Print Friendly and PDF Min paleo verden: Sød græskarsuppe

tirsdag den 12. januar 2016

Sød græskarsuppe

(Scroll down for recipe in English)

Vintertid er suppetid, men den her græskarsuppe har jeg givet et twist, for det er nemlig en sød suppe.
Jeg er tosset med at spise den til morgenmad, som en god erstatning for grød. Også lækker som mellemmåltid, eller måske endda dessert.

Hvis du følger mig på Instagram, hvor jeg er meget aktiv, har du set mange billeder af denne suppe. Nu er det vist tid til en opskrift:)


Du skal bruge:
- 500 g. hokkaido græskar
- 1½ dl. kokosmælk
- 1½ dl. vand
- 1 tsk. vanillepulver
- 1-3 spsk. sødning (kokossukker, honning, kokossirup etc.)
- 1 nip salt
- saften fra 1 citron

Topping:
- Her er der frit valg, men lidt musli, hakkede nødder, æbletern osv. er dejligt.

Vil du give suppen lidt mere fylde og bid, uden at tilføje nødder og frugt, så fungerer det altså fremragende at smide lidt dampet blomkålsris i suppen ved servering :)


- Start med at hælde kokosmælk, vand, vanille, sødning og salt i en gryde. Lad det varme op.

- Imens det varmer op, gør du græskarret klar. Fjern selvfølgelig kernerne, men der er ingen grund til at skrælle græskarret. Skrællen bliver helt mør ved tilberedning.
- Skær græskarret i mindre stykker, smid det i en foodprocessor, og kør det i mindre stykker. Sådan ca. ris-størrelse. (ved at findele græskarret på denne måde, kræver det kortere tilberedningstid)

- Smid græskar op i gryden, og lad det hele simre, under låg, til græskarret er mørt. Det tager ca. 15-20 minutter. Rør gerne i gryden et par gange undervejs.

- Når græskarkødet er mørt blender du suppen helt glat. Jeg stikker bare en stavblender i gryden.
- Hæld nu citronsaften i, og blend det i.
- Smag til med mere vanille og søding hvis nødvendigt.


- Server med valgfri topping, eller spis den bare som den er. Smager også dejligt med et drys kanel :)



This sweet pumpkin soup makes a very nice breakfast. Perhaps a welcome change, or alternative to porridge. Also very nice as dessert:)


What you need:

- 500 grams of sweet pumpkin
- 150 ml. coconut milk
- 150 ml. water
- 1 tsp. pure vanilla powder (or equivalent vanilla paste, bean etc.)
- 1-3 tbsp. sweetener of choice (coconut sugar, honey etc.)
- pinch of salt
- juice of 1 lemon

Toppings:
Whatever you like. Granola, chopped nuts, diced apple are all great additions.

If you want to add more bite and substance to the soup without using nuts and fruits, then try adding some steamed cauliflower rice when serving :)


- To a pot add the coconut milk, water, vanilla, sweetener and salt. Bring to a simmer.

- While that heats up, chop the pumpkin into smaller pieces, and blitz in a foodprocessor into rice sized pieces. (This will make the pumpkin cook tender faster)

- Add pumpkin to the pot. Cover with a lid and let everything simmer till the pumpkin is tender, stirring occasionally. Should take about 15-20 minutes.

- Blend everything to a smooth soup.
- Add lemon juice, and blend again.
- Adjust the soup with more vanilla and sweetener if necessary.

- Serve as is, or with your toppings of choice. A little cinnamon is also a very nice addition :)



3 kommentarer:

  1. Wow Lykke, sikke smukke billeder og 1000 tak fordi du igen er aktiv på din blog, det glæder mig så meget :) Nyder dine lækre gode opskrifter - du er altid så mega kreativ - og vi nyder det bare hver eneste gang.
    Sød græskar suppe har jeg aldrig smagt, det plejer altid være hot hot - så skønt med noget sødt og smukt ser det ud, sikke dog en vidunderlig farve.
    Jeg følger dig på Instagram, jeg kan kun sige smukkere billeder findes ikke :)
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak:) Ja, det har været lidt hårdt at komme igang igen, men nu prøver jeg :)
      Ja, det er vist ikke så almindeligt med sådan en sød græskarsuppe, men det var et eksperiment jeg lavede for at par måneder siden, og jeg har bare spist den SÅ mange gange siden, så nu får I andre opskriften:)

      Dejligt du lurer med på Instagram. Det er der jeg er mest aktiv på daglig basis:)
      Knus fra mig:)

      Slet
  2. Super du fortsat eksperimenter - fortsæt endelig med det :))
    Selv engelsk er et must kan jeg læse, så cool :-)
    Knussss

    SvarSlet