Print Friendly and PDF Min paleo verden: Hyldebærsaft

tirsdag den 17. september 2013

Hyldebærsaft

Hyldebær er super sunde, og skulle kunne være med til at bekæmpe influenza. Derudover er de ganske gratis, og kan findes ude i naturen netop nu, og ca. en måned frem.
Så det er bare med at komme ud efter dem. Det bliver heller ikke mere paleo, end at finde sin egen mad i naturen :)

                              

Husk lige, at hyldebær ikke må spises rå, da de kan være giftige. Læs mere her.
Derudover smitter farven voldsomt af, så brug evt. et forklæde:)

Ellers er der kun godt at sige om hyldebærret, så se at få samlet nogle, så du har en styrkende drik til hele vinteren.
 


Du skal bruge: (lav endelig større portioner)
- 1 kg hyldebær
- ½ liter vand
- 2 æbler
- 1 spsk citronsaft
- Evt. lidt vanille (pulver eller fra stang)


- Klip de værste stilke af hyldebærklaserne, og skyl bærrene grundigt.
- Skræl æblet, og fjern kernehuset. Skær i tern.
- Smid bær, æbler, (vanille) og vand i en gryde.
- Bring det hele i kog. Skru derefter ned, og lad det hele simre, under låg, i 20 minutter.
- Tag gryden af varmen, og tilsæt citronsaft. Det frisker smagen op.

- Hæld det hele i en saftpose, eller i et viskestykke som du placerer i et dørslag over en skål..
- Lad saften dryppe af.
- Når det når en temperatur, hvor du kan røre ved det, vrider du det hele i viskestykket, så du får det sidste saft ud. (Brug evt. latexhandsker, for farven smitter voldsomt af)

- Gem det du vil drikke de næste par dage, og frys resten ned i små portioner. Så er det nemt at hive en portion op, som du kan varme og styrke dig på vinteren igennem.
 


Du kan drikke saften, varm, som den er. Eller gøre følgende:
- Hæld saften (eller den frosne saft) i en lille gryde, og tilsæt valgfrit af følgende:
    - kanelstang
    - stjerneanis
    - frisk ingefær
    - et stykke appelsinskal
- Varm saft, og krydderier op. Synes du saften er for sur, kan du give den lidt palmesukker eller honning.


Skål :)


4 kommentarer:

  1. Jeg siger også skål :) Hyldebærsaft minder mig om min barndom, og når jeg nu ser dine indbydende billeder, ja så får jeg virkelig lyst til at lave det selv. Jeg må ud i naturen og samle nogle en af dagene.
    Tak for dejlig og billig inspiration :)
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Skål Inger:)
      Ja, det er ren nostalgi med hyldebærsaft. Du må helt sikkert ud og samle:)
      Velbekomme:)
      ~Lykke

      Slet
  2. Sikke et vidunderligt smukt billede..
    Smukkere fåes bare ikke :)
    Og ja, jeg havde glemt alt om hyldebær,
    så godt du er kvik og glæder os andre med dine dejlige opskrifter :)
    Jeg har lige købt figner..
    og skal igang med din figen smørepålæg, uhm :)
    Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for roserne:)
      Håber du kan lide figenpålægget, men det tror jeg nu du kan:)
      ~Lykke

      Slet