Print Friendly and PDF Min paleo verden: Cookies

fredag den 29. november 2013

Cookies

Der var engang en der skrev til mig (med et glimt i øjet), at det da egentlig var for dårligt, at jeg ikke havde en eneste opskrift på cookies/småkager.
Men at fremstille en anstændig paleo-cookie har vist sig, at være sværere end som så.
Så det er med stor glæde, at det nu er lykkedes at komme frem til en god opskrift. Det synes jeg ihvertfald i al beskedenhed selv, men prøv dem, og døm selv :)

                             

Du skal bruge: (6-8 cookies)
- 80 g. nødder (mandler, hassel, cashew etc.)
- 25 g. palmesukker
- 1 æg
- 1 godt drys vanillepulver
- 1 nip salt
- Valgfrit: fx: hakket chokolade, hakkede nødder, rosiner, kokosmel etc.


- Start med at kværne nødderne til fint mel. Dette gøres dejligt nemt i en elektrisk kaffekværn.
- Bland nu nøddemelen med sukker, vanille og salt.
- Rør ægget i, og rør til du har en jævn masse.
- Hvis du bruger nogle af de valgfrie ingredienser, røres de i dejen nu.


- Fordel nu dejen i 6-8 klatter på bagepapir.
- Med let fugtede fingerspidser, trykker du dejen lidt fladere. Dejen spreder sig ikke ret meget under bagningen, så den størrelse du trykker dem ud i er den størrelse de, mere eller mindre, ender med at blive. Dog hæver de en anelse.

- Bag dine cookies ved 160 grader (jeg bruger varmluft) i 16-18 minutter.
- Afkøl efterfølgende på bagerist.



Som med det meste bagværk, er disse cookies bedst friskbagte. De er let sprøde i kanten, og bløde indeni. 
Jeg er meget begejstret for resultatet:)

                                                

14 kommentarer:

  1. Hold da så op dine Cookies ser SÅ lækre ud, uhm. Dem glæder jeg mig til at prøve, ku jo passe perfekt her til weekenden. Dine billeder er også SÅ flotte -:) Og sikke en sød kop !!!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bare rigtig gode, hvis jeg selv skal sige det:) Ja, de er jo perfekte til weekendhyggen:)
      Mange tak. Ja, den kop er bare så fin. Det er en mor engang har fundet til mig på loppemarked:)

      Slet
  2. Kommentaren var fra Inger -:)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte nok at det var en af mostrene :)

      Slet
  3. WOW et vidunderligt syn :))
    og min mund løber straks i vand..
    Det ser og lyder smadder lækert og rimeligt enkelt :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bare gode, og yderst nemme at lave. Faktisk så nemme, at det er lidt farligt ;)
      Knus Lykke.

      Slet
  4. Hej Lykke. De ser knaldlækre ud. Wauw. Må jeg forsigtig foreslå, at du også afprøver en version med bacon, ligesom her.http://paleolivet.blogspot.dk/2013/01/paleo-bacon-chocolate-cookies.html Det er helt fantastisk med bacon og chokolade. Jeg kan godt li, at din version er med palmesukker. Og så er jeg vild med dit kamera, men det har jeg vidst sagt før :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Tak, de er også rigtig gode:)
      NØØJ, det skal SÅ meget prøves med hjemmelavet bacon snarest. Tak for tippet :)
      Ja, palmesukker er en dejlig opfindelse. Smager både skønt og har et lavt GI. Det kan vi godt lide:)
      Mange tak :)

      Slet
  5. Altså, Lykke - du er helt enkelt genial med dine skønne opskrifter.
    Disse cookies er super lækre og utroligt lette og hurtige at lave :o)
    Og jeg må også komplimentere dig for de flotte billeder - nøj, hvor de "sælger" varen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for alle roserne :) Ja, de er virkelig nemme og hurtige at lave, og når de samtidig smager skønt, er det den bedste kombination:)
      Billeder gør rigtig meget, og jeg arbejder hele tiden på at blive bedre. Dejligt de virker :)

      Slet
  6. Hej Lykke
    Min krop er desværre ikke så glad for "palmesukker" - kan du evt. anbefale et andet "sødning" end det?? Dur dadler f.eks. ?? Ellers hvis man "bare" bruger helt mørk chokolade på 86 % - er sødningen så nødvendig ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg har kun prøvet opskriften med palmesukker, så aner ikke hvordan konsistensen bliver med andet desværre. Men den vil helt sikkert blive anderledes.
      Der er ikke andet for, end at du må eksperimentere, og håbe på det bedste :)

      Slet
  7. Hej.
    Ville være dejlig hvis man kunne få opskriften i en printvenlig version.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du skam også. Nederst i hver opskrift, er der en lille grøn bjælke, hvor der bla. står hvornår opskriften er lagt ind.
      Her finder du et lille grønt ikon "print friendly" Tryk på det, og du er klar til at printe. Du kan vælge, ikke at printe billederne med, men kun få teksten, hvis du ønsker det.

      Slet