Print Friendly and PDF Min paleo verden: Muffins (basisopskrift)

torsdag den 8. august 2013

Muffins (basisopskrift)

For halvanden måneds tid siden købte jeg en omgang kokosfibre, men er først nu kommet igang med at eksperimentere med det.
Det er ret genialt, både fordi det er fedtreduceret, og fordi dét gør at melet er super absorberende, og derfor skal bruges i ret små mængder.

Idag har jeg eksperimenteret med muffins, og vil her give dig en basisopskrift, som kan tilsættes alverdens ting, og give mange interessante og lækre muffins.
(Jeg bruger natron, som teknisk set ikke er paleo, men jeg har personligt intet problem med at bruge det. Vil du ikke bruge det, så kan du prøve at dele æggene, piske hviderne stive, og vende dem i dejen til sidst)

Du skal bruge: (12 muffins)
- 4 æg
- 2 bananer
- 50 g. kokosfibre
- 1 spsk. palme/kokossukker
- 1 tsk. natron + 1½ tsk. citronsaft (syren aktiverer natronen)
- Et godt drys vanillepulver
- Et nip salt

Forskellige smagsvarianter: kanel, hakkede nødder, hakket chokolade, revet appelsin- el. citronskal, rosiner osv osv.



- I en foodprocessor eller blender, køres æg og bananer jævnt.
- Tilsæt nu resten af ingredienserne, og kør igen jævnt.
- Bruger du rosiner, hakkede nødder eller hakket chokolade, vendes dette i dejen til sidst.

- Fordel dejen i 12 muffinsforme. De kan evt. smøres med lidt kokosolie, hvis du har erfaring med at dejen ellers hænger fast.

- Bages ved 200 grader i 15 minutter.


Her er mine muffins, som blev tilsat et godt skud kanel, og pyntet med kokossmør, et lille drys kanel, og en valnød.
De er svampede og lækre, og utroligt nemme at lave.


Se også HER, hvordan du laver lækre kanelsnegle-muffins :)





8 kommentarer:

  1. Hold da så op.. sikke et fantastisk syn :)
    Hvor ser de muffins bare sååå eventyrlig lækre ud, mums :)
    Den opskrift skal bare afprøves..
    Smukke billeder.. så jeg får straks lyst til at komme i gang med bagningen af dine muffins, mangler bare lige de der kokosfibre..
    God weekend, her skal vist bages :)
    Kh. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      De blev også bare super lækre, og skal helt sikkert laves i forskellige udgaver herhjemme:)
      Håber du får skaffet kokosfibre, så du også kan bage muffins:)
      God weekend herfra også,
      ~Lykke

      Slet
  2. Hej Lykke.
    MUMS, sikke nogle lækre muffins, jeg elsker at bage muffins, så lige en opskrift for mig 😊. Og den glasur/kokossmør - Uhm.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Dejligt du kan bruge opskriften. Ja, det er verdens nemmeste, og muligvis lækreste, glasur :)
      ~Lykke

      Slet
  3. Kokos fibre er vel kun i helsekost jeg kan købe det ??
    Gad vide om det er dyrt...
    Men jeg har heldigvis kokossmør på lager :)
    De muffins skal ihvertfald prøves, uhm :)
    Lørdags hilsner, B

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk ikke kunnet finde det i helsekostbutikkerne, og er endt med at købe det over nettet. Bare google 'kokosfibre'. Det koster omkring 100 kr/kg.

      Slet
  4. Kan de ikke bages uden kokos fiber ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved det ikke, da jeg har lavet opskriften specifikt til kokosfibre.

      Du kan, hvis du vil, prøve med andre slags nøddemel i større mængde.
      Ellers vil jeg anbefale den fedtreducerede mandelmel som kan købes i netbutikker, da den skulle virke nogenlunde på samme måde, netop fordi den er affedtet. Har dog ikke selv prøvet, så kan ikke fortælle om resultatet.

      Jeg har en anden opskrift på muffins her på siden. Kig i opskriftsindekset, og find 'Kokosmuffins'.
      ~Lykke

      Slet