Print Friendly and PDF Min paleo verden: Studenterbrød

søndag den 30. august 2015

Studenterbrød

Mine yndlings bager-kager har altid været alt der har med romkugler/trøfler, studenterbrød og træstammer at gøre.
Som barn blev mange af lommepengene brugt hos bageren på trøfler (som romkugler hedder her i Jylland) og studenterbrød, som dengang kostede sølle 2 kr. Ak ja, det var tider :)

Jeg er lettere stolt over denne opskrift, som jeg synes rammer både smag og konsistens på barndommens elskede studenterbrød :)


Et par noter til opskriften:
- Der skal bruges marmelade. Typisk vil man bruge en hindbærmarmelade, men kan du bedre lide fx. solbær, så bruger du bare det. Det optimale er at lave sin egen marmelade, og det gøres nemt ved at koge bær med lidt palmesukker og vanille, og evt. jævne den med lidt arrowroot. Vil du ud og købe en paleovenlig marmelade istedet, vil jeg mene at marmeladerne fra St. Dalfour er et anstændigt valg, da de er sødet med frugtsaft istedetfor sukker. Valget er dit.

- Romessens. Her har vi et dilemma, for romessens er absolut ikke paleo, men det smager bare ikke 'rigtigt' uden. Jeg vælger at leve med de 1½ spsk der skal i opskriften her. Du kan prøve at bruge en rigtig rom istedet, eller simpelthen udelade det.

Og lad os så komme til opskriften.

Til kiksebunden skal du bruge:
- En halv portion af dejen fra denne opskrift.
- Lidt marmelade til at smøre bunden med efter bagning.

Til trøffelmassen skal du bruge:
- 250 g. bagt, og køleskabskold sød kartoffel (uden skræl naturligvis)

- 1 stor spsk. marmelade
- 1½ spsk. romessens (eller rom, eller udelad helt)
- 1 spsk. helt alm. kokosmel
- 1 spsk. palme/kokossukker
- 1 godt drys vanillepuver
- 2 spsk. kakao
- 40 g. kokosfibre

Glasur:
- Blødgjort kokossmør

Drys/krymmel:
- Her kan du bruge hvad du vil. Fx. frysetørrede bær, kakaonibs, farvet kokosmel etc etc.


- Start med at lave dejen til kiksebunden, og form den til en lidt aflang, tyk pølse.
- Læg dejen mellem 2 stykker bagepapir, og rul ud til et rektangel på ca. 25 x 10 cm. Skær kanterne lidt pænt til.
- Flyt bagepapiret med dejen over på en bageplade.
- Bag ved 150 grader (jeg bruger varmluft) i 16-20 minutter, til den er flot gylden.
- Afkøl på bagerist.

Trøffelmassen:
- Blend den søde kartoffel til en helt glat puré. Jeg bruger bare en stavblender og lidt tålmodighed.
- Rør marmelade, romessens, kokosmel, palmesukker og vanille i massen.
- Tilsæt nu kakao og kokosfibermel, og få det hele rørt rigtig godt sammen til en 'dej'. Jeg synes det er nemmest at bruge en fleksibel dejskraber til at mase det hele godt sammen.
- Stil på køl til kiksebunden er afkølet.


- Når kiksebunden er afkølet, smører du den med lidt marmelade.
- Tag nu din trøffelmasse, og læg den ud på et stykke bagepapir.
- Med hænderne former du den nu, så den passer i bredde og længde på kiksebunden.
- Læg trøffelmassen på kiksebunden.

- Skær ud i passende stykker, og når du er klar til at spise 1 (eller 2) så giv den lidt af 'glasuren', og evt. lidt af dit valgte drys.
(Vent med at putte glasuren på til du skal spise dem, for det bliver helt hårdt hvis det kommer på køl)

Studenterbrødene opbevares i en lukket beholder på køl et par dage. Ja, så længe holder de altså ikke ;)


Hvis du ikke gider fedte rundt med kiksebund og glasur, så kan du bare rulle massen til romkugler/trøfler, som jeg har gjort på billedet herunder.
Jeg har rullet dem i kokosmel som jeg har farvet med:
- gul = gurkemeje
- grøn = spirulina
- lyserød = rødbedesaft


Det næste jeg skal prøve, er at lave træstammer med den her trøffelmasse. Det bliver godt :D


Når du alligevel er ved at bage søde kartofler til denne opskrift, så bag evt. lidt ekstra og prøv den skønne chokolademousse, eller de lækre klatkager.


Følg bloggen på: 








4 kommentarer:

  1. Wouw og hold nu bare helt op (-:
    Vildt vildt flot og super kanon ide..
    Helt fantastisk fundet på, du er ganske enkel genial Lykke :)
    De trøfler MÅ og SKAL jeg bare prøve..
    Glæder mig total til guf, guf og mums :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også yderst tilfreds med den her kreation. Både mor og Ditte har smagt, og givet thumbs up :)
      Ja, du er bare nødt til at prøve. Det er simpelthen SÅ lækkert :)

      Slet
  2. Hej, jeg er ny på din blog. Hvor længe bager du de søde kartofler? Skærer du dem i mindre stykker? Eller bager dem hele.

    Mange hilsner kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristina,
      Det kommer jo helt an på størrelsen af dem. Hvis det er de der meget store, man noglegange kan få, så halverer jeg dem. Ellers bager jeg dem hele. Jeg plejer at stikke kartoflen med spidsen af en skarp kniv hele vejen rundt først.
      Jeg smider dem ind ved 200 grader, og kigger til dem efter ca. 50 minutter, og stikker i dem med en skarp kniv. Hvis de er bløde hele vejen igennem, er de færdige. Hvis ikke, får de lidt længere tid.
      Når de kommer ud af ovnen skærer jeg dem typisk midt over, så de køler hurtigere ned.
      Jeg smider dem på køl med skræl på. Den er nemmere at få af når de har været på køl.

      -Lykke.

      Slet