Print Friendly and PDF Min paleo verden: Lav din egen kokosmælk

mandag den 26. august 2013

Lav din egen kokosmælk

Kokosmælk er noget vi bruger meget i paleokøkkenet. Både i fx. gryderetter, og især i de mange lækre desserter.


Man kan selvfølgelig købe kokosmælk, hvis man kigger sig lidt for, og undgår de mange varianter, som desværre er tilsat en masse andet end kun kokos og vand.
Men man kunne jo også lave det selv, for det er faktisk såre simpelt, og jeg er næsten helt flov over, at jeg ikke har prøvet det før nu :)
Det er tilmed billigt at lave sin egen kokosmælk, selv i en økologisk udgave. Så bare kom igang :)

Man kan selvfølgelig bruge frisk kokosnød, men det er ikke altid nemt at opdrive, så derfor kommer her den nemme version, hvor alle kan være med.



Som en tommelfingerregel siger man, at der skal bruges 1 del kokosmel til 2 dele vand. Dvs. 1 dl. kokosmel til 2 dl. vand, 2 dl. kokosmel til 4 dl. vand, osv.
Du kan altid tilsætte mere vand, hvis du ønsker en lettere mælk, eller mindre hvis du ønsker en federe udgave.

Du skal bruge:
- Kokosmel (den helt almindelige)
- Kogende vand

- Hæld kokosmel og kogende vand i en blender (vær sikker på, at din blenderkande kan tåle kogende vand)
- Lad det stå og trække i mindst 10 minutter.
- Blend herefter i 1-2 minutter.

- Hæld det hele op i en saftpose/nøddemælkspose/rent viskestykke/ostelærred, over en sigte og lad det dryppe lidt af.
- Herefter vrider du posen/viskestykket, så du får al mælken ud, og der kan vrides meget ud. (pas på, det er varmt for fingrene. Lad det evt. køle lidt mere først)
 


- Hæld kokosmælken i et rent, skoldet glas, og opbevar det på køl i 3-4 dage.

- Gem kokoskødet, bred det ud på en bageplade, og smid det i ovnen ved ca. 50 grader og tør det helt igennem. Giv det evt. en tur i en kaffekværn, og brug det herefter til fx. bagning. (Det er faktisk sådan man fremstiller kokosfiber, men denne kan ikke fuldt ud erstatte den fine kokosfiber. Prøv dig lidt frem med mængderne)

Ligesom den købte kokosmælk, vil den hjemmelavede også skille sig i et flydende lag, og et hårdt 'flødelag' når den kommer på køl. (Og da vores egen kokosmælk ikke er konserveret, skal den stå på køl)
Hvis du kun skal bruge en smule ad gangen, kan du evt. lade kokosmælken stå ved stuetemperatur lidt inden du bruger den, så flødelaget kan indkorporeres ved at ryste det hele godt sammen. Alternativt kan du varme den let. (jeg bruger altså mikroovn)

Flødelaget kan selvfølgelig også bruges til en omgang kokosskum.


TIP: Jeg står altid med kokosmælk i overskud, som jeg ikke kan nå at få brugt. Men det kan altså fryses. Hæld det fx. i silikone forme eller isterningebakker, og sæt det i fryseren. Når det er frosset, poppes det ud af formene og puttes i en pose, og tilbage i fryseren. Så har du løsfrosne kokosmælkstykker, som du lige kan tage ud, og smide i en suppe eller en gryderet, eller hvor du nu lige mangler :)

Husk, at jeg også har en opskrift på hjemmelavet mandelmælk lige HER


**************
Du kan også kan følge bloggen på Facebook, hvor jeg smider inspiration op næsten dagligt:
http://www.facebook.com/MinPaleoVerden



13 kommentarer:

  1. Oh my! Det skal jeg da vidst have afprøvet, synes nemlig, at det er ret svært at finde kokosmælk der ikke er fyldt med alt muligt crap!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine,
      Det synes jeg da du skal prøve, for det er så nemt:)
      Kan fortælle, at Fakta har en kokosmælk i deres sortiment, helt uden tilsætningsstoffer til ca. 9 kr. (dog ikke økologisk) Sådan en dåse er nu betryggende at have stående i køleskabet, så man altid lige kan piske en 'flødeskum' hvis nu man liiiige skulle få brug for det;)
      ~Lykke

      Slet
  2. Imponerende ide :)

    SvarSlet
  3. Ligesom dine smukke billeder,
    imponerende, enkelt og fantastiske ideer du giver videre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Er glad for det kan bruges :)

      Slet
  4. Det skal helt sikkert prøves! Og ja, det er egenlig lidt dumt at det er så nemt, tak for tippet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det bliver ikke nemmere. Velbekomme. Dejligt du kan bruge det:)

      Slet
  5. Kære Lykke

    Jeg ønsker mig at du udgiver en bog med alt den skønhed du her har fået fremtryllet/det der er i vente! - Jeg ville uden tvivl købe den og nok også komme til at gi nogen væk!

    Ha det dejligt og fortsat god vind med ideér, forsøg, appetit og masser af gåpåmod! :)

    Smil fra Jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie,
      Tusinde tak for alle dine rosende ord. Det varmer rigtig meget :)

      Jeg håber jeg kommer igang med nye opskrifter igen. Som du nok har opdaget sker der ikke så meget i øjeblikket. Men sådan er det nogle gange, men mon ikke jeg vender stærkt tilbage på et tidspunkt? Det håber jeg :)

      Tak, også alt det bedste din vej:)
      Mange hilsner, Lykke.

      Slet
  6. Hej Lykke :)
    Lidt mad/sundheds nørdet ;) Har du nogen ide om teorien bag kokosmælk?
    Om fx blandingen skal være en bestemt temperature når man blender og/eller presser den? Eller om man får det samme ud af det hvis man lader den køle af først?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Astrid,
      Jeg må indrømme, at jeg altid gør som jeg har skrevet i opskriften her, så tør ikke gøre mig for klog på andre fremgangsmåder :)

      Slet
  7. Hej. jeg ara tidligere lavet min egen kokos mælk med tørret økomel. jeg hældte det dog over i en skål med det kogende vand og lod det står til det var blevet lunkent inden jeg hældte det hele over i blenderen. Er vandet kogende, kan låget sprænge af. Når jeg så har siet det hele, så hælder jeg det over i en kande og stiller det i køleskabet. Når der så er kommet en hård overflade på, så skraber jeg det af og hælder mælken på glas med låg. Man kan som sagt selv lave den så tyk man vil. Jeg lavede aldrig emre end jeg kan bruge inden det bliver for gammel. Det kan holde sig ca 5 dage i køleskabet.

    SvarSlet