Print Friendly and PDF Min paleo verden: Lav din egen chokolade

lørdag den 23. november 2013

Lav din egen chokolade

Idag er det præcis 1 år siden jeg oprettede Min Paleo Verden, og skrev mit første indlæg. Dette er indlæg nr. 95, og meget er sket siden begyndelsen. Min fotografering har forbedret sig en del, og der er også kommet en tilhørende Facebookside.
Følgerne på Facebook har set billedet af den hjemmelavede chokolade nogle gange, og hvilken bedre andledning end bloggens 1. års fødselsdag, til endelig at give jer opskriften :)

********************

Jeg spiser altså god, mørk chokolade. Også selvom det ikke er sådan helt striks paleo. Det gør du garanteret også? ;)
Men sidder man nu der med chokoladetrang, og butikkerne er lukkede, ja så er det ganske nemt at lave sin egen chokolade med meget få ingredienser. Plus, at det altid er sjovt at kunne lave ting fra bunden istedet for at købe dem.

Rigtig chokolade er lavet på kakaosmør, men lad os være realistiske. Hvor mange har lige kakaosmør liggende? Jeg har som regel ikke. Men som de fleste andre paleo-spisere har jeg altid kokosolie, så det bruger jeg i opskriften her.

 
 Du skal bruge:
- 70 g. kokosolie

- 30 g. kakao
- 1-2 spsk. honning
- 1 godt drys vanillepulver (kan udelades)
- 1 knivspids salt (kan udelades)
- Valgfrit: nødder, kerner, kokosmel, tørret frugt


- I en lille kasserolle smelter du kokosolien ved lav varme.
- Tilsæt kakao, honning (start med 1 spsk.) og, hvis du ønsker, vanille og salt.
- Rør det hele godt sammen, så der ikke er nogen klumper.
- Smag nu og tilsæt, hvis ønsket, mere honning, vanille og salt.

- Nu er chokoladen klar til at blive hældt på form/forme. (husk at fore din form med bagepapir, film etc. med mindre du bruger silikoneforme. Ellers får du det ikke derfra igen når det er stivnet)
- Pynt evt. med nødder/kerner/tørret frugt.

- Smid chokoladen i køleskabet til den er stivnet. Skal det gå hurtigt, så smid det i fryseren.

- Da kokosolie bliver flydende ved ca. 25 grader, skal chokoladen opbevares på køl, og du vil opleve at den smelter meget hurtigt i hånden. 
 


- En anden mulighed er, at røre den flydende chokolade sammen med fx. nødder, kokosmel og tørret frugt. Smid i en form og så på køl, og vupti, så har du lavet din egen chokoladebar :)
(her brugte jeg: mandler, cashewnødder, græskarkerner, kokosmel og rosiner)


Jeg efterlader jer med dette smukke citat. Bon appetit :)






24 kommentarer:

  1. Det var da den bedste ide jeg længe har set!

    SvarSlet
  2. Kære Lykke.
    Stort TILLYKKE med fødselsdagen - det skal selvfølgelig fejres med chokolade :-)))
    Jeg læser Min Paleoverden Verden hve dag - jeg nyder dine smukke billeder, og jeg bliver inspireret af dine lækre, spændende og indbydende opskrifter!!!
    Jeg har prøvet mange af opskrifterne, og det er blevet meget vellykket og velsmagende hver gang :-))
    Mange tak skal du ha' - håber du fortsætter og Held og Lykke fremover.
    Knus fra Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Tusind tak for alle de flotte ord:) Hvor dejligt at du bruger opskrifterne med succes :)
      Jeg fortsætter, og har mange flere opskrifter i støbeskeen:)
      Mange tak:)
      Mange knus herfra:)

      Slet
  3. Hej Lykke
    Kæmpe tillykke med din skønne Blogs 1 års fødselsdag :)
    Jeg må også sige, stort tillykke med din fantastiske udvikling med "Min Paleo Verden" :O)
    Jeg og Per er helt vilde med dine opskrifter - og vi tænker, at du er helt vild kreativ og nytænkende,
    et super koncept som passer så perfekt til vores levevis.
    Dine vidunderlige smukke billeder nyder vi altid, så bliv endelig ved :))
    Godt jeg har kokosolie på lager :))))
    Er det pistagenødder og hva er det røde på chokoladen, det ser vildt lækkert ud, Mumme :O)
    Knus Birgit & Co


    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for alle roserne:) Bare så skønt at høre, at I kan bruge/bruger det jeg laver:)
      Der er mange flere opskrifter på vej. Afprøver mange idéer hver uge, så jeg hele tiden, forhåbentligt, kan bidrage med noget nyt og spændende:)

      De grønne er bare græskarkerner, men pistacienødder ville være endnu bedre:) De små røde bær er tørrede gojibær. De koster kassen i helsekostbutikkerne, men smut forbi Tiger og få en pose til 10 kr, hvis du skulle få lyst til at smage dem :)
      Knus til jer herfra :)

      Slet
  4. Hej igen smukke :)
    He he.. tak for tippet om gojibær og Tiger :))
    Vi synes dine skønne opskrifter er geniale og ren succes..
    Så herfra strømmer ofte kærlige tanker til dig :)
    Du er bare go, super go siges der straks her fra stuen :)))
    Fortsat skøn weekend og knuss

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, man vil jo gerne spare hvor man kan;)
      Får røde kinder af al den ros. TAK :)
      Tak, også en god weekend til jer herfra:)

      Slet
  5. Tillykke med fødselsdagen og tak for en dejlig og inspirerende blog .-)
    Sikke en spændende ide med hjemmelavet chokolade. Det skal jeg helt sikkert prøve.
    Tusind tak for den.
    Mange fødselsdagshilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe,
      Mange tak, og velbekomme:) Håber du kan lide chokoladen:)
      ~Lykke

      Slet
  6. Tillykke med fødselsdagen i går : )
    Tænk at man kan lave sin egen chokolade, det vil jeg da også prøve!
    Kan du fortælle mig hvad skriften, du har skrevet chokolade med hedder? I like : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:)
      Ja, det er lidt smart, og meget enkelt. Håber du kan lide det:)
      Skrifttypen hedder 'Return to sender'
      ~Lykke

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. God sen aften. Fik skrevet forkert så måtte slette ovenstående, men prøver lige igen!
    Stort tillykke med din blogs 1 års fødselsdag:-)
    Du har fået bygget en meget fin blog op, jeg elsker dine opskrifter og du er god til at stille dine madbilleder op på smukke træ fade og skåle og andre fine ting du har.
    Jeg ved hvor stort et arbejde der ligger i sådan en blog, du har gjort det smukt og jeg vil glæde mig over dit fortsatte virke:-)
    Min datter startede en blog offentligt op for 8 uger siden og ved hvordan hun knokler med den, hun har leukæmi, så vi går meget op i sund mad og sunde aktiviteter.
    Du er velkommen til et kig på http://www.mariahoffbeck.blogspot.com
    De bedste hilsner
    Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina,
      Helt i orden:)
      Mange tak for fødselsdagshilsen, og alle de flotte ord. Får helt røde kinder, men sætter utrolig stor pris på alle komplimenterne:)
      Ja, sådan en blog kan hurtigt gribe om sig, og jeg bruger mere og mere tid på at få taget nogle indbydende billeder. Men hygger mig også med det. Hvis ikke man kan det, så kører man træt i det :)
      Jeg vil helt sikkert kigge forbi din datters blog. Ja, med sådan en alvorlig sygdom er er det især vigtigt at fylde kroppen med gode sager. Jeg sender hende de bedste tanker:)
      Mange hilsner,
      Lykke

      Slet
  9. Tillykke med årsdagen! :)
    Jeg nyder virkelig din blog - så tak for den! Den er inspirerende, med skønne billeder, og så elsker jeg, at tingene ofte er helt fra bunden, fx. med denne chokolade. Det bliver jeg da nødt til selv at afprøve, efter at have set det hos dig.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for fødselsdagshilsen, og alle roserne. Gør mig rigtig glad at høre:)
      Ja, paleo er jo ikke så glad for alt det skrammel der oftest er i færdigproducerede varer, så man må jo lave det selv. Det kan være en udfordring, men også spændende at prøve at fremstille noget der smager som man er vant til, men med mere naturlige råvarer.:)
      Dejligt du vil prøve chokoladen. Håber du kan lide den, men det garanterer jeg næsten;)
      ~Lykke

      Slet
  10. Når man laver denne chokolade, skal man så tage højde for temperering? Og nu står jeg i den situation, at jeg har kakaosmør, er det så bare samme mængde som hvis det var kokosolie?

    VH Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia,
      Nej, som jeg skriver smelter man bare kokosolien ved lav varme, og blander resten i til det er jævnt.
      Jeg tør ikke sige, om kakaosmør virker. Det er vist noget med at det ikke er så nemt at få blandet med honning. Men synes da bare du skal prøve. Evt. ½portion, for at se hvordan det opfører sig:)

      Slet
  11. Det bliver mit projekt på fredag :) Tusind tak for den hurtige tilbagemelding.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme:) Held og lykke med det. Hvis det virker, så er det garanteret super lækkert med kakaosmør:)

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Det fungerer upåklageligt med kakaosmør. Gad vide hvordan man beregner mængden af kakaotørstof når forholdene er således her? (altså med kakaosmør) Jeg tænker at kakaosmør tæller som kakaotørstof? måske jeg tager fejl, men mon ikke den ville ende som en 80%+ chokolade?

    SvarSlet