Print Friendly and PDF Min paleo verden: Bananpandekage i ovnen

mandag den 11. november 2013

Bananpandekage i ovnen

De klassiske bananpandekager kender vi næsten alle. Det er en helt simpel dej af æg, banan og lidt krydderier. Jeg synes dog, at de er noget skrøbelige at stege på panden, og irriteres over det hver gang.
Men det er slut nu, for jeg er begyndt at smide dejen i ovnen istedet.



Du skal bruge:
- 3 æg
- ½-1 banan
- ½-1 spsk. kokosolie (stuetemperatur eller smeltet)
- 1 nip salt
- Vanillepulver (kan udelades)
- Valgfrie krydderier: fx. kanel, kardemomme etc.

- Alle ingredienserne blendes til en jævn dej. Hurtigt med en stavblender.
- Hæld dejen i et smurt ovnfast fad.
- Bag ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Du kan variere din pandekage på mange måder.
- Smid fx. lidt frosne bær i formen, og dejen ovenpå. Drys fx. med hakkede nødder eller kokosmel.
- Smid æbletern i formen, og dejen ovenpå. Drys med kanel og evt. hakkede nødder.
- Eller spis den bare som den er. Måske med lidt hjemmelavet bærkompot, eller frisk frugt.
 

Med blåbær og mandelflager

Snup den som en del af morgenmaden (den bager mens du er i bad), som et lækkert mellemmåltid, eller måske endda som dessert.

Det er svært at få dårlig samvittighed over, at spise sine æg på denne måde. Det er bare lidt sjovere end spejlæg. Ihvertfald engang imellem :)



14 kommentarer:

  1. Jeg bruger et vaffeljern, så skal de ikke vendes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også eksperimenteret med, men synes stadig de kan hænge lidt fast. På denne måde passer den sig selv, mens man laver noget andet, og det er altid et plus i min bog :)

      Slet
  2. Hej Lykke.
    Wauw.. så er der da noget ved at stå op om morgenen, selv på en regnvejrsdag :O)
    Vil prøve med blåbær på lørdag..
    og det passer også mig glimerende at den skal.. vupti i ovnen.
    Fortsat god tirsdag til dig.
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Ja, det er nem, luksusmorgenmad. Den er rigtig god med bær. Håber du kan lide den:)
      Tak, også en god dag til dig:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Hej Lykke
    Hvor længe kan den holde sig? :) Jeg pendler temmelig langt, men vil gerne have sådan en laban med til dem på arbejdet en dag, men er i tvivl om jeg har overskud til at lave den om morgenen ;)
    Mvh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Du kan selvfølgelig sagtens lave den aftenen før, men den er nu altså bedst frisk og lun, efter min mening. Måske den kan lunes igen, men om den bliver ligeså god, tør jeg ikke garantere:)
      Hvis jeg var dig ville jeg bage kage til dem på arbejdet istedet. Jeg kan anbefale mine muffins. De kan ihvertfald sagtens laves dagen før. Du finder opskriften i opskriftsindekset :)
      ~Lykke

      Slet
  4. Tusind tak for svar :) Jeg prøver dine muffins så - så må banankagen blive til mig selv en dag. Og det er jo heller ikke helt dårligt ;)
    :-) Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme:)
      Håber de falder i din, og dine kollegers smag :)
      Nej, det er bestemt ikke dårligt at lave sådan en pandekage til dig selv. Det gør jeg tit :)
      ~Lykke

      Slet
  5. Hej Lykke
    Min lørdag morgen startede fantastisk med sådan en her pandekage - der kom lidt frosne jordbær og tørrede figner i og så en del kardemomme. Muummsss.. :D Måske det burde prøves næste gang med din nutella til ..
    Elsker dine opskrifter!
    Hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia,
      Ja, det var da en skøn start på lørdagen :) Er helt sikker på, at nutellaen vil passe rigtig godt til:)
      Mange tak. Det er dejligt at høre at det kan bruges :)
      ~Lykke

      Slet
  6. Hej .
    Hvor lang tid i oven .hvis det er varmluft oven og gr.?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger altid selv varmluft, så det passer med det der står i opskriften. Tror nu ikke det ville være anderledes, hvis man ikke brugte varmluft.

      Slet
  7. Virkelig lækkert og familien, især mig og min datter elsker denne lette ret på alle tider af døgnet ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at I er vilde med den :)
      Den kan bestemt også spises med god samvittighed når som helst ;)

      Slet