke er tilsat hævemidler.
- Hæld æggene ned til de revne gulerødder, og tilsæt olie, salt og ærtemel.
- Giv det nu en god tur i foodprocessoren. (30-60 sek.) En blender kan sikkert også bruges.

- Lad dejen hvile i 5 minutter. Ærtemelen vil absorbere væske, og tykne en smule.

- Med en ske, sættes klatter af dej på en bageplade. Ca. 2 spsk. dej pr. bolle giver omkring 6 boller.
Man kan også bage i muffinsforme, så jeg lavede her begge slags.
- Drys evt. bollerne med birkes, sesamfrø eller andet.

- Bag bollerne i ca. 25 minutter.


- Lad bollerne køle af på en rist.
- Spis :)


- Bollerne kan fint ryge en tur på brødristeren dagen efter.


Dejen her er også god som pizzabund:
- Bred dejen ud på en bageplade, fx med en dejskraber.

- Dejen skal bredes rimelig tyndt ud, for at opnå den lækreste bund. Lav dog ikke kanterne super tynde, da de jo bager hurtigst i ovnen, og kan blive for mørke, hvis de er for tynde.
- Forbag bunden ved 160 grader i ca. 10-15 minutter.
- Hiv bunden ud, læg dit ønskede fyld på (evt. lettere tilberedt på forhånd), og giv pizzaen yderligere ca. 10 minutter.


Så er der håndholdt pizza :)

http://www.facebook.com/MinPaleoVerden

36 kommentarer:

  1. Det ser mega godt og spændende ud! Nice med et alternativ til nøddemel :)

    Du er super sej!

    Vh
    Klaus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Klaus,
      Mange tak skal du have :) Ja, jeg har længe søgt efter et godt alternativ til nøddemel. Nu er det her :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Hej Lykke :-)
    Hvor køber du ærterne henne?
    Hilsen Janne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janne.
      Alt hvad der er skrevet med grønt er links man kan trykke på.
      Hvis du trykker på 'ærtemel' skrevet med grønt, kommer du til mit indlæg der forklarer det hele :)
      ~Lykke

      Slet
  3. Du er simpelthen fantastisk !!! elsker din blog og dine helt fantastiske opskrifter som jeg med sor glæde benytter mig af :-)))

    Ja ville bare sige tak :-))

    Mads

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de pæne ord Mads. Det er super dejligt med sådan en tilbagemelding:) Det gør mig rigtig glad, at du har glæde af det jeg laver:)
      Tak fordi du tog dig tid til at skrive:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Lykke med fare for at gentage mig selv, så er du simpelthen genial..
    Jeg er så glad for denne blog og alle dine idéer.. :)
    Endnu engang tak fordi du vil dele med os andre..
    Kh. Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Linda. Det er altid dejligt med ros, også selvom det er en gentagelse:) At læse, at flere og flere er glade for det jeg laver, giver mig lyst til at blive ved:) Så velbekomme, og tak fordi du læser med:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Sejt gået lykke, er allerede vild med din pasta. Som vi skrev lidt om på fb gruppen. Har de sidste dage tænkt, at jeg skulle prøve de boller. Men kan ikke lide kokos. Men nu har du reddet min dag. Så i aften skal kæresten og mig da hygge med boller og varm kakao. For det er det jo lige vejr til!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja,
      Ja, det er dejligt du har succes med pastaen :)
      Det er nemlig et ret kedeligt vejr idag. Perfekt til hygge med boller og varm kakao. Håber i begge kan lide dem :)
      ~Lykke

      Slet
  6. Hej Lykke!
    Super fed blog med inspirerende opskrifter. :-)
    Hvor meget svarer 100 gram ærtemel til i dl? Jeg har nemlig ikke lige nogen køkkenvægt.

    Vh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Mange tak skal du have. Dejligt du læser med:)
      Det ved jeg faktisk ikke. Jeg bruger altid vægt til mine mål, det er mest nøjagtigt.

      Slet
  7. Øv øv øv, havde bare glædet mig så meget til at smage disse boller, men jeg må indrømme at det ikke lige er efter min smag, da jeg synes smagen af de gule ærter er alt for gennemtrængende.... :-(
    Men TAK for alle de andre dejlige og inspirerende opskrifter. Fedt at du vil dele dem med os andre.... :-))
    Mvh. Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene,
      Øv, hvor ærgeligt at du ikke brød dig om bollerne. Personligt synes jeg ærtemelen smager meget neutralt, men som med alt andet, er det jo en smagssag.
      Dejligt at du alligevel læser med, og finder inspiration i de andre opskrifter:)
      ~Lykke

      Slet
  8. Hej, hvor er det bare super skønt at jeg ENDELIG kan komme til at spise boller. Jeg har i over 2 år ikke fået nogen former for mælkeprodukter, sukker og mel (kun majsmel og rugmel). Så jeg GLÆDER mig til at bage disse :-))))))))

    Tusind tak for en meget inspirerende blog.

    De venligste hilsner
    Piximaxi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Piximaxi,
      Så håber jeg da virkelig de her falder i den smag:)
      Velbekomme, dejligt du læser med her:)
      ~Lykke

      Slet
  9. Hej Lykke.
    Du har mange gode ideer og jeg har prøvet de her "boller", som på papiret virker til at være et super alternativ til andre boller typisk med nødder/madler. Jeg syntes desværre at de er meget tørre, så jeg skal prøve en omgang mere med væske i.
    Jeg spiser almindelige grønne ærter, men jeg undrer mig over de her gule "ærter", som jo slet ikke ligner ærter, men noget jeg ville fodre til fisk. Det går lidt mod mit princip om forarbejdede fødevarer.... Jeg har lidt svært ved at tro at de her ærter kun er tørrede og ikke tilsat noget mere, når de har det udseende som de har.
    Igen, tak for dine ideér.
    Mvh Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona,
      Hvis ikke de spises friske, eller ristede, kan de godt virke en anelse tørre, ja.
      'Møllerens gule ærter' er et granulat af kogte, tørrede ærter. De er granulerede for at nedsætte kogetiden på klassiske gule ærter til kun 5 minutter. På pakkens indholdsfortegnelse kan du læse, at der ikke er andet i end tørrede, gule ærter. Det er ulovligt ikke at oplyse, hvis der skulle være andet tilsat.
      At kalde det for et forarbejdet produkt er vist så meget sagt. Så er fx. olie jo også et forarbejdet produkt. Men det er jo helt op til dig selv, hvorvidt du vil spise dem eller ej:)
      ~Lykke

      Slet
    2. Jeg ved godt at det er forbudt ikke at oplyse alle ingredienserne, og jeg har netop læst varedeklarationen og undret mig over produktets udseende. Men jeg har stadig en god mængde af det, så jeg forsøger at arbejde videre med det.
      Jeg har lavet pizza i aften med din opskrift hvor jeg i stedet for gulerod tilsatte squash og for første gang fik jeg en nogenlunde fornuftig bund ud af det. Kanten knasede endda :-) Så hvis jeg stadig får tørre boller ud af ærtemelet, så ved jeg i det mindste at det er fornuftigt i en pizzabund ;-)

      Slet
  10. Min dej ser mere orange ud og slet ikke samme farve som på billedet?? Har ellers brugt to gulerødder

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har flere nævnt. Det kan skyldes, at mine æggeblommer ikke har været særlig orange, og dine har.
      Derudover er det altid svært at gengive farver nøjagtigt på billeder:)
      Dog bliver mine aldrig orange, og de smager nok lige godt uanset, om de er orange eller ej:)
      ~Lykke

      Slet
    2. De smagte rigtig godt tak for opskriften :) ved du ca hvor mange kalorier der er pr bolle...? Ville gerne sammenligne med nøddebrødet

      Slet
    3. Dejligt, og velbekomme:)
      Jeg har ikke selv regnet det ud, men det har en i en paleogruppe på Facebook, og hun skrev at der er ca 870 kcal i HELE portionen, hvor en enkelt skive stenalderbrød ligger på ca. 345 kcal. Ydermere er fordelingen af ærtebollerne: Protein:30%, Kylhydrat:40% og Fedt:30%, som er meget fint.

      Slet
    4. Hej Lykke!
      Jeg glæder mig til at prøve der her boller :)
      Skal man overveje indtaget i forhold til vægttab, tror du?
      Jeg gad godt spare lidt tid på madlavning og hapse en bolle eller to om morgenen :)

      Hilsen Katia

      Slet
    5. Hej Katia,
      Din kommentar var forsvundet for mig, så beklager det sene svar.
      Det vil nok til enhver tid være bedre at spise grønt og protein, men da energifordelingen i bollerne her er rigtig fin, tror jeg bestemt ikke, at et par boller i ny og næ skader. Om det er fordelagtigt at spise dem til morgenmad hver dag tør jeg ikke helt gøre mig klog på. Du kan jo prøve i 1 uges tid, og se hvordan din mæthedsfornemmelse er, og hvad vægten siger til det:)
      ~Lykke

      Slet
  11. Ok tak for det og jeg vil glæde mig til flere opskrifter :)

    SvarSlet
  12. Jeg sys bar du er pisse sej og med mega overskud Lykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Louise, det er en kommentar der varmer :)

      Slet
  13. Hej Lykke

    Er der nogen ristrektioner for hvor mange af disse boller man må spise om dagen?
    mvh Kamilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kamilla,
      Det er noget man skal afgøre med sig selv. Gule ærter har et højt kulhydratindhold, som det kan være en fordel at spare lidt på, hvis man ønsker at tabe sig, hvorimod mange sportsudøvere har brug for mere kulhydrat.
      ~Lykke

      Slet
  14. Hej Lykke.
    Fed blog og fantastiske opskrifter!
    Vil bare høre dig om man ville kunne bruge denne dej i en almindelig rugbrødsform? Eller er der risiko for at brødet bliver lidt underligt af det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have:)
      En enkelt portion er nok for lidt til en rugbrødsform. Det bliver ihvertfald et ret fladt brød, vil jeg tro. Men selvfølgelig kan man, men bagetiden kan være anderledes, så der må du eksperimentere lidt :)

      Slet
    2. Ja selvfølgelig, jeg tænkte at man måske kunne lave en triple portion eller sådan.
      Men det var mere om midten af brødet blev underligt af det.
      Jeg tror sgu jeg forsøger!

      Slet
    3. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed at det bliver godt, men det er da forsøget værd :)

      Slet
  15. Hej Lykke.

    Har længe ledt efter en simpel, billig, luftig og rigtig 'brød'-agtig opskrift, uden HUSK. Har lige lavet disse boller og er simpelthen bare SÅ imponeret! Vild idé at komme på, det med ærtemel, men det er jo intet mindre end genialt, og helt sikkert fast inventar i mit køkkenskab fremover.
    Jeg skal helt klart prøve denne opskrift som pizzabund! Jeg synes dog dejen var rimelig våd, så jeg tilsatte 1 spsk blendede havregryn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Super dejligt, at du kan lide bollerne. Jeg synes også selv, at det der med ærtemel er helt genialt :)
      Har ikke selv haft problemer med, at dejen er for våd efter den har stået i de 5 minutter. Man kan altid tilsætte lidt ekstra mel, hvis det er tilfældet.
      Havregryn ville jeg ikke selv vælge, da det ikke er paleo :)

      Slet