Print Friendly and PDF Min paleo verden: Avocadofritter

onsdag den 19. december 2012

Avocadofritter

Det må absolut være en amerikaner der har udtænkt, at panere den fede avocado, og derefter friturestege den.
Jeg er flere gange stødt på fænomenet på min vej i cyberspace. Nok gange til, at min nysgerrighed ikke kunne klare det mere.
Så her kommer paleoudgaven, som ikke er friturestegt, men derimod ovnbagt.



Du skal bruge:
- Avocado
- 1 æg
- Kokosmel
- Sesamfrø
- 1 spsk. olie
- krydderier (jeg brugte: hvidløgspulver, paprika, chili, salt og peber)


- Halvér avocadoen, fjern stenen, og skrab kødet ud. Helst uden det går i stykker. Det gøres lettest ved at køre rundt i kanten af skrællen med en spiseske. Så 'popper' kødet ud i ét stykke.
- Skær avocadohalvdelene i skiver på den lange led.


- I en skål piskes æg og olie godt sammen. Olien tilsættes for at sikre sprødhed og bruning i ovnen, når vi nu ikke frituresteger.
- I en anden skål blandes kokosmel, sesamfrø og de valgte krydderier.
- Panér nu avocadostykkerne. Dyp først i æg, og derefter i paneringen. Sørg for den dækker.
- Bages 15 - 20 minutter ved 225 grader.


- Server gerne med en eller anden form for dyppelse. Jeg havde en rest af noget hjemmelavet dip med grillede, røde peberfrugter, som gik fint til. Men ellers en hjemmerørt mayo med pesto, eller mayo med citron + friske krydderurter, en creme fraiche dip, (hvis man er til den slags) eller bare hvad du selv synes, og har lyst til.


Og hvordan smager de så? Altså avocado smager jo ikke af ret meget i sig selv, og tilberedt sådan her kan man slet ikke smage, at det er avocado.
Men det er lækkert med den sprøde, krydrede panering.


Da jeg alligevel var igang med at panere, prøvede jeg at give lidt squash i stænger samme behandling.
Er lige før jeg synes de er bedre, fordi squashen bevarer noget af sin sprødhed, og det er lækkert.
Mon ikke man kunne bruge samme metode til gulerødder, pastinakker, knoldselleri, og og og.......Der er muligheder :)

Den her panering bruger jeg forøvrigt også til mine kyllingenuggets.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar