Print Friendly and PDF Min paleo verden: Trøffelkugler med banan

fredag den 5. april 2013

Trøffelkugler med banan

Jeg faldt tilfældigt over denne opskrift, og den kunne jeg ikke modstå. Få ingredienser, og et super alternativ til den, altid populære dadelkugle.
Chokolade har jeg aldrig liggende i skabet (for så spiser jeg det altså), så jeg tog straks afsted efter noget.
Da jeg stod ved chokoladehylden i Føtex gik det op for mig, at det ville kræve 3!!! plader chokolade for at nå op på de ialt 230 g. opskriften foreskriver. Det synes jeg var for meget af det gode, og hjernen kørte på højtryk for at finde en anden løsning.
Jeg forlod Føtex med en enkelt 100 grams plade, og gik hjem og lavede min egen fortolkning af opskriften:

Du skal bruge:
- 2 store bananer, eller 3 små
- 25 g. kakao (brug mere, hvis du synes)
- 80 g. blødgjort kokossmør aka creamed coconut (helsekost, Kinasupermarked, eller lav det selv)
- Et godt drys vanille (pulver eller fra stang)
- Evt. 1 spsk. lucumapulver

- Smeltet chokolade (jo mørkere, jo bedre) til overtræk (jeg brugte 100 g, og det var altså ikke helt nok)
- Pynt (hakkede nødder, kokosmel, frysetørrede bær etc.)



- Du kan bare smide det hele i en foodprocessor, og køre til det er jævnt, eller gøre følgende:
- Mos bananerne grundigt med en gaffel.
- Tilsæt kakao og vanille, og mos det hele godt sammen.
- Tilsæt det bløde kokossmør, og bland igen grundigt.
- Sæt på køl i 1 times tid. Her vil kokossmørret stivne, og gøre massen mere fast.

Jeg smagte selvfølgelig på det, og havde nær glemt alt om kugler, for på det her stadie smager det også skønt. Kan absolut bruges som chokolademousse.
Men på køl røg det, da jeg lige havde smagt en enkelt gang....okay 2 gange :)
 


- Hiv massen ud af køleskabet, og form kugler i den ønskede størrelse.
- Det er noget værre griseri at gøre, men man kan heldigvis slikke sine fingre bagefter :)
- Sæt kuglerne i fryseren i 30-45 minutter. Så bliver de meget nemmere at rulle i den smeltede overtrækschokolade.
 


- Overtræk kuglerne med smeltet chokolade, og smid hurtigt noget pynt på. Fordi kuglerne har været i fryseren, stivner chokoladen hurtigt, og så vil pynten ikke hænge fast.
- Jeg løb, som sagt, tør for chokolade, så de sidste kugler fik overtræk af kokossmør. Det var nu også lækkert.
- Opbevar på køl. Eller i fryseren, hvis en hårdere konsistens ønskes. Da trøflerne indeholder frisk banan, skal de nok helst spises indenfor et par dage, men det er heller ikke noget problem :)

Trøffelmassen her er også super lækker, når den bliver tryllet om til de lækre træstammer :)

17 kommentarer:

  1. Dine dadelkugler ser SÅ lækre ud, mums. En rigtig go ide, massen kan bruges som chokolademousse.
    Go lørdag aften - Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo netop IKKE dadelkugler. Men godt smager de alligevel:)
      Også god weekend til jer herfra :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Hvis man ikke er lækker sulten, så bliver man det godt nok af at se dine smukke Trøffelkugler, hold da helt k... de ser virkelig lækre ud :)
    Også bedre end den oprindelige opskrift med udelukkende chokolade, synes jeg :)
    Men det der kokossmør, det er ikke det samme som kokosolie vel ??
    Jeg har desværre ingen fodprocessor men kokossmør kan vel købes som du nævner, spørgsmålet er bare lige hvor, når man bor i en mindre by.. Hmm..
    Det flotte gule du har pyntet med hvad er det mon??
    Åh, jeg gad godt lige smage dine Trøffelkugler ligenu :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også lækre:)Ja, jeg synes også det er lækkert med lidt kokos istedet for al det chokolade.
      Kokosolie og kokossmør er 2 meget forskellige ting.
      Jeg er ret sikker på at i har en helsekost eller 2 i den der 'mindre by' du bor i;) Ellers kan det bestilles over nettet, som en sidste udvej.
      Det gule drys er kokosmel, som jeg har blandet med et drys gurkemeje.
      ~Lykke

      Slet
    2. Smart med kokosmel og gurkemeje, det er utrolig flot og kan jo bruges som pynt til meget andet, fx også varme og hotte retter, tak for det fif :)
      Ja, vi har helsekost butik, adsted igen, igen ;O)

      Slet
    3. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at du måske kommer til Århus på fredag. Så kan vi ihvertfald finde det her. Endda dejligt billigt hos 'min' kineserkøbmand :)

      Slet
    4. Jeps, den er jeg med på :)
      dejligt fuglene synger :))

      Slet
    5. Hej :) Må man spørge hvad det er for en kineser købmand i århus du bruger? Har brugt den ved banegårdspladsen, men synes ikke jeg kunne finde kokossmør der? Mvh Mette

      Slet
    6. Hej Mette,
      Det er den der hedder Far-East Trading på Banegårdsgade 36. Deres kokossmør står på køl i små firkantede pakker, og koster omkring 12 kr.
      ~Lykke

      Slet
  3. Mums! De ser totalt lækre ud :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. De er altså også bare gode, og så nemme at lave :) Jeg bruger også massen her i min opskrift på træstammer, som bestemt også er værd at prøve:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Opskriften ser rigtig lækker ud, men hvor meget smager kuglerne af banan? (Mange af de der vaffel/pandekage opskrifter med banen i, smager jo f.eks. stort set ikke af banan).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina,
      Personligt synes jeg ikke de smager ret meget af banan, og det har jeg heller ikke hørt fra dem jeg har serveret dem for. Så du må kaste dig ud i det. Du kan jo evt. lave en ½ portion første gang, og tjekke smagen :)
      ~Lykke

      Slet
  5. Hej :) de smager rigtig godt! Tak for den opskrift :) tror dog jeg må have gjort noget helt forkert for min masse blev helt flydende, så jeg var nød til bare at hælde massen i muffinsforme og proppe dem i fryseren med det samme, og så dyppe dem i chokoladen mens de var dybfrosne. de kom til at minde lidt om Blomme i Madera, bare med banansmag. Meget lækkert! :) .. Men jeg må stadig have gjort noget galt.. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose,
      Velbekomme. Dejligt du kunne lide dem :)
      Hmm, det lyder altså lidt mærkeligt. Det var kokossmør du brugte, og ikke kokosolie? Har oplevet flere, som forveksler de to ting. Ellers ved jeg godt nok ikke, hvorfor dit resultat blev sådan. Men godt at de stadig kunne spises, og smagte godt :)

      Slet