Print Friendly and PDF Min paleo verden: Græskar soufflé

lørdag den 24. november 2012

Græskar soufflé

Ja, jeg har altså aldrig nogensinde lavet en soufflé....før nu. For da denne opskrift for nyligt dukkede op på paleomg.com  så måtte jeg altså prøve den, for jeg er blevet lidt glad for græskar dette efterår.
Forresten, hvis du ikke kender paleomg.com så kom igang! Indehaver af siden, Juli Bauer, skriver nogen underholdende indlæg, og der er en ny opskrift næsten hver dag. Især laver hun nogen vilde desserter, hvis man er til den slags ;)

Som altid, fulgte jeg ikke opskriften 100%, men det kan du jo bare gøre.

Jeg brugte:

-4-5 dl bagt hokkaidogræskar (en rest herfra)
-4 æg (blommer og hvider hver for sig)
-1 spsk fint kokosmel (jeg blender alm. kokosmel i en elektrisk kaffekværn)
-lufttørret skinke - 70 gram inden tilberedning (tvivlsom paleo, kan udelades)
-2 spsk andefedt (andet fedtstof er helt sikkert ligeså godt)
-1 lille løg
-1 fed hvidløg
-lidt hakket frisk rosmarin (eller anden krydderurt)
-salt & peber


-Steg skinken sprød på panden, og skær den derefter i små stykker
-Steg løg på panden. Tilsæt til sidst det hakkede hvidløg
-Imens 
køres det bagte græskar glat i en foodprocessor
-Tilsæt fedtstof og 4 æggeblommer, og kør igen til massen er glat
-Hæld massen i en skål, og tilsæt de stegte løg, kokosmel, salt, peber, og rosmarin. Rør det sammen.
-Pisk de 4 æggehvider stive, og vend dem i græskarmassen.


-Nu skal du smøre nogen egnede skåle med kokosolie. Jeg har ikke nogen af de der ramekiner så jeg tog bare nogen små skåle i skabet. Det gik fint.
-Fordel dejen i skålene. Massen hæver ikke op som en traditionel soufflé, så du kan fylde dem næsten helt op.
-Bag dem i 35-40 minutter ved 175 grader.


Og se så lige, hvor flotte de blev. De pynter da på enhver tallerken.
Smagen kunne sagtens trække flere krydderier, så næste gang får den ekstra knald på krydderier.
Mon man kunne bruge andet end græskar? Den idé vil jeg arbejde videre med.


Idag spiste jeg 1 soufflé sammen med farserede porrer, og en blandet salat.
Det smagte skønt, og så festligt ud .....synes jeg da selv ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar