Print Friendly and PDF Min paleo verden: Fudge

lørdag den 26. oktober 2013

Fudge

Fudge kan bedst beskrives som en slags blød karamel. Den består typisk af sukker, mælk og smør, men det er jo ikke noget for os.
Men selvfølgelig skal vi ikke snydes for fudge, når vi har så mange andre, gode råvarer til rådighed, som sagtens kan bruges istedet.

                                

Du skal bruge:
- 150 g. nøddesmør (se hvordan du laver din egen HER)
- 150 g. bløde dadler
- 1 spsk. kokosolie (stuetemperatur)
- 1 godt drys vanillepulver
- Ca. 1/8 tsk. salt (kan udelades, men lidt salt er godt i søde sager)
- Valgfrit: kanel, kardemomme, lakridspulver, lucuma etc.
 


- Fjern stenene fra dadlerne.
- Smid dem, og alle de andre ingredienser, i en foodprocessor, og kør et par minutter til du har en ensartet masse.

- Bruger du krydderier, kan du lige smage på massen, og evt. justere med mere.

- Beklæd en fryseegnet beholder med bagepapir/film, og tryk massen ud deri. Du bestemmer selv hvor tyk laget, og dermed de færdige karameller, skal være.

- Smid i fryseren.


- Efter 1½-2 timer kan du hive massen ud, og skære den ud i mindre firkanter.
- Skal opbevares i fryseren, hvor den vil forblive fast. Den bliver ikke voldsom hård, og kan spises direkte ud af fryseren.

Jeg brugte hjemmelavet cashewnøddesmør til mine karameller, men som sagt kan alle slags bruges, også kokossmør.

(Mine karameller ser måske en smule bløde ud på billederne, men det var simpelthen fordi jeg skulle skynde mig, at tage billederne mens det stadig var lyst :) De bliver fastere, hvis de havde fået lov at stå i fryseren en anelse længere. De her nåede kun 45 minutter i fryseren inden jeg måtte hive dem ud og tage billederne)


5 kommentarer:

  1. Hold da så helt op, det lyder bare "muffe guffe" :O)
    Sikke smukt billede, du er jo kanon til at fremtylle på smag men også visuelt..
    Du er en fantastisk fotograf, en fryd for øjet :O)
    Efterårs hilsner, Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg siger dig, det er guf:)
      Mange tak, synes også selv billederne her er blevet nogle af de bedre:)

      Slet
  2. Fantastisk! Disse skal jeg prøve i neste uke. Takk ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, prøv dem. De er virkelig gode:) Og velbekomme:)

      Slet
  3. Tak for opmærksomheden, men jeg ønsker, af flere årsager, ikke at blive koblet sammen med jeres side.
    Tak, også en dejlig dag til dig herfra.
    ~Lykke

    SvarSlet