Print Friendly and PDF Min paleo verden: Butternut klatkager

onsdag den 14. august 2013

Butternut klatkager

Jeg blev så glad, da jeg forleden så butternut squash i min lokale Rema1000. For det betyder, at det snart er græskarsæson igen, og at jeg kunne lave en omgang klatkager.
Jeg opfandt disse klatkager sidste efterår, og havde faktisk glemt alt om dem, og det er en skam, for de er rigtig gode.

Her laver jeg dem i en sød variant, men man kan sagtens udskifte kanel og vanille med andre krydderier og friske krydderurter, og få en helt anden klatkage ud af det.



Du skal bruge: (giver ca. 14 stk.)
- 500 g. revet butternut squash
- 5-6 æg
- 3 spsk. kokosfibre (evt. anden nøddemel kan bruges i større mængde)
- ½-1 spsk. kanel
- 1 drys vanillepulver
- 1 nip salt



- Skræl din butternut, fjern kernerne, og riv det. Jeg bruger rivejernsindsatsen på min foodprocessor.
- I samme foodprocessor pisker jeg nu de øvrige ingredienser sammen, og hælder det over det revne butternut. (start med 5 æg, og hvis du synes der skal mere til, så tilsæt 1 mere.)
- Med hænderne æltes det hele nu godt sammen.

- Form, med hænderne, en kugle som du trykker lidt flad i håndfladen.
- Steg på panden i rigeligt fedtstof (kokosolie, klaret smør) ved middelvarme. De skal have ca. 5 minutter på hver side, til de mærkes faste.



Spis klatkagerne som de er, eller giv dem en klat hjemmelavet marmelade, bærsovs, eller måske apple butter.

Det er protein og grøntsag i ét. Det er smart :)

http://www.facebook.com/MinPaleoVerden


6 kommentarer:

  1. Hold nu op hvor ser de lækre ud! Jeg jubler også over græskarsæsonen snart sætter igang, jeg har set hokkaido mange steder, men endnu ikke butternut, men de kommer nok snart, jeg skal ihvertfald prøve de her så snart jeg ser ser et butternut - totalt yndlings græskar (-;

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Tak,jeg er også ret vild med dem:)
      Ja, det bliver skønt med græskarsæson, så vi kan lave gode efterårssupper, og ovnbagt græskar, og og og...:)
      Håber du snart finder et butternut, så du kan lave klatkager:)
      ~Lykke

      Slet
  2. Uha.. det ser vildt godt ud :)
    Jeg skal i rema nu.. og kigge efter både butternut og hokkaido :)
    Det er så lækkert og så flot en farve,og man bliver så glad.

    Dine klatkager er geniale med protein og grøntsag i ét :)
    Go weekend, Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, de er også rigtig gode:)
      Håber du finder græskar, så du kan lave klatkagerne:)
      Tak, også god weekend til dig herfra:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Wauv :)
    De smager bare super godt :)
    og så kan man jo bare guffe løs.. de er jo sunde..
    Sikke en fornøjelse :)
    Tak for opskriften, perfekt til og for mig og mange andre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med en positiv tilbagemelding :)

      Slet