Print Friendly and PDF Min paleo verden: 'Cheesecake'

fredag den 27. december 2013

'Cheesecake'

Så er vi nået til årets sidste opskrift, som er perfekt til festen på årets sidste dag :)

En 'cheesecake' som denne er meget populær på RAW-food og veganerblogs, for den er nemlig begge dele.
Den er nem at lave, og kan varieres på utallige måder, som jeg også vil give eksempler på, og så er den vanvittig lækker.

Her kommer min udgave af denne cheesecake, som er afprøvet, i forskellige udgaver, på min familie med kæmpe succes.


Du skal bruge: (ca. 6-8 små stykker)

Bund:
- 100 g. nødder (brug fx. de julekrydrede nødder)
- 2 spsk. honning eller dadelsirup
- 1 spsk. smeltet kokosolie
- 1 godt drys vanillepulver
- 1 nip salt
Smagsvariationer: kanel, lakridspulver, kakao etc.


Fyld:

- 150 g. udblødte cashewnødder  (= i blød i vand i 4-12 timer)
- ½-1 spsk. honning
- 2 spsk. citronsaft
- 60 ml. vand (0,6 dl.)
- 75 g. smeltet kokosolie
- 1 godt drys vanillepulver
- 1 nip salt
Smagsvariationer: kakao, lakridspulver, citrusskal, udskift vand med stærk kaffe, etc.
Du kan evt. hælde 2/3 af fyldet, som det er, i formen, og så blande den sidste 1/3 med fx. lakridspulver eller en bærsovs, og hælde det på toppen. (Det har jeg gjort på det nederste billede i opskriften her)


På toppen:

Kagen smager skønt som den er, men kan sagtens gøres lidt mere interessant med forskelligt tilbehør:
Frisk frugt, friske bær, kold bærsovs, karamelsauce, revet chokolade, nutella'sovs', frysetørrede bær, osv. osv.



Bunden:

- Smid de ønskede nødder i en foodprocessor, sammen med vanille og salt, (og evt. andre smagsvarianter) og kør til nødderne er nogenlunde grofthakkede.
- Tilsæt honning/dadelsirup og smeltet kokosolie, og kør det hele sammen til en 'dej'
- Tryk 'dejen' ud i en form beklædt med film. Brug en rund form på 16-18 cm. i diameter, eller en firkantet på ca. 16 x 16 cm. 
Du kan også lave portionsstørrelser i fx. ramekiner eller andet egnet.
- Stil til side, mens du laver fyldet.
  


Fyldet:

- De udblødte cashewnødder skylles et par gange i rent vand.
- Hæld vandet fra, og smid dem i en foodprocessor sammen med citronsaft, vanille, og salt (+ evt. andre smagsvarianter)
- Kør det hele et par minutter. Stop og skrab siderne når det er nødvendigt.
- Tilsæt vandet, og kør igen nogle minutter til du har en jævn masse. 
Stop og skrab siderne når det er nødvendigt.
- Smag på det, og justér smagen hvis nødvendigt.
- Mens foodprocessoren kører hælder du nu den smeltede kokosolie i, og lader det køre yderligere et par minutter.


- Hæld fyldet over bunden, og stil på køl i mindst 5 timer, så fyldet kan stivne.
Du kan, med fordel, lave kagen dagen før den skal spises, så den rigtig kan stå og sætte sig.
Det er svært at vente så længe, det ved jeg alt om, men det er smart, at man sagtens kan forberede den dagen før en evt. fest.



Så er der serveret:)

Da vi nu nærmer os årets sidste fest, så husk også at jeg har en opskrift, fra sidste år, på kransekage lige her.

Og med denne overdådige kage, vil jeg ønske jer alle et rigtig godt nytår.
Vi ses i 2014 :)


15 kommentarer:

  1. Lykke for f.... sikke en overdådig "cheesecake" :)
    Wauw tænker jeg bare.. mens mundvandet løber..
    Den skal jeg bare prøve snarest.. hvis jeg gerne vil bruge lidt bærsovs som du har gjort til sidst, hvor meget skal man så blande i, ca bare -?? det skal jo stadig kunne blive stiv..
    Den kage ser virkelig helt fantastisk eventyrlig ud, og jeg har hørt den smager ligeså :))
    Det undre mig lidt, alt det lækre fyld der bliver til at putte ovenpå.. så stor portion er det jo egentligt heller ikke, men kun super dejligt :O)
    Jeg skal vist kun have købt nødder, resten er på lager, mums :)
    Tusind tak for at du vil dele alle dine fantastiske, skønne, inspirende og geniale opskrifter med os, vi håber på mange flere til næste år.
    Rigtig godt nytår til dig fra os :)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bare super lækker:)
      Der skal ikke bruges ret meget bærsovs. Et par spsk. er nok. Man kan jo altid servere ekstra til. Eller friske bær.
      Nej, det er ikke en voldsom stor portion, men den passer jo også kun til en lille form, som beskrevet.
      Velbekomme, jeg håber jeg kan komme med flere opskrifter i det nye år:)
      Tak, og et rigtig godt nytår til jer alle herfra:)

      Slet
  2. Glædelig bag jul.

    Sikke en stor og lækker ostekage. Jeg elsker bare ostekager, det er noget af det bedste og din ser absolut lækker ud.

    Godt nytår.
    Tina
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har også altid været vild med ostekage, og når man nu kan lave den i en ostefri version, som smager skønt, er det jo helt fantastisk:)
      Tak, også et rigtig godt nytår til dig:)

      Slet
  3. Hej Lykke. Din Cheesecake ser rigtig lækker ud, jeg vil helt sikket prøve den, men det bliver først i år 2014, vi er nemlig inviteret til middag hos gode venner nytårsaften. Jeg vil takke dig for alle dine skønne opskrifter her i år, jeg nyder at følge dig på " Min paleoverden " hver eneste dag, og jeg glæder mig til at se, hvad du disker op med næste år :-)
    Rigtig godt nytår!
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Så har du noget at glæde dig til i det nye år:)
      Velbekomme. Bare dejligt, at du følger med her, og har glæde af opskrifterne:)
      Tak, også et rigtig godt nytår til dig/jer:)
      Knus herfra:)

      Slet
  4. Den lyder rigtig lækker og jeg har tænkt mig at lave den til nytårsaften. Nu sidder jeg så og forsøger at printe ud - men jeg finder umiddelbart intet print-ikon, hvilket er lidt øv, når jeg jo pga. copyright heller ikke kan kopiere... Hvis jeg forsøger at printe hele siden, får jeg kun første side igennem. Øv :-(
    Ville bare lige gøre opmærksom på problematikken, i tilfælde af det ikke blot er mig, der ikke er vågen,
    Godt nytår.
    Mvh. Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine,
      Har ikke selv prøvet, at printe ud herfra, så tør ikke sige hvorfor du kun får den første side.
      Ja, teksten er beskyttet, da det åbenbart var lidt for nemt for mange, bare at kopiere mine opskrifter, og lægge dem ud som sine egne.
      Du må skrive opskriften ned, og ellers er det altid muligt at lave et screen print at printe ud.
      Håber ikke du opgav, og at du har fået lavet kagen, og at den falder i god jord:)
      Tak, også godt nytår herfra:)

      Slet
  5. Mht. print - så er der (i hvert fald på Chrome) lige over kommentarerne et lille felt, hvor der står "indsendt af Lykke". Lige derunder er der et "printfriendly" ikon :-)
    Det virker i hvert fald for mig. I dag er det cookies, der står for tur, men denne cheesecake skal også prøves snart :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis Sanne. Det har jeg fornylig fået indsat :)
      Lækkert med cookies idag, er sikker på du kan lide dem:) Og du er bestemt nødt til at prøve denne cheesecake også. Den er virkelig lækker :)

      Slet
  6. Hej lykke.
    Jeg stoppe og skal have 4 veninder på besøg til fødselsdag på lørdag, og mangler en anvisning på hvor mange mennesker denne cheesecake er beregnet til? Den ser rigtig lækker ud, og kunne godt tænke mig at prøve og kaste mig ud i denne :)

    VH. Freja Fransiska

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Freja Fransiska,
      Jeg skriver i opskriften, at der bliver 6-8 små stykker. Hvis man er meget kagesulten, bliver der måske kun 4 stykker :) Hvis jeg var dig, ville jeg nok lave 1½ portion, for at være på den sikre side. Så har du også et stykke til dagen efter :)
      Du skal så nok bruge en lidt større form end angivet.
      Held og lykke med kagen. Håber den falder i din, og venindernes smag :)

      Slet
    2. Gud ja! Det er da også rigtigt :) tak for hurtigt svar. Jeg skal helt klart prøve at lave den. Måske jeg skulle lave dobbelt portion så der er nok til min far og små brødre når de kommer søndag :) God dag

      Slet
    3. Jeg synes en dobbelt portion lyder som en rigtig god idé:) Er sikker på hankønnene også kan lide den. Min svoger har ihvertfald spist den med stor fornøjelse:)
      Tak, også en dejlig dag til dig herfra:)

      Slet