Print Friendly and PDF Min paleo verden: Fajita krydderiblanding

lørdag den 24. januar 2015

Fajita krydderiblanding

Denne krydderiblanding bruger jeg rigtig meget, især til kylling. Nu synes jeg, at jeg vil dele den med jer :)

Fajita er fra det såkaldte tex-mex køkken, hvor det altså referer til selve retten, som typisk består af grillet kød serveret på tacos, eller tortillas.

Med denne simple krydderiblanding, kan vi nu selv få en snert af tex-mex i vores eget køkken :)





Du skal bruge:
- 4 tsk. chilipulver
- 2 tsk. salt (blend evt. fint, hvis du bruger flagesalt eller groft salt)
- 2 tsk. paprika
- 1 tsk. palme/kokossukker
- 1 tsk. løgpulver
- 1 tsk. spidskommen
- ½ tsk. hvidløgspulver


- Rør krydderierne sammen, og hæld på et glas.


Jeg bruger, som sagt, mest krydderblandingen til kylling, hvor den er helt eminent. Jeg hælder som regel lidt ud på en tallerken, og vender kødet deri, så det er helt dækket, og steger det derefter.
Men det kan man jo gøre som man vil :)


Noget andet jeg er begyndt på, er at lave en slags panering af ærtemel, og denne krydderiblanding. Jeg hælder simpelthen noget ærtemel op på en tallerken, og blander med godt af krydderiblandingen, vender så mit kød heri, og steger.
Det bliver ret lækkert, se bare billedene herunder :)



Vil du lave en lidt mere klassisk fajita ret, så steg krydret kylling, sammen med løg og rød peber, og brug det som fyld i en madpandekage.
Det har jeg gjort på billedet herunder, og opskriften på pandekagerne gemmer sig HER.



Du kan selvfølgelig bruge din fajita-blanding til alt muligt andet end kylling. Brug den til dine koteletter, giv hakkebøffen et drys, og pift grøntsagerne op.

God fornøjelse :)













3 kommentarer:

  1. Dejligt, står lige og skal lave tacos med børnene idag og har brug for noget krydderi min mave kan tåle. Jeg følger Low FODMAP og vil bruge din opskrift som inspiration. Jeg er nødt til at udelukke løg og hvidløg, da jeg får ondt i maven af det.

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet
  2. Nemt, hurtigt og yderst lækker smag. Vi brugte din fajita-blanding på kylling igår. Tak for det fif.
    Gotte

    SvarSlet
  3. Arg.. Og uh og mumme :)
    Det både ser og lyder super lækkert,
    Og jeg elsker hotte krydderier.
    Så din fajita blanding skal prøves,
    Tak fordi du deler med os :)
    Kh. Birgit

    SvarSlet