Print Friendly and PDF Min paleo verden: Marengs

torsdag den 15. august 2013

Marengs

Jeg har eksperimenteret lidt med marengs på det sidste. Faktisk er det første gang i mit liv jeg har bagt marengs, og det er jo ganske enkelt, også selvom vi ikke bruger almindeligt sukker.
Jeg har brugt dadelsirup, istedet for honning, da jeg bedre kan lide smagen, og det er derfor mine marengs er lysebrune.

Du skal bruge:
- 1 æggehvide
- 1 spsk. citronsaft (nogen synes det smager for meget igennem, så prøv med ½ spsk)
- 1 nip salt
- 50 g. honning eller dadelsirup



- Pisk æggehvide, citronsaft og salt i et par minutter, indtil du kan vende skålen på hovedet uden at æggehviden løber ud.
- Tilsæt honning/dadelsirup og pisk igen et par minutter, indtil massen ligesom er stiv nok til at blive stående i 'toppe' i skålen (se billedet ovenfor)



- Nu har du faktisk lavet 'guf', som kan spises direkte fra skålen, eller bruges som pynt på en muffin, evt. tilsat lidt hjemmelavet marmelade eller andet. Vil du spise det sådan, kan du for en sikkerheds skyld bruge pasteuriseret æggehvide.
- Men nu er det jo marengs vi skal lave, så put massen i en sprøjtepose (eller brug en alm. frysepose, og klip et lille hul i hjørnet)
- Sprøjt massen ud i de ønskede former. Fx. som en typisk marengs/kyskage. Eller hvad med at lave en lille (eller stor) 'fuglerede'?


- Bag ved 100 grader i 1 time. Brug varmluft.
- Sluk derefter ovnen, men lad marengsen blive i ovnen i yderligere 30 minutter.
- Åbn nu ovnen, og lad marengsen køle af. De slipper først papiret, når de er helt afkølede.

- Overfør til en lufttæt beholder, ellers bliver de bløde og klistrede.


Så er der sprøde marengs :)

Du kan fx. dyppe dem i chokolade, eller lægge 2 sammen med trøffelmasse imellem. Eller selvfølgelig bare spise dem som de er.



Har du lavet en 'fuglerede' kan du fx. fylde den med kokosskum, og frisk frugt. En flot og lækker dessert :)



23 kommentarer:

  1. Lækkert og god paleo-idé :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lækkert og nemt, og meget nem at 'paleofisere':)

      Slet
  2. Uhm, det ser lækkert ud, imponerende, det kan lade sig gøre at bage marengs uden sukker. Tror jeg vil prøve at bage dem med honning :-)
    Rigtig god weekend til dig, Lykke.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Ja, det er dejligt at man ikke behøver den raffinerede sukker for at bage marengs.:)
      Også god weekend til jer herfra:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Nej, hvor sr det godt ud. Jeg har netop bagt marengs her til morgen, som jeg bruge til Elton mess, øv, vidste jo ik før lige nu, at man kan bage dem uden sukker. Det vil jeg da helt sikkert gøre næste gang.
    Mine blev heller ikke ordentlig stive, så jeg ku toppe dem op.
    Gotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt du ikke lige havde set opskriften her inden du gik igang, for det er dejligt nemt uden sukker:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Hold da så lige op, wauv, sikke en eventyr dessert :)
    Det lyder umiddelbart nemt.. og sikke billeder, helt vildt flot :)
    Det skal prøves med daddelsirup, som jeg temmelig godt kan lide.
    Uhm.. uden smør og uden sukker.. lige mig :)
    Tak for endnu en super lækker god opskrift.
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er mega nemt, og lækkert med dadelsiruppen :)
      Velbekomme, og god weekend:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Hej Lykke

    Jeg har nu prøvet at lave Pavlova bunden ud af din opskrift 3 gange siden i går (yes jeg var oppe indtil kl 1.30 for jeg ville bare have den perfekt, får nemlig gæster i dag) og et eller andet går galt...den bliver til gummi HVER GANG :-(

    Jeg har brugt 5 pasturiserede æggehvider
    1 nip salt
    1 spsk citronsaft
    250 gram øko slyng honning

    Jeg pisker æggehvider, salt og citron med et håndmixer til æggehviderne er så stive at skålen kan vendes på hovedet.
    Tilsætter mit honning - og rører igen - grundigt - med håndmixeren til massen laver toppe OG igen kan vendes på hovedet.
    Så sætter jeg hele massen på en bageplade med bagefolie (du ved dem der man kan bruge igen og igen)
    Ovnen er forvarmet til 100 grader (IKKE varmeluft)
    Jeg sætter den ind i midten af ovnen - og giver den 1 time - den bliver gylden - men blød...slukker ovnen og sætter minuturet til 30 min - og åbner så ovenlågen og lader kagen køle ned - resultatet - GUMMI :-(

    hvad hulan gør jeg forkert??? please ha gode råd - for jeg syntes bare pavlovaen er så flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder da rigtig irriterende :(
      Jeg har lavet efter den her måde en 3-4 gange nu, og det er lykkedes uden problemer for mig hver gang.
      Men da du nu også laver en voldsom stor portion (husker du også at bruge ekstra salt og citronsaft?), så er mit eneste forslag at du simpelthen må bage den noget længere. Jeg ville prøve med 2 timer, og måske lade den køle i slukket ovn i 1 time. Det er normalt at den er en lille smule blød/klæbrig efter 1 time i ovnen, men det skulle gerne forsvinde efter den lange afkøling.
      Jeg bruger faktisk altid varmluft til alt, men tror ikke det har meget at sige.
      Håber det lykkedes for dig, og er ked af at du har så meget bøvl med det, når det for mig er lykkedes uden problemer.
      Krydser fingre :)
      ~Lykke

      Slet
  6. Jeg vil anbefale varmluftsovn, det tørrer ligesom bedre til marengs..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, det vil jeg straks tilføje opskriften :)
      ~Lykke

      Slet
  7. Dejligt inspirerende oplæg.
    Man kan også lave pavlovaen med sukrin eller stevia, det har i hvert fald fungeret fint for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Det kan man sikkert, men hverken sukrin eller stevia er paleo:)

      Slet
  8. Har lige lavet dem. De stod fint i toppe men helt flade og bløde(kolde) da de var færdige ...Øv Øv..!??

    SvarSlet
    Svar
    1. ØV. Jeg forstår ikke, at flere har problemer med opskriften, for den er gennemprøvet hos mig ca. 3 gange med succes hver gang.
      Kan kun beklage, at det ikke har virket for dig:(
      ~Lykke

      Slet
  9. Må prøve med honning istedet for. Skal der citron i?? Eller har du en ide til at clamouflere smagen - den er jeg ikke så begejstret for i denne sammenhæng??

    SvarSlet
    Svar
    1. Traditionelt er der eddike i en marengs, som jeg har byttet ud med citronsaften. Det skulle hjælpe med at stabilisere æggehviderne.
      Jeg kan personligt ikke smage at der er citron i, men hvis det generer dig kan du evt. prøve med halvdelen, eller helt uden. Tror da det burde kunne lade sig gøre uden, men kan ikke love det :)

      Slet
  10. Man kan faktisk komme lidt eddike i, og lade ovenlågen stå lidt på klem - så bliver de sprøde på ydersiden og lækre indeni

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har erstattet eddiken med citronsaft, da eddike ikke er paleo :)

      Slet
  11. Hej Lykke.

    Jeg elsket kys, dengang jeg var barn og min bedst hun lavede dem :) Mhmm .
    Jeg lavde dem først med honning, men jeg synes det var for "stærkt" til mig, Så jeg prøvede og lave dem med palmesukker i stedet og MUMS! de smager fantastisk! Jeg tror det er min nye ynglings kaffe guf ;)
    Tak for inspirationen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg har også minder fra barndommen, hvor min søster og jeg var inde hos en ældre nabokone, som lærte os at bage kys:)
      Som jeg skriver i opskriften, så er jeg heller ikke så vild med smagen af honning lige her. Ikke alle har adgang til dadelsirup, som jeg foretrækker, så det er da bare super at du har prøvet med palmesukker, med stor succes.:) Og godt at vide, at palmesukker kan bruges, for det har jeg nemlig ikke selv prøvet.:)
      Velbekomme. Dejligt du har fundet nyt guf i denne opskrift:)

      Slet
  12. Er der nogen som har prøvet med mindre mængde honning? Mine blev meget stærke - men de glider nok ned alligevel ��

    SvarSlet