Print Friendly and PDF Min paleo verden: Pandekager med sød kartoffel

søndag den 29. marts 2015

Pandekager med sød kartoffel

(Scroll down for recipe in English)

Jeg kan godt lide søde kartofler. Men kun når de indgår i det søde køkken. Jeg synes simpelthen de er for søde, at inkludere i fx. aftensmaden.

Jeg er helt vild med kombinationen sød kartoffel, kanel og kokos. Se fx. min opskrift på grød, hvor disse smage indgår. Eller en lun, bagt sød kartoffel overhældt med kokossmør, og et drys kanel. Jeg er tosset med det:)
 


Så nu har jeg lavet endnu en opskrift, med den gode smagskombination. Nemlig skønne pandekager :)
Så bag endelig lidt ekstra søde kartofler, så du kan lave disse. Bagte søde kartofler holder sig fint flere dage på køl, og så kan du nemt lige lave pandekager når du får lyst.

Du skal bruge: (3 små pandekager)
- 120 g. bagt, afkølet sød kartoffel
- 1 æg
- 1-2 tsk. kanel
- 1 stor spsk. kokosmel (den helt almindelige revne kokos/kokosrasp)
- Kokosolie til stegning


- Slå ægget ud i en dyb tallerken, og pisk det godt sammen med en gaffel.
- Tilsæt sød kartoffel og kanel, og mos det hele godt sammen med gaflen, til du har en nogenlunde jævn dej. (Bliv ikke fristet til at bruge blender eller foodprocessor)
- Rør til sidst kokosmelen i.

- På en varm pande med kokosolie, fordeler du nu dejen i 3 klatter. Dejen er tyk, så brug en ske til at brede den lidt ud. Steges i 3-5 minutter.
- Vend forsigtigt pandekagerne, og steg igen 3-5 minutter på den anden side. 



Jeg synes pandekagerne smager bedst når de lige har afkølet i 5-10 minutter og sat sig lidt.

Spis dem som en del af morgenmaden, som en eftermiddagssnack, eller simpelthen som en lille dessert. De smager også skønt med en lille klat kokossmør :)




******************************

The combination of sweet potato, coconut and cinnamon is a winner in my book. If you've never had a warm, baked sweet potato slathered in coconut butter and sprinkled with cinnamon, you're missing out:)
That combination inspired me to make these sweet potato pancakes.


What you need: (makes 3 pancakes)
- 120 grams baked and cooled sweet potato (always bake extra to make pancakes:) )
- 1 egg
- 1-2 tsp. cinnamon
- 1 heaping tbsp. dessicated coconut


- Crack the egg into a deep plate (soup plate), and whisk it together with a fork.
- Add sweet potato and cinnamon, and mash everything together till most lumps are gone. (no blender or foodprocessor here please)
- Finally mix in the coconut.

- Cook these in coconut oil (or oil of choice) The batter is quite thick, so use the back of a spoon to spread it out in the pan.
- Cook for about 3-5 minutes on each side.

- I think these benefit from cooling for 5-10 minutes before eating.

Excellent served with a big dollop of coconut butter :)

2 kommentarer:

  1. Hvor ser de bare lækre ud! Jeg elsker sød kartoffel :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også selv helt tosset med dem, så hvis du elsker sød kartoffel er du jo næsten nødt til at prøve dem her :)

      Slet