Print Friendly and PDF Min paleo verden: Dagens retro-ret - Farserede porrer

tirsdag den 4. december 2012

Dagens retro-ret - Farserede porrer

Bare fordi det er december behøver alt ikke handle om jul, og denne opskrift havde jeg helt glemt at ligge ind, så den kommer her.
Det er en god, gammel dansk klassiker, som er nem at paleoficere.
Jeg må indrømme, at jeg faktisk aldrig havde lavet farserede porrer, måske endda aldrig smagt en, da jeg gik igang. Men har lavet dem igen siden, og synes det er en lækker lille happer :)
Nu hedder retten jo 'farserede porrer' men jeg ser ingen grund til, at man ikke kunne farsere andre grøntsager også, eller måske en blanding.

Du skal bruge:
- 1 portion rørt fars som denne her med svin/kalv
- porrer
- 1 æg
- kokosmel
- sesamfrø



-Porrerne rengøres grundigt, de yderste grove blade fjernes, og de skæres i stykker på ca. 10 cm.
-Porrene skal tilberedes inden de bliver omviklet med fars. Jeg synes det er lettest lige at smide dem i mikroovnen i et fad med film over i 6-7 min. Men de kan også dampes/koges møre i en gryde.
-Rul et stykke film/wita wrap (30 cm lang) ud på bordet.
-Læg en klat fars midtpå, men samtidigt længst ud mod kanten af filmen, der er tættest på dig. (gav det mening? Du ved hvad jeg mener når du står med det)
-Bred farsen ud så den er lige lidt bredere en porrestykkerne, og lang nok til at kunne nå hele vejen omkring.
-Læg 1 stykke porre yderst på farsen, og rul nu farsen stramt omkring porren ved hjælp af filmen.
-Enderne snurres stramt til, så pølsen bliver fast, og der bindes en knude i hver ende.


-En gryde vand bringes i kog, pølserne smides i, og der skrues ned for varmen.
-Nu skal pølserne småsimre i 20 minutter. Vandet skal endelig ikke bulderkoge.
-Efter endt kogning skal pølserne lige køle lidt af inden vi kan gå videre. Det er helt normalt, at der er kommet vand ind under filmen. Jeg giver filmen et lille snit i den ene ende, og stiller dem så 
i et dørslag med snittet nederst, så vandet kan løbe fra.
-Så snart du kan holde til at røre ved pølserne, så fjern filmen, og afkøl lidt mere. De gange jeg har lavet dem, har jeg, efter afkøling, smidt dem på køl, og først paneret dem senere på dagen, eller dagen efter, så det kan man sagtens gøre.

-Pisk ægget i en tallerken.

-Bland kokosmel og sesamfrø på en tallerken.
-Rul en pølse, først i æg, dernæst i kokos/sesamblandingen.
-Steg på panden i rigelig fedtstof, til de er sprøde og gyldne.


Se bare hvor sprøde og lækre de ser ud.
Hvad man vil spise til må man helt selv om, men denne dag valgte jeg en frisk salat, og en græskar soufflé.

Det er, på trods af den lidt lange beskrivelse af fremgangsmåden, en nem ret at lave, og så smager den skønt, og kan varieres med andet fyld.

Jeg rører ofte en fars af 1 kg kød ad gangen, og laver så fx. lidt farserede porrer, et lille farsbrød, og en lille portion frikadeller ud af den ene portion fars. Så er der nem mad til mange måltider uden væsentlig større indsats, end hvis man kun lavede én af delene. Og måske en pose til fryseren, hvis man ikke gider spise fars-mad flere dage i træk. Men det gider jeg nu godt :)


6 kommentarer:

  1. Uhm... farserede porrer.. Den opskrift skal jeg bare prøve. De ser super lækre ud og genialt med sesam og kokos istedet for rasp :)
    Det lyder også som en kanon ide med at rulle "film" omkring, aldrig hørt om det før. Tak for opskriften og de flotte billeder.
    Lækker vinter menu, tænker jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt vild med de her farserede porrer, så synes helt sikkert du skal prøve dem :)

      Slet
  2. PS. Glemte lige at spørge, hvilke olie steger du i??
    Eller bruger du smør ??
    Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg steger altid i kokosolie eller hjemmelavet ghee.

      Slet
  3. Kære Lykke.
    Så har jeg prøvet farsrullerne - det blev med hakket oksekød, da det lige var det, jeg havde på lager. Næste gang bliver det nok med kalv/flæsk, da ren oksekød er lidt bastant :o)
    MEN! Jeg lagde et stykke porre OG et stykke gulerod inden i (det er SÅ flot, når det bliver skåret over!) og i stedet for sesam/kokos-rasp viklede jeg baconskiver omkring - jeg siger dig: DET er mums! Serveret med kogte blomkål og gulerødder til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann,
      Dejligt du har prøvet 'rullerne' Jeg bruger som regel også kalv/flæsk, og det er ihvertfald godt:)
      Uha, det lyder som en god idé med lidt gulerod i. Kan lige forestille mig hvor fint det ser ud:)
      Og bacon omkring lyder da som en suveræn idé. DET må prøves. Tak for tippet:)
      ~Lykke

      Slet