Print Friendly and PDF Min paleo verden: Chokolademousse

lørdag den 30. maj 2015

Chokolademousse


Det her er måske verdens sundeste chokolademousse. Det er ihvertfald verdens enkleste. Så enkel, at jeg ikke engang vil komme med nogle nøjagtige mål. Men frygt ikke, jeg lover det er nemt :)

Det her er faktisk meget mere end bare en chokolademousse. Se hvad du ellers kan bruge den til længere nede.


Hovedingrediensen i denne mousse er bagt sød kartoffel. Jeg bager altid en del af gangen, for de holder sig fint en 4-5 dage på køl, og så er det nemt lige at bikse en chokolademousse sammen.
Prøv også mine klatkager med sød kartoffel, når du alligevel har bagte kartofler i køleren :)

Nu tænker du måske, at det her da umuligt kan være noget særligt, men det lover jeg at det er. Konsistensen bliver helt utrolig cremet, og man skulle virkelig tro, at den var fyldt med smør og fløde, for den er fed og fyldig. Prøv selv :)


Du skal bruge: (Alt er på slump her. Du kan altid tilsætte mere kakao og vanille)
- Bagt, køleskabskold sød kartoffel
- Kakaopulver
- Vanillepulver

TIP: Hvis du udelader kakao, og istedet tilsætter masser af fintrevet citron- eller appelsinskal fungerer det glimrende som en friskere mousse :)


- Smid alle ingredienser i en foodprocessor, og kør til en jævn masse. Smag til.
(En stavblender fungerer også, men så rør kakaoen i med ske efter du har mast de søde kartofler)

Det var dét. Jeg sagde jo, at det var verdens nemmeste :)


Spis den som den er, eller pift den op med fx. lidt hakkede nødder, frysetørrede bær, friske bær. Eller hvad med en klat 'flødeskum'.


Du kan også bage en lille 'skål', eller en tærtebund af dejen fra denne opskrift, og fylde den med moussen, og lidt friske bær. Det ser godt ud på kagebordet, eller som dessert.


Prøv også at smide moussen i en ispindeform, og nyd en lækker, cremet chokoladeis på pind :)
Her har jeg pyntet den med lidt kokossmør, og frysetørrede bær.




Moussen egner sig også fremragende som en slags (sund) nutella :)
(Brødopskrifter finder du HER.)




Brug moussen på pandekager, som frosting på muffins/cupcakes, som kagecreme i en lagkage, og sikkert til mange flere ting, som jeg endnu ikke er kommet i tanke om :)



14 kommentarer:

  1. For dælen da hvor ser det bare vild vild lækkert ud :-)
    Og lyder også vild vild nemt..
    Så det må jo komme an på en prøve herfra..
    Sød kartoffel er det de der ofte lidt store "røde" kartofler ??
    Glæder mig vild vild mega meget, til at smage din chokolademousse :)
    Næsten for godt til at være sandt, tænker jeg..
    Du er bare vild vild genial Lykke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er både super nemt, og super lækkert :)
      Søde kartofler kommer tit i en stor udgave, men ikke nødvendigvis. Synes ikke de er røde udvendigt, men indeni er de helt orange. Men de fås snart alle steder efterhånden. De er sikkert lidt billigere, hvis du har sådan en udenlandsk grønthandler der har dem.
      Ved at Fakta har store søde kartofler til 10 kr/stk til og med onsdag i næste uge :)

      Ja, glæd dig. Det ER næsten for godt til at være sandt med sådan en 'sund' chokolade-lækkerbisken :)

      Slet
  2. Hold da op hvor spændende og så endda en sund dessert :-)
    Den skal jeg bestemt have prøvet at lave og anrette smukt.
    God resten weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bare overraskende god, og et stort plus at den kan spises med samvittigheden nogenlunde intakt :)
      Håber du kan lide den, og får lavet en fin anretning :)

      Tak, god søndag herfra :)

      Slet
  3. Jeps :)
    Og tak, lige præcis de kartofler som jeg kalder "søde/røde"
    og som netop er i fakta til 10 kr.
    Uha det bliver spændende med den chokolade mousse :-)

    SvarSlet
  4. Hmm..
    Og så lige..
    Hvor længe skal de kære søde kartofler bage i ovnen ??
    Og skræller du dem efter de er bagt eller hvordan ??
    På forhånd tak for svar :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer jo an på, hvor store de er ;)
      Jeg prikker kartofler med skræl, et par gange med spidsen af en skarp kniv, og så ryger de i ovnen ved 200 grader. Efter 1 times tid stikker jeg en skarp kniv ind i dem, for at mærke om de er møre. Det er ikke sikkert de er det efter 1 time, hvis de er meget store. Så prøv dig lidt frem :)
      Skrællen er nem at pille af, når de har været på køl.

      Slet
  5. Hej Lykke.
    Det lyder næsten for godt til at være sandt, men sikke en genial ide! Jeg vil helt sikker prøve din opskrift på chokolade mousse, og jeg glæder mig. Dine billeder er virkelig flotte og indbydende :-)) God onsdag herfra.
    Kh Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Det ER næsten også for godt til at være sandt. Helt fantastisk chokolademousse, hvis jeg selv skal sige det, så den må du bestemt prøve:)
      Mange tak:)
      God resten af weekenden herfra :)

      Slet
  6. Succes og Wouw og uhm og fantastisk er nogle af ordene herfra på en hyggelig lørdag aften :)
    Din chokolade mousse er lavet..
    og ord kan ganske enkelt ikke beskrive hvor vidunderligt det smagte :)
    Helt helt helt vildt skøn smag og konsistens - kan kun sige "prøv det"
    for det er sgu ren chokolade mousse guf :-)
    Vi takker for en genial og vidunderlig opskrift..
    og i morgen ud at købe søde kartofler..
    for næste step er, din jordbærtærte med chokolade mousse :)
    Knus herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt at høre, at I er ligeså begejstrede for moussen som mig:)
      Jeg siger velbekomme, og takker for den dejlige tilbagemelding:)
      Ja, prøv lige at bruge moussen i den skønne jordbærtærte også, når det er NU der er lækre jordbær:)
      Knus retur herfra:)

      Slet
  7. Jeg skal lige spørge, - vaniljepulver ? - er det vanilje-sukker ? eller er det den variant, hvor det kun er vanilje, og ingen sukker ?????
    Vh. Liselotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ren vanille, ingen sukker.
      Husk du altid kan kigge i ingredienslisten for mere info :)

      Slet