Print Friendly and PDF Min paleo verden: Blomkålsmuffins

tirsdag den 22. oktober 2013

Blomkålsmuffins

Jeg falder tit over opskrifter, som jeg bare er nødt til at afprøve, især når de er blomkålsbaserede :) Den her var en af dem.
Der er jo ikke meget udfordring, eller ære, i bare at kopiere en andens opskrift, og lægge den ud som sin egen, så her kommer min version af opskriften.

Kalder dem muffins i mangel på et bedre ord, og fordi de er bagt i en muffinsform, men det er altså ikke en kage :)
Dejen kan bruges til andre lækre ting, som jeg giver eksempler på nederst.
                               

Du skal bruge: (giver 6 stk.)
- 700 g. blomkål (renset vægt, uden stok)
- 60 g. alm. mandelmel
 eller 20 g. kokosfibre eller 20 g. sesammel
- 30 g. 
gærflager (kan muligvis udelades, men giver en lækker smag)
- 2 æg

- 1 tsk. salt

- 1 tsk. hvidløgspulver
- evt. andre krydderier du har lyst til: paprika, chili, spidskommen etc.
- evt. friske krydderurter


- Skær blomkålen i mindre stykker, og smid det i en foodprocessor.
- Kør til blomkålen er findelt, gerne finere end til blomkålsris.
- Nu skal den findelte blomkål dampes mør. Jeg bruger mikroovnen, og giver det ca. 7-8 minutter i en skål dækket med film, eller i en dampindsats.
Vil du ikke bruge mikroovn, så damp på normal vis (i en sigte, over en gryde kogende vand)
- Bred den dampede kål ud på et rent viskestykke, og lad den køle lidt af.

- Når kålen har en temperatur, hvor du kan holde ud at røre ved det, folder du viskestykket sammen omkring kålen.
- Vrid/pres nu vand ud af kålen. Der er meget vand der skal ud. 


- I en skål blandes alle de tørre ingredienser og friske krydderurter, hvis du bruger det.
- Tilsæt blomkålen, og rør det hele godt sammen.
- Pisk de 2 æg let sammen med en gaffel, og tilsæt til resten.
- Rør det hele godt sammen.

- Smør en metalmuffinform grundigt med olie.
- Fordel blomkålsmassen i formen. Der bliver til 6 muffins.
- Tryk massen let sammen i formen.

- Bag ved 200 grader (jeg bruger varmluft) i ca. 30-35 minutter, til de er godt gyldne.
- Vend nu de bagte muffins ud på en bagerist, og afkøl.
 


Spis dem til hvad som helst, som en sund snack, eller måske som en slags brøderstatning.


Update: Brug blomkålsdejen til pølsehorn:
Skær gode, økologiske pølser i 2 eller 3 stykker, og pak dem, på bedste vis, ind i dejen. Bag som beskrevet ovenfor.
En vaskeægte madpakke-klassiker :)
Der skal naturligvis ketchup til sådan en, og det har jeg opskrift på lige her.




Endnu en update: Brug blomkålsdejen til bagels:
- Smør dit bagepapir med en lille smule olie. Så er dine bagels lettere at få af efter bagning.
- Fordel en portion dej i 2 eller 3 klatter på bagepapiret, og form til bagels. Husk at dejen ikke hæver, så lad være med at lave dem for flade, da du så ikke kan skære dem over bagefter, og det vil du nok gerne kunne :)
- Drys evt. med birkes, sesamfrø etc.
- Bag som beskrevet ovenfor.
- Afkøl på bagerist inden du begynder at skære i dem.


Brug fx. dine bagels til en lækker sandwich/burger :)


Med denne opskrift er jeg nu oppe på hele 10 opskrifter, hvor blomkålen spiller hovedrollen. Se oversigten med blomkålsopskrifter her


14 kommentarer:

  1. Men du er det ganske menneske der finder opskriften og deler den med os andre og det er altså fantastisk!!! (-:

    Endnu en blomkålsopskrift jeg bare må prøve - jeg har stadig blomkålsfalaflerne tilgode. (-:

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig rigtigt, men det er bare lidt sjovere når man selv kan tage hele æren for en god idé :) Men dejligt det kan bruges uanset :)
      Jamen blomkål er altså bare fantastisk, og de her muffins er min nye blomkålsfavorit:)

      Slet
  2. Fantastiske blomkål :)
    og fantastiske opskrifter du giver os alle :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fantastiske blomkål. Mere er der ikke at sige:)
      Dejligt de kan bruges:)
      Knus Lykke.

      Slet
  3. Vildt god idé med de pølsehorn, det skal prøves! Tror du man til dejen ville kunne bruge sylliflor, evt. i stedet for mandelmel/kokosfibre?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bare gode:)
      Det er det samme som loppefrøskaller ikke? Jeg er ikke selv begejstret for konsistensen de giver i bagværk, men tror bestemt sagtens de kan bruges.
      Du må prøve dig lidt frem med mængden, for det har jeg ingen idé om. Men det er nok i nærheden af samme mængde som kokosfibre, uden at kunne komme med noget mere konkret :)

      Slet
  4. Imponerende at du kan blive ved med at finde på :)
    Cool og helt fantastisk ide med de pølsehorn,
    for de er jo helt uundværlige til diverse madpakker og skovturer..
    og nå ja, super lækker fredagsmad (inkl ketchup) i sofaen hvis vi får snestorm :)))
    Så godt - vi takker endnu engang.
    Knus Birgit og Co

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er selv super begejstret for opfindelsen. Har savnet pølsehorn i mit liv:)
      De er oplagte som tag-med-mad, og helt sikkert også som stormvejrs-mad:)
      Velbekomme:)
      Knus Lykke.

      Slet
  5. Hvor køber man gærflager? PS. Lækre opskrifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt hvad der er skrevet med grønt er links. Så hvis du trykker på gærflager skrevet med grønt, kommer du til min ingrediensliste, hvor det hele står:) Men du køber det i helsekostbutikker:)

      Slet
  6. Genial opskrift igen. Jeg er nu begyndt på kun at komme kardemomme i i stedet for de andre krydderier, på denne måde smager de mere som ''kage''.
    Hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder interessant. Det må jeg da vist prøve. Tak for tippet :)

      Slet
  7. Jeg kan se, du har skrevet, at du har lukket din blog ned, så jeg ved ikke, om du får denne kommentar, men jeg prøver alligevel...:0)

    Jeg faldt helt tilfældigt over den, da jeg googlede brød uden mel. Og hold fast, hvor har du bare lagt mange guldkorn ud! Jeg spiser ikke efter Paleo-princippet, men har bare fundet ud af, at min mave har det bedst uden mel, pasta mm.

    Jeg synes simpelthen, din side er genial! Jeg er ikke den store haj i et køkken, men alle dine opskrifter er bare super nemme og lette at gå til. Og du bruger ikke ret mange af de der mærkelige alternativer, der koster en halv bondegård (affedtet mandelmel, sukrin mm.).

    Så selv om du har mistet motivationen, så synes jeg, du skal have et skulderklap for det kæmpe arbejde, du allerede har lavet!

    Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej RIkke,
      Jeg får skam besked om, at der nu er en ny kommentar herinde, og svarer altid tilbage :)

      Jeg er rigtig glad for at høre, at du kan bruge mine opskrifter, og synes de er nemme at gå til. Jeg har nemlig lige præcis prøvet at gøre det ret enkelt, så man kunne være med på alle niveauer, og uden at skulle have skabene fulde at dyre specialvarer. Jeg hader selv de opskrifter, som kræver alverdens mystiske (og ofte dyre) ingredienser. Man kan sagtens lave lækker mad uden jo :)

      Mange tak for alle roserne:)

      ~Lykke

      Slet