Print Friendly and PDF Min paleo verden: Tærte med kødbund

tirsdag den 8. oktober 2013

Tærte med kødbund

Man kan sagtens bage en tærtebund af fx. nøddemel, men hvorfor ikke lave sin bund af kød? Så slipper man også for de store mængder nødder.

Jeg lavede sådan en kødtærte tilbage i maj måned inspireret af denne opskrift. Jeg lagde også et billede af den på Facebooksiden, og glemte siden alt om den.
Men nu genopliver jeg den, og I burde gøre det samme :)



Sådan en tærte kan varieres på utallige måder, alt efter hvad man lige har i køleskabet. Men jeg kan fortælle, hvad jeg puttede i min, og ellers er det bare med at eksperimentere.


Du skal bruge:
- hakket kød (jeg brugte 500 g. svin)
- grøntsager (jeg brugte 2 porrer, 2 små gulerødder, og 1 peberfrugt)
- 3 æg
- masser af krydderier + salt og peber

- Start med at ælte kødet med en masse krydderier. (Jeg brugte løgpulver, hvidløgspulver, chili, muskat, paprika, gærflager, frisk timian, rosmarinsalt og peber)
- Lad evt. den rørte fars hvile på køl i 30-60 minutter.

- Steg nu dine valgte grøntsager næsten møre på en pande. Husk at krydre dem.
- Stil dem til side, og lad dem afkøle en smule.




- Nu skal farsen trykkes ud i et ildfast fad. Det er vigtigt, at du bruger et fad med høje kanter, så du kan lave høje kanter af kødet. Jo højere kanter, jo mere fyld kan du få plads til. Kødet vil krympe en del under forbagningen, så sørg for høje kanter.
- Bag ved 180 grader i ca. 15 minutter.
- Under bagningen vil der løbe en del fedt fra kødet. Det hælder du herefter fra.

- Mens bunden er i ovnen, pisker du æggene sammen med lidt krydderier.
- Bland grøntsagerne med æggene.

- Det hældes så i den forbagte bund, og det hele skal nu i ovnen igen i ca. 35-45 minutter, til æggene har sat sig.
Lad tærten afkøle lidt inden du kaster dig over den.



Smager godt både varm og kold, og er dejlig nem madpakkemad :)


15 kommentarer:

  1. Jeg ser kødtærter over alt - det må være et tegn for at jeg skal se at få lavet mig en selv. Din ser ihvertfald top lækker ud! Mums!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må absolut være et tegn, så du må hellere igang ;) Tak, den er også virkelig god:)

      Slet
  2. Din tærte ser fantastisk lækker ud, sikke en genial ide med en kødbund - det vil jeg helt sikker prøve næste gang, den står på tærte her i huset, og det gør det tit, for tærter er en af mine favoritter. Mange tak for opskriften :-)
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Inger:) Ja, tærte er godt, og jeg vil helt sikkert til at lave det noget oftere på den her måde.
      Velbekomme. Dejligt du kan lide den:)
      Knus Lykke.

      Slet
  3. Hejsa Lykke
    Smukt ser det ud og tærten passer jo bare perfekt til efterårs menuen..
    og lyder super lækkert og en fantastisk go ide :)
    Så også lige på dit smukkke orange græskar med fars, også virkelig en genial ide,
    sikke en smuk servering :)
    Rigtig godt efterår til dig - en skøn og pragtfuld flot årstid i min verden..
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Både smukt, lækkert og en genial idé :)
      Ja, farsbrødet i græskar er også en rigtig god idé:)
      Tak, også et skønt efterår til dig. Smuk er efteråret, men kulden og regnen kunne jeg fint være foruden:)
      Knus Lykke

      Slet
  4. Hej Lykke
    Den tærte skal laves i aften, men hvor stor bliver den ca i diameter?
    Hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia,
      Dejligt du vil prøve opskriften:)
      Jeg brugte et fad på 21 cm i diameter, men som skrevet krymper den en del, så endte ud med en tærte på ca. 17-18 cm i diameter.
      ~Lykke

      Slet
  5. Skøn, skøn ret! Har lige afprøvet tærten her til aften, og den smagte og mættede helt fantastisk!
    Tusind tak for den lækre opskrift, den var virkelig inspirerende! Jeg prøver selv at holde mig til LCHF-kosten, så jeg piftede retten med lidt ost og serverede bønne-fritter med fede dressinger til. Men du har bestemt åbnet mine øjne for paleoverdens lækkerier!

    Knus
    SundeMy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej SundeMy,
      Hvor er det skønt at høre, at tærten var en succes hos dig :) Dejligt du nemt kunne lave opskriften om, så den passer ind i din kostretning :)
      Ofte synes jeg ikke der skal så meget til, når det handler om paleo og LCHF, da de minder en del om hinanden, og relativt nemt kan justeres ind.
      Jeg takker mange gange for roserne. Rigtig dejligt at høre, at mine paleoopskrifter kan inspirere dig:)
      Mange hilsner,
      Lykke.

      Slet
  6. Ser super lækker ud og nem at lave…Det må jeg prøve..Tak for du deler med os andre ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig begge dele, og det er en god kombination :) Håber den falder i din smag:)
      Velbekomme. Dejligt det kan bruges :)

      Slet
  7. Den smager fantastisk �� men min fars bund skrumpede og revnede så æggemassen fløde ud og svømmere rundt i alt kødsaften øv. Hvad gør jeg for at undgå det? Har jeg mon gjort bunden for tynd?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært for mig at svare på, men mit umiddelbare gæt er, at du har lavet bunden for tynd. Har aldrig selv oplevet, at bunden revnede.
      Et andet bud kunne være, at du måske ikke har æltet farsen grundigt nok.

      Håber du vil lave den igen, og får det til at lykkedes :)

      Slet
  8. Kan man bruge en form med lige kanter. Fx en springform ?

    SvarSlet