Print Friendly and PDF Min paleo verden: Træstammer

tirsdag den 14. maj 2013

Træstammer

Min absolutte yndlings 'kage', har altid været alt der havde med trøfler/romkugler at gøre.
Opskrift på trøffelkugler og marcipan har I allerede fået, og jeg har et stykke tid tænkt på, at kombinere de 2 opskrifter, og lave træstammer ud af dem.
Som sagt, så gjort.


Du skal bruge: (jeg fik 6 træstammer ud af portionen)
- 1 portion trøffelkuglemasse fra denne opskrift
- 1 dobbelt portion hjemmelavet marcipan herfra 
- Smeltet chokolade til overtræk. Jo mørkere chokolade, jo bedre.



- Lav trøffelmassen, og stil den på køl i ca. 1 time, og gerne derefter i fryseren 30 minutter lige inden du skal bruge den.
- Lav marcipanen, og læg den på køl i mindst 1 time inden brug.


- Hiv trøffelmassen ud af fryseren, og form den til små tykke pølser. Massen er stadig meget fedtet, så stå ikke med den i hånden for længe.
- Smid dem i fryseren igen i 20-30 minutter, for så er de mere medgørlige når de skal pakkes ind.

- Mellem 2 stykker film, rulles marcipanen ud i ønsket tykkelse, og skæres i baner der passer omkring trøffelpølsen.
- Pak 1 trøffelpølse ind i marcipan. Jeg lod enderne være åbne, men det kan man jo gøre som man vil.
- Ælt overskydende marcipan sammen, og gentag.
 


- Smelt noget chokolade, og pynt dine træstammer. Man kan jo dyppe enderne i chokoladen, som en træstamme traditionelt pyntes, eller bare hælde lidt chokolade ud over det hele:)
- Opbevar træstammerne på køl. Da de jo indeholder frisk banan, skal de nok helst spises indenfor 2-3 dage, men det kommer altså helt af sig selv:)


Haps, haps, en lækkerbisken :)

http://www.facebook.com/MinPaleoVerden

22 kommentarer:

  1. Hejsa. Det ser sandelig spændende ud - lækre eksperimenter med gode råvarer. Det er altid meget inspirerende at se - og læse dine opskrifter. 🌀Anette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,
      Ja, her er kun gode råvarer. Ikke noget sukker og andet suspekt:)
      Tak for de rosende ord. Dejligt du kigger med her:)
      ~Lykke

      Slet
  2. Mums og haps - sikke en lækkerbisken :O) Lykke, dine træstammer ser vildt lækre og indbydende ud. Og igen har du taget nogle super flotte billeder.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Inger, dejligt du kan lide det :)

      Slet
  3. Uha og hvad skal jeg så lave i pinsen..
    Studerer lækre træstammer "på alle tænkelige måder" :O)))
    WAUV Lykke, de ser ganske enkelt SUPER lækre ud..
    Så flot, så flot, så UHM..
    Og min mund og hjerne kan bare kun se træstammer ligenu..
    Så må jeg jo ud at købe lucumapulver, heldigvis har jeg resten på lager..
    Jeg vil nu også gerne købe færdig dadelpure.
    Den marcipan du har lavet lyder også bare genialt og MUMS :)
    Mega godt fundet på med både mørk og lys marcipan :)
    De træstammer SKAL laves og vejret er perfekt til det idag..
    Knusss Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roserne :)
      Lucumapulver er ikke nødvendigt, derfor det står som 'eventuelt' :) Det giver en lækker smag, men kan fint undværes.
      Marcipanen er super, super nem at lave, og smager virkelig godt:)
      God fornøjelse med træstammerne:)
      ~Lykke

      Slet
  4. Hold nu fast de er lækre!! Elsker også træstammer og det er en stor skam, hvis disse ikke prøves er jeg sikker på!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Ja, så er det næsten en skam ikke at prøve de her. God fornøjelse:)
      ~Lykke

      Slet
  5. Åh, jeg er slet ikke umiddelbart paleo-tilhænger, men hold da op, hvor ser det dog afsindigt lækkert ud!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Tak :) Man behøver heller ikke nødvendigvis være paleotilhænger for at hapse sådan en fætter her ;)
      ~Lykke

      Slet
  6. Neeej hvor lækkert.elsker træstammer og de her ser endnu bedre ud end ....nøj.. dem skal jeg have købt ind til hurtigst!! Nam nam.. tak for den lækre opskrift:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanne,
      De er også virkelig gode, så synes da bestemt du skal på indkøb, så du kan få smagt dem selv:)
      Velbekomme, dejligt den falder i god jord:)
      ~Lykke

      Slet
  7. Ahhh nam nam siger jeg bare! og fantastisk ide med banan i stedte for dadler i trøffelmassen! De her må helt klart afprøves på et tidspunkt! :)
    Mette fra Nemvejen.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Det er nemlig lidt smart med banan, istedet for altid at bruge dadler.
      Ja, prøv dem, det tror jeg ikke du vil fortryde:)
      ~Lykke

      Slet
  8. Hejsa Lykke
    Wauv så skal her nydes træstammer:)
    Det var ikke specielt svært at lave dem, men det tog lidt tid..
    Men det var hele tiden værd, for hold da k... de er total lækre :))
    Jeg fik nøjagtig lige 10stk ud af portionen med 36g trøffelmasse i hver.
    Jeg anbefaler alle at prøve dine vidunderlige træstammer, ja de burde hedde trylle-træer, for de er altså bare vild gode, MUMS :)
    Pinsesolen danser allerede ;)
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lækkert:)
      Nej, de er ikke så svære at lave, men der er lidt ventetid mens tingene sætter sig på køl. Så man må lige væbne sig med tålmodighed, inden man kan sætte tænderne i et trylle-træ:)
      Dejligt I kan lide dem. Jeg synes også de er helt vildt gode:)
      Knus herfra:)

      Slet
  9. De er geniale! Tak for en lækker opskrift! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Stinna :) Dine ser også bare rigtig flotte ud :)
      ~Lykke

      Slet
  10. Hej Lykke

    Jeg har lige lavet træstammerne. Desværre smager mine bare så meget af banan, at det overdøver det hele. Jeg brugte to store bananer og har fulgt opskriften. Smager de også meget af banan, når du laver dem? Måske mine bananer bare har været meget store.

    Kh
    Jeanette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeanette,
      Jeg synes personligt ikke at bananen smager kraftigt igennem, og har heller ikke hørt det fra dem jeg har serveret dem for, eller fra andre der har lavet dem.
      Men nogen kan jo være mere sensitiv overfor banansmagen end andre. Hvis man bruger meget modne bananer vil de smage meget igennem, som modne bananer altid gør.
      Ærgerligt du ikke syns de er et hit.
      ~Lykke

      Slet
    2. Bananerne har nok bare været for store. Overvejer at justere opskriften så den bliver uden banan, så de næste gang nok skal blive et hit :)

      Jeanette

      Slet
    3. Spændende, og dejligt at du vil arbejde videre med det. Mon ikke du nok skal nå frem til noget godt :)
      ~Lykke

      Slet