Print Friendly and PDF Min paleo verden: Kanelsnegle muffins

tirsdag den 17. februar 2015

Kanelsnegle muffins

Det der med kanelsnegle, er noget jeg egentlig helt har opgivet at lave på stenaldermanér. Der findes masser af opskrifter derude, men jeg har aldrig været super begejstret når jeg har kastet mig over dem.

Så istedet har jeg nu lavet en muffin, som giver associationer til kanelsneglesmagen, og det er altså slet ikke dumt :)

Jeg kommer også lidt til at tænke på brunsviger, og hvis man udelader kanel, så kan man godt kalde det en brunsviger muffin, og det bliver det jo bestemt ikke dårligere af :)


Jeg har taget udgangspunkt i min egen gamle opskrift på muffins.

Du skal bruge: (6 muffins)
- 2 æg
- 1 banan
- 25 g. kokosfibre
- ½ spsk. palmesukker/kokossukker
- ½ tsk. natron + 1 tsk. citronsaft 
- Et godt drys vanillepulver
- Et nip salt

Topping/"remonce"
- 25 g. smeltet klaret smør, eller kokosolie
- 20 g. palmesukker/kokossukker
- 1½ spsk. kanel

Glasur:
- Kokossmør
- Kakao


- I en foodprocessor eller blender, køres æg og banan jævnt.
- Tilsæt nu resten af ingredienser, og kør igen jævnt.
- Lad dejen stå og hvile, imens du laver toppingen:

- Det smeltede fedtstof røres sammen med palmesukker og kanel.

- Fordel nu halvdelen af dejen i 6 muffinsforme. (Jeg bruger silikoneforme) Smør formene med lidt kokosolie, hvis du har erfaring med at dejen ellers hænger fast.
- Fordel halvdelen af toppingen ovenpå dejen i de 6 forme.
- Fordel den sidste halvdel af dejen i formene.
- Slut af med at fordele resten af toppingen ovenpå dejen.
- Med en tandstik eller lignende, rører du lige rundt et par gange i hver form, for at fordele toppingen en smule.

Bag ved 200 grader (jeg bruger varmluft) i ca. 15 minutter.


Når dine muffins er afkølede kan du give dem en klat glasur:
- Blødgør kokossmørret. (jeg bruger bare mikroovn, men vil du ikke det, kan du sænke glasset ned i varmt vand til smørret bliver blødt)
- Til hvid glasur bruges bare ren kokossmør.
- Til brun glasur røres kokossmør med en lille smule kakaopulver.


Så er der kun tilbage at sætte tænderne i dem :)


Dejen her kan nemt trylles om til alle mulige andre smagsvarianter. Her har jeg fx. lavet en citronmåne ved at tilsætte revet skal fra 1 citron til dejen, og så bage den som en halvmåne. Glasuren er kokossmør med et lille nip gurkemeje for farvens skyld.
Man kunne selvfølgelig også bare lave citronmuffins, men nu skulle den altså ligne den variant man kender :)



Bloggen er også på Faceboook.

19 kommentarer:

  1. Åh åhhhhh... Jeg har alle ingredienserne til sådan en omgang... Og baby i maven craver i den grad kanelsnegle!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne næsten ikke være mere perfekt :) Sæt igang!! :)

      Slet
  2. Hej Lykke. Mumme, både muffins og kanelsnegle er nogle af mine favoritter, og så i din kombination. Lyder super lækkert, jeg vil teste din opskrift meget snart :-)
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Ja, så er du næsten nødt til at prøve denne kombination da:)
      Håber de falder i din smag, når de bliver testet:)
      - Lykke

      Slet
  3. Nøj, hvor ser de dog lækre ud. Og skal helt sikkert prøves. Jeg spiser ikke banan, men har en LCHF opskrift på muffins, hvor jeg vil tilføre din topping. Kan næsten ikke vente :-)
    Bedste hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe,
      Dejligt du vil prøve opskriften:)
      Man plejer at sige, at banan typisk vil kunne udskiftes med bagt græskar eller bagt sød kartoffel, hvis du spiser det. Men ellers så var det jo nemt bare at bruge toppingen på andre muffins :)
      - Lykke

      Slet
  4. Øj, jeg savner sådan kanelsnegle. Det skal prøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Saga,
      Så håber jeg de her muffins kan være en god erstatning :)
      - Lykke

      Slet
  5. Dejlig opskrift på lækre anderledes muffins :-)
    Jeg er vild både med brunsviger og kanel, så................

    God aften herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Jamen så er der vist ingen undskyldninger for ikke at prøve dem her:)

      Tak, også en dejlig aften til dig fra mig:)
      -Lykke

      Slet
  6. Igen var jeg på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt: da citronmånen sku smages. Virkelig lækker, fantastisk glasur-konsistens.
    Sådan en go citronmåne ka man altid spise!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altid dejligt med et par prøvekaniner når jeg finder på noget nyt:) Dejligt I kunne lide den. Den blev faktisk også ret god :)

      Slet
  7. Den allerbedste citronmåne jeg har smagt :)
    Super lækker, saftig og fantastisk smag af citron glasur og kanon flot at servere.
    Alle burde prøve din citronmåne opskrift, mums til kaffen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Det var en fornøjelse at servere den for jer 2, som bare spiste rub og stub. Så ved man den er blevet god :)

      Slet
  8. Ups.. Så blev jeg lige afsløret ;-)
    Men jeg vælger at tage det som et kvalitets tegn fra din side :-)
    Komplement er det ihvertfald fra min side - den smagte bare såååå lækker,
    mumme og mega hyggeligt med citronmåne til kaffen :-)

    SvarSlet
  9. Tusind tak for inspirationen. De her muffins er geniale efter min mening, selvom jeg ikke lever efter paleo. Jeg har skruet lidt op for sødmen, i min version og de giver virkelig følelsen af at have fået en lækker snasket kanelsnegl. Jeg følger Low FODMAP, pga. maveproblemer og der er det nødvendigt, at bage alting selv. Også er det altså rart med noget nemt og hurtigt bagværk indimellem.
    Jeg har brugt pulveriserede tørrede bananer i min version, måske er det noget du kan bruge som paleo. Jeg synes det giver en dejlig varm og karamelliseret smag i modsætning til rå banan.
    Dejligt du er tilbage som blogger, dig og din søster er så inspirerende.

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Marie,
      Mange tak for alle roserne. Det er dejligt at du er vild med mine muffins :)

      Det lyder lækkert med de tørrede bananer, men hvis det er de der bananchips man kan købe, så er de fyldt med tilsat sukker, og så springer jeg over :) Jeg har dog lavet mine egne sprøde bananchips, og dem kunne jeg prøve at bruge næste gang :)

      Dejligt du følger os begge, og har glæde af de vi laver :)

      Mange hilsner,
      Lykke.

      Slet
  10. Hej igen. Det er hjemmetørrede Bananer jeg bruger. Dem man kan købe er så vidt jeg ved, fyldt med transfedtsyrer. Jeg bruger dehydrator og tørrer til de kan knækkes. Ovn kan selvfølgelig også bruges, men jeg har bare en billig Melissa dehydrator og den fungerer fint til formålet.

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem man køber er ihvertfald friturestegte og tilsat sukker, og ikke særligt sunde.
      Jeg har selv den billige Melissa dehydrator, og har med succes også lavet sprøde, bananchips i den :)

      Slet