Print Friendly and PDF Min paleo verden: Hjemmelavet bacon

mandag den 14. oktober 2013

Hjemmelavet bacon

Åh, er der noget bedre end bacon? Ja, det skulle da lige være den hjemmelavede udgave:)

Den billige bacon man kan købe, er stærkt forarbejdet, og som regel fyldt med nitrit og alverdens tilsætningsstoffer. Derfor kan den ikke paleo-godkendes. Alternativt kan man vælge Hanegals økologiske bacon, som kan være en bekostelig affære.
Man kan også lave sin egen, og det faktisk ganske enkelt.



Du skal bruge:
- 1 ribbensteg eller et slag (jeg brugte ribbensteg)
- salt (jeg brugte havsalt og Himalayasalt, men tænker at lidt røgsalt måske kunne være godt)
- palmesukker
- friskkværnet peber
- krydderier (jeg brugte tørrede ramsløg, hvidløgspulver og chili)


- Er der ben på din ribbensteg, så skær dem af. (gem dem til spareribs)
- Skær evt. sværen af. Den kan blive lidt gummiagtig at tygge i. (lav evt. flæskesvær af det)
- Lav nu saltblandingen. 1 del salt og ½ del sukker (fx. 1 dl. salt og ½ dl. sukker)
- Bland friskkværnet peber, og de valgte krydderier i.
- Hvis du vil prøve lidt forskelligt, kan du evt. skære dit kød i 2 stykker, og lave 2 forskellige krydderblandinger.

- Nu skal kødet gnides godt ind i blandingen.
- Kødet lægges nu i en plasticpose, som du skal pakke så tæt om kødet som muligt, så den væske der vil blive dannet, hele tiden dækker kødet bedst muligt. Har du en vakuumpakker, er den ideel at bruge istedet.
- Læg det indpakkede kød i et fad eller på en tallerken, 
(i tilfælde af, at der skulle gå hul på posen, får du ikke kødsaft i hele køleskabet) og smid det i køleskabet.

- Her skal det nu ligge i 5-7 dage. Har du pakket det i plasticpose, vender du det 1 gang dagligt.


(De fleste opskrifter jeg har fundet, siger kødet skal ligge i 7 dage, men jeg var blevet anbefalet at prøve med 5 dage. Så har du lavet 2 stykker kan du jo lade det ene stykke ligge i 5 dage, og det andet i 7, og selv se/smage forskellen.)

- Tag nu kødet ud af posen, og skyl det under den kolde hane, så du får fjernet saltlagen og krydderierne.
- Tør herefter kødet godt i et rent viskestykke, eller køkkenrulle.

- Nu skal kødet på en bagerist, og i ovnen og tørre, i 2 timer ved 100 grader. Sæt en bageplade med papir, eller et fad under, da der vil dryppe lidt fedt fra.
- Har du mulighed for at ryge dit kød selv, kan du gøre det istedet, selvom røgvarer er omdiskuteret indenfor paleo.

- Lad kødet køle lidt af, og smid det herefter utildækket i køleskabet i ca. 24 timer. Vend det 1 gang undervejs. Her vil kødet tørre yderligere, og blivere fastere. Kan du ikke vente med at smage, kan du sagtens skære et par skiver og stege, inden du smider det på køl:)

- Nu er din bacon klar til at blive skåret i skiver.
- Har du en pålægsmaskine er du vel nok heldig, men mindre kan også gøre det. Bare skær det så tyndt du kan med en skarp kniv.
- Jeg fandt dog ud af, at jeg kunne bruge min mandolin til at få tynde skiver.
- Det kan være en fordel, at smide kødet i fryseren i 1-2 timer inden du skærer det. Så er det mere fast at skære.


- Læg det bacon du vil bruge de næste 3-4 dage på køl, og smid resten i fryseren.
- Som du kan se på billedet ovenfor, lagde jeg mine baconskiver enkeltvis mellem bagepapir. På den måde er det nemt at tage de skiver ud af fryseren man skal bruge, fordi de ikke er frosset sammen.
- Endestykkerne, som du vil have svært ved at skære i pæne skiver, kan du skære i tern, og bruge i fx. gryderetter, eller bare som bacontern til hvad som helst.
 


Det kan ske, at du synes din bacon er blevet for salt. Jeg har læst, at man så kan blanchere sine skiver ganske kort inden stegning, og at det vil trække noget af saltsmagen ud. Jeg har ikke selv prøvet.

Og nu til det vigtigste spørgsmål: hvordan smager det så?
Jeg synes det smager fremragende. Fik jeg det serveret uden yderligere oplysninger, ville jeg ikke opdage noget som helst.

Det er nemt at lave. Det meste er ventetid. Men gevinsten ved hjemmelavet bacon, synes jeg er det hele værd.
Nu er det slut med at spise dårlig bacon i smug, og først lægge det på tallerkenen, efter du har taget billedet af din paleomad til Facebook. Ja, bare indrøm at du også har gjort det :)


8 kommentarer:

  1. Jeg følger en del blogs, men din er simpelthen den mest inspirerende - selvom jeg spiser LCHF!
    Wow, altså. Så mange lækre ting, jeg må afprøve. Tak.
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Tusind mange tak for de flotte ord. Det gør mig rigtig glad at høre :)
      Håber du får succes med de opskrifter, du vælger at afprøve :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Hej!

    Dejlig blog du har dig her, den har været til stor hjælp :)
    Jeg har nu haft sådan et stykke liggende i køleskabet de første 4 dage, og det ligger nu og bader i sin egen kødsaft - er det noget jeg skal bekymre mig om eller er det normalt?

    Mvh
    Kristian

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristian,
      Dejligt at høre, at du kan bruge min side :)
      Det er helt normalt, og det er derfor, som jeg skriver, at man vender kødet 1 gang om dagen, så saften vil dække kødet så jævnt som muligt.
      Håber du får noget lækkert bacon ud af det :)
      ~Lykke

      Slet
  3. Hejsa!
    Tak for en super god blog!
    Det palmesukker som skal i, er det strængt nødvendigt? Eller kan man bruge noget andet?? Bor lidt langt væk fra en asiatisk grønthandler...

    Vh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line,
      Velbekomme, dejligt du kan bruge den :)
      Du kan bare udelade det. Mange opskrifter bruger kun salt, men jeg kan godt lide den milde sødme som lidt palmesukker giver, og derfor vælger jeg at bruge det.
      Håber du får lavet noget lækkert bacon:)

      Slet
  4. Ej, det lyder lækkert. Det skal prøves. Er ny her på din blog, men der er godt nok meget lækkert!!!!!!! dejlig inspiration :-), tak - hilsen Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laila,
      Dejligt du har fundet frem til mig, og kan finde inspiration i mine opskrifter :)

      Slet