Print Friendly and PDF Min paleo verden: Lav din egen mandelmælk

mandag den 24. december 2012

Lav din egen mandelmælk

Der findes en del mælkeerstatninger derude, men ris- og sojamælk er jo bandlyst. Så er der mandelmælk, og den almindelige kokosmælk tilbage.
Kokosmælk har jeg altid i skabet, og bruger det både i det salte, og det søde køkken. Det er et godt, og billigt produkt, og jeg vælger naturligvis de udgaver uden tilsætningsstoffer.
Mandelmælk støder jeg på, hver gang jeg er i en helsekostbutik. Jeg bliver altid fristet til at købe en liter, lige indtil  jeg ser prisen. 25-30 kr. for en liter, synes jeg simpelthen ikke er rimeligt, heller ikke selvom man får en masse tilsætningsstoffer med i prisen :)

Er flere gange stødt på opskrifter på hjemmelavet nøddemælk, hvoraf mandelmælken er mest populær, og nu skulle det altså afprøves.
Det er ganske simpelt, som du kan se her.



Du skal bruge:
-
 125 g. udblødte mandler (= lægges i vand 12-24 timer)
- 5-10 dl. vand (jeg brugte 7,5 dl)
Valgfrit:
- vanille (pulver eller fra stang)
- dadler
- 1 knivspids salt

- Hæld vandet fra de udblødte mandler, og skyl dem.
- Hæld dem i en blender sammen med frisk vand.
- Blend på fuld hastighed i 1-2 minutter.
- Smag på mælken, og tilsæt evt. vanille, dadler og salt. Blend igen grundigt, til dadlerne er opløst.

- Så skal mælken sigtes. Jeg brugte mit smarte lille stativ med pose, som er beregnet til saft. Det var oplagt til formålet.
Har du ikke sådan en, så kan du bruge et rent viskestykke, som du lige overhælder med kogende vand, og lægger i en sigte over en skål. Eller køb fx. noget ostelærred.
- Lad mælken dryppe godt af.
- Vrid posen/viskestykket, så du får al mælken ud.


- Gem mandelkødet/pulpen. Bred det ud på en bageplade, og smid det i ovnen på 75 grader i 1-1½ time til det er helt tørt. Giv det en tur i en foodprocessor eller kaffekværn, og du har nu mandelmel til bagning.
- Hæld mælken på en skoldet flaske, eller anden egnet beholder.
- Opbevar på køl, hvor det kan holde sig i 3-4 dage. Omryst før brug.

Iskaffe

Brug mandelmælken i smoothies, i kaffen, på frisk frugt, eller som her med kaffeisterninger. Eller lav en kop varm kakao. Eller drik det simpelthen bare som det er :)

Husk, at jeg også har en opskrift på hjemmelavet kokosmælk. Find den HER.



19 kommentarer:

  1. Hej Lykke
    Det er da så hammer smart.. selv at lave sin mandelmælk.. især når man kan bruge madlerne bagefter til mandelmel.. men bliver det ikke noget "tørt" mandelmel??
    Birgit

    SvarSlet
  2. Det er rigtig smart, især fordi der ikke går noget til spilde :)
    Hmmm, nu er alt mel jo tørt:)
    Jeg har ikke prøvet at bage med det endnu, men håber på, at det er ekstra absorberende. Noget man tit mangler når man bager med nøddemel.
    Jeg har også hørt, at man sagtens kan bage med det uden at tørre det først. Men så skal det bruges indenfor et par dage.
    /Lykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg så prøvet at bage med mandelmelen et par gange, og jeg er meget begejstret. Det har en helt absorberingsevne end bare blendede mandler. Så gem endelig mandelkødet, og tør det til mel :)

      Slet
  3. Hej Lykke.
    Har lige opdaget din blog - den er da rigtig god med super gode og inspirerende opskrifter og flotte billeder :O) Jeg vil fremover følge dig dagligt.
    Mange hilsner fra Inger

    SvarSlet
  4. Hej Inger,
    Tak for de flotte ord. Dejligt du vil følge med her :)
    /Lykke.

    SvarSlet
  5. Hvorfor er rismælk og soyamælk bandlyst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ris og soya, og alle produkter der indeholder det, er bandlyst på paleo.
      Ris er et korn, og soya en bælgfrugt, og de ting harmonerer ikke med paleo, bla. pga. forskellige antinæringsstoffer.
      Jeg kunne godt sidde og skrive en masse om det, men det er nemmere hvis du selv opsøger information ved en simpel googlesøgning:)

      Slet
  6. Hej Lykke
    Har tænkt mig at prøve, men kan ikke lige blive klar over om det er smuttede
    mandler eller med skal, jeg skal bruge :)
    Susi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susi,
      Det er skam med skal, og det hele. Så nemmere bliver det ikke:)
      ~Lykke

      Slet
  7. Hejsa :) hvor meget mandelmælk og mel bliver der med de 175 g. Mandler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der bliver ligeså meget mælk, som der er brugt vand ;) Jeg har ikke vejet hvor meget mel der bliver, men det er en lille, beskeden portion.

      Slet
  8. Tak for alle dine fine opskrifter! Er det 125 gr mandler der er udblødt? Eller 125 gr udblødte mandler?
    Vh Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,
      Velbekomme, dejligt de kan bruges:)
      Du skal bruge 125 gram mandler, som du lægger i vand i 12-24 timer.
      ~Lykke

      Slet
  9. Kan mandelmælken mon fryses?
    Jeg får nemlig ikke altid drukket op og 3-4 dages holdbarhed er ikke meget for mig :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg umiddelbart tro, at det sagtens kan. Kokosmælk kan ihvertfald, så mon ikke også mandelmælk kan. Prøv:)

      Slet
  10. Hej og tak for inspirerende opskrifter. :-)
    Ved ud, om man kan bruge massen til hjemmelavet marcipan?
    Venlige hilsner, Mona.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona,
      Velbekomme. Dejligt du kan bruge opskrifterne:)

      Du mener det mandel'kød' der er tilbage efter man har lavet mælken? Jeg har ikke prøvet, og tror umiddelbart ikke det ville egne sig til det. Det meste af mandelsmagen er overført til mælken, og der ville nok skulle en del våde ingredienser til at få det til at hænge sammen. Men du kan jo lave eksperimentet:)
      Ellers har jeg en opskrift på nem marcipan herinde. Du finder den i opskriftsindekset:)

      Slet