Print Friendly and PDF Min paleo verden: Nutella

lørdag den 16. november 2013

Nutella

Åh, nutella. Bare ordet får mundvandet til at løbe hos de fleste, men på paleo må vi jo undvære. Eller behøver vi nu også det? Selvfølgelig ikke :)

Nutella markedsfører sig selv som et 'hasselnøddepålæg', med lad os kigge lidt på ingredienslisten:
Sukker, vegetabilsk fedt, hasselnødder (13%), fedtfattig kakao(7,4%), skummetmælkspulver (6,6%), vallepulver, emulgator: lecithiner (soja), vanillin.

Nej tak. Lad os lave vores egen, hvor hasselnødderne rent faktisk spiller hovedrollen.



Du skal bruge:
- 200 g. hasselnødder
- 1-2 spsk. kakao
- ½-1 spsk. honning (måske kan dadler bruges. Jeg har ikke prøvet)
- 1 godt drys vanillepulver
- 1 nip salt (kan udelades)
- Olie (nøddeolier er gode. Kokosolie kan sikkert bruges, men det bliver hårdt i køleskabet)

- Start med at smide hasselnødderne i ovnen i 10-15 minutter ved 150 grader. (Hold øje. De må ikke blive brændte)
- Herefter, mens de stadig er helt varme, hældes de i et rent viskestykke. Viskestykket pakkes sammen om nødderne, og så gnubber du løs, for at fjerne den yderste, brune skal. Det gør ikke noget, hvis du ikke kan få det hele af (det kan jeg ikke), men fjern så meget som muligt.

- Smid, de stadig varme, nødder i en foodprocessor, og kør, kør, kør.
Det vi laver nu er en nøddesmør. Tjek gerne mit indlæg om nøddesmør HER, for at læse lidt om processen.


- I løbet af få minutter for fuld skrald i foodprocessoren, skulle nødderne gerne forvandle sig til en flydende 'smør'.

- Tilsæt nu kakao, honning, vanille og, hvis du ønsker, salt.
- Kør det hele sammen. Der vil typisk ske det, at det hele vil samle sig i en klump, der bare kører rundt og rundt i foodprocessoren.


- Vil du have en meget fast nutella, kan du fint stoppe her. Vil du have en lidt blødere konsistens tilsætter du, lidt ad gangen, olie og lader det køre godt ind i massen. Du kan også lave den så tynd, at den kan bruges som en slags nutellasovs :)
- Smag på din nutella, og justér evt. med mere kakao, honning, vanille og salt.

- Hæld på et rent glas. Jeg opbevarer på køl, men ved ikke om det er strengt nødvendigt. De få dage sådan et glas holder, kan det nok fint stå ude :)
(Har du valgt at lave en nutella helt uden olie, som du opbevarer på køl, kan du opleve at den ikke længere er særlig smørbar. Så kan du bare smide nutellaen i foodprocessoren, og køre en lille smule olie i den, til den får en bedre konsistens.)


Så er der nutella :)

Tror ikke jeg behøver fortælle, hvad den kan spises på/til :)




12 kommentarer:

  1. Fantastisk lækkert ser det ud. Jeg er faktisk lidt vild med Nutella :) Nu vil jeg prøve din opskrift Lykke, for jeg kan jo helt klart se på ingredienslisten, at den hjemmelavede er MEGET sundere 😉
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Nutella smager da også bare godt. Især når man selv laver den, og kun putter gode ting i:) Håber du kan lide den :)
      ~Lykke

      Slet
  2. Skal prøves :) tak for den og flot inspiration

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt det kan bruges:) Håber du kan lide nutella'en, men det tror jeg nu du kan:)
      ~Lykke

      Slet
  3. Hej Lykke,
    Åh, Åh...
    Jeg har faktisk alle ingredienserne.. men ingen foodprocessor..
    Hva gør jeg ??
    Panikken breder sig i hastig fart her ved computeren :)
    Og nej, du behøver ikke fotælle hvad og hvordan din lækre hjemelavede nutellea kan guffes :))
    Uha, det ser kanon godt ud..
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Desværre tror jeg ikke det er muligt at køre nødderne til smør uden en foodprocessor. Øv bøv.
      Den smager bare rigtig godt:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Fantastisk nutella, har lige lavet den, og den smager utrolig tæt på den rigtige synes jeg, blot med en lidt anden konsistens selvfølgelig.
    Hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia,
      Jeg synes også den smager meget tæt på den rigtige, men ja konsistensen er anderledes. Dejligt du kan lide den:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Hold nu helt kaje, hvor er det her genialt! Jeg har lige lavet den, og jeg har bare lyst til at spise det hele med en ske - NU! :P tak for opskriften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender godt følelsen. 'Farligt' at have sådan et glas stående, som nærmest kalder på en hele tiden:)
      Velbekomme, dejligt du kan lide opskriften:)

      Slet
  6. Laver det ugenligt på min arbejdsplads, da jeg er kok. Jeg bruger kun dadler til at søde det, men det kræver at man kommer noget vand i også. Jeg synes dog du skal prøve at lade hasselnødderne bliver lidt brændte, det giver en lækker kaffe-agtig note til nutellaen, som klæder den godt. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er nogen der er heldige, at få serveret hjemmelavet nutella så :)
      Super at vide, at dadler også kan bruges.
      Jamen en kaffesmag er jeg slet ikke i tvivl om, ville fungere godt, men så vil jeg foretrække at tilsætte kaffe istedet for at brænde nødderne, som vil ødelægge de gode fedtsyrer deri :)

      Slet