Print Friendly and PDF Min paleo verden: Kokosmuffins

tirsdag den 4. december 2012

Kokosmuffins

Ja altså, egentlig havde jeg håbet på at kunne smide en super opskrift på æbleskiver paleo style, men mit eksperiment endte sådan her:



Fik lavet en dejlig julekrydret dej med revet æble i, og de smagte skønt, men æbleskiver.....not so much.
Men synes da ikke i skulle snydes for lidt sødt, så her kommer istedet en opskrift der virker, og som sagtens kan gøres ekstra julet vha. de rette krydderier.

Du skal bruge:
- 3 modne bananer
- 3 æg
- 100 g. kokosmel (den helt almindelige)
- 25 g. mandelmel (mandler kværnes i kaffekværn)
- 15 g. kakao
- 1 tsk. vanillepulver eller frisk vanille fra stang
- ½ tsk. salt
- ½ tsk. natron + ½ tsk. citronsaft (ikke paleo, kan udelades)
- lidt vand, evt. appelsinsaft (til at justere konsistensen)
- evt: kanel, nelliker, kardemomme, muskat, ingefær, appelsinskal


Alle ingredienserne, undtaget vand/appelsinsaft, smides i en skål, en stavblender stikkes i, og der køres til det er jævnt.
Justér konsistensen ved at tilsætte lidt vand eller appelsinsaft. Jeg synes godt dejen kan blive meget tyk, og derfor plejer jeg at skulle tilsætte lidt væske.
Fordel dejen i forme. Den giver ca. 12 muffins. Jeg fyldte 6 smurte silikoneforme, som jeg købte i fredags i Søstrene Grene til den nette sum af 17,70 kr.
Den lille fikse springform blev også smurt og fyldt. Formen fandt jeg på loppemarked i torsdags, og den måtte bare med mig hjem :)
Jeg bruger forresten kokosolie til at smøre formene med.


Efter 20 minutter ved 160 grader kan man hive de skønne muffins ud af ovnen.
Jeg brugte natron, derfor har mine hævet flot. Uden natron vil de ikke hæve ret meget. Man kan istedet dele æggene i blommer og hvider, og piske hviderne helt stive, og vende dem i dejen til sidst.
 
Man kan også bare undlade natron, og stive æggehvider. Begge dele går fint.


Jeg synes disse muffins smager bedst når de er kolde, men det er jo ikke sikkert du synes det :)
For at gøre det lidt ekstra festligt, har jeg her pyntet med lidt opvarmet kokossmør, aka creamed coconut, og farvet kokosmel. Den lyserøde er farvet med rå rødbedesaft, den gule med gurkemejepulver.
Man kan jo pynte med hvad man har lyst til: hakkede nødder, appelsinskal etc.

Jeg vil ikke eksperimentere yderligere med en æbleskiveopskrift, men istedet fokusere på de projekter jeg allerede har planlagt. Så hold øje med confit de canard og hjemmelavet marcipan senere på ugen :)




4 kommentarer:

  1. Hej Lykke.
    Tusind tak for denne fantastiske blog.
    Du inspirere mig meget.
    Jeg bagte disse muffins for et par dage siden og synes desværre at de var for saltet (min børn var vilde med dem.) Men jeg prøver igen idag og så må vi se, måske uden natron?...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Velbekomme. Dejligt du kan bruge den:)
      Ærgerligt, at du synes de var for salte. Det problem har jeg ikke selv haft. Men hvis ungerne kunne lide dem, så var det jo ikke helt skidt:)
      Jeg har en anden muffinsopskrift også, som jeg faktisk er blevet mere begejstret for. Den finder du i opskriftsindekset under muffins. Måske også en mulighed?:)

      Slet
    2. Hej Igen.

      Nej, det bestemt ikke skidt, de blev spist med velbehag :)
      Jeg bagte en kæmpe potion til hele børnehaven, bare uden salt og så (synes jeg) var de bare perfekte!!
      :)

      Slet
    3. Super dejligt at høre:)

      Slet